Annons

Köpa begagnad Canon EOS 350D/400D

Produkter
(logga in för att koppla)

nilankan

Avslutat medlemskap
Tänkte ta steget från pocketkamera till en digital systemkamera och har lite frågor.

Har kollat runt på olika annonser av begagnade kameror och kommit fram till att Canon EOS 350D/400D verkar vara bra instegskameror.
Vad är ett rimligt begagnatpris på dem båda (inkl. kit-linsen). Någon annan kamera som är likvärdig att överväga?

Är det något speciellt man bör tänka på när man väl tittar på kameran?
 
Skit på sensorn (speciellt på 350D eftersom den inte har någon anti-dust) och antalet exponeringar tillsamman med det övriga skicket är väl det viktigaste att kolla på.
I övrigt så gick bägge kamerorna att få tag på för 4000-4500kr nya (inkl 18-55) för ca ett år sedan , och det är det priset jag personligen räknar på när jag ska få fram ett begagnat-pris, så jag skulle aldrig betala de 3000-4500kr som folk verkar få dessa sålda för begagnade!
Om man bortser från ovanstående så är förbättringarna på 400d lätt värda den tusenlappen extra som den verkar gå extra för begagnad.
 
Bra drag av dig. 350D och 400D slår fortfarande vilken kompakt som helst.

350D bör du få för under 2000kr, men många vill tyvärr ofta ha mer. Det brukar dock dyka upp en och annan med "rätt" pris.

400D kostar lite mer, men jag håller med föregående talare om att det är värt det.

Sen kan det ju vara så att dom endast säljs i paket med batterigrepp, väska, osv. Då blir ju priset lite högre.
 
Jättebra kameror båda två! Men, att hitta dom billigare än vad motsvarande kamera kostar ny idag är svårt.. Det är inte värt risken att köpa en begagnad kamera för bara 500kr mindre än vad en ny instegsmodell kostar idag.

Det jag max skulle betala för en 350D med kitoptik är 2000kr. Allt annat är extremt överpris.

För 400D med kitoptiken skulle jag lägga runt 3000, inte ett skvatt mer.
 
Senast ändrad:
Det såldes i princip nya 400d med 12 månaders garanti, s k demokameror (de flesta aldrig använda, men varit åter för någon sorts åtgärd) i våras, husen såldes ena gången för 1990 kr, andra gången för 2500 kr, det är nog en bra utgångspunkt. Sen har ju alla priser gått upp och man måste nog se till vad en ny EOS1000 kostar med normal, dvs 5000 kr, då borde en 400d med kitzoom kosta runt 3000 kr.
 
Köpte idag lite impulsivt en begagnad 400D med kit-lins, väska, 8gb minne samt stativ för 4000kr. Priset hamnade nog lite i överkant eftersom jag inte hann läsa era inlägg, men den är välvårdad och har omkring 5500 exponeringar på nacken så jag är nöjd ändå.

Har testfotat lite olika objekt i närheten och det är verkligen ett stort steg upp från min pocketkamera, och då kör jag med förvalsprogram och en (vad jag förstått av recensioner) medioker lins.

Tack för alla svar, nu ska jag gå lös på omgivningen ;)
 
Även om 4000 var lite i överkant så är det ändå grymt mycket kamera för de pengarna så du har ändå gjort ett bra köp. Jag, som är van vid 5d mk II, gillar ändå 400d mkt då den känns väldigt välbyggd jämfört med t ex 1000d och dessutom levererar väldigt bra resultat, kan inte se skillnad mot det jag fick från min 40d som jag också hade tidigare. Enda nackdelen är kanske att den bara har digitII som är lite slö, särskilt när man laddar ner bilderna i datorn direkt från kameran. Å andra sidan har den ju ganska snabb hantering av RAW-filer vid själv fotograferingen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.