Annons

Köpa beg. Sigma 70-200 2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mheel

Medlem
Hej
Kan köpa ett begagnat sigma 70-200 f2 8 ii apo ex hsm dg macro.
Det har en liten repa på frontlinsen men är annars i bra skick.
Får köpa det för 3000kr.
Vad hade ni gjort?
Är det värt 3000kr?

Mvh Magnus
 
Jag hade nog skippat. Lägger man till 500:- får man den felfri. Oftast spelar en mindre repa mindre roll f u just i motljus då det blir extra reflexer och ströljus.
 
Har nog modellen före det. Det heter 70-200/2,8 APO HSM.
Det har jag haft sedan skulle jag gissa 2005. Det är definitivt ett bra objektiv. Har en AF som låter mer än ett L-Objektiv och ligger gärna och rycker lite utan att låsa fokus.
Kanske är det ett gott tecken eftersom den ofta sätter skärpan rätt.
Jag har också ett Canon 70-200/4 IS som är känd för bra skärpa. Skälet jag skaffade det är att Sigman är stor och tung. Så när man packar för en långresa med mycket utrustning vägen den in för mycket.
Tycker den duger gott. Nu skall man komma ihåg att Sigma är kända för att olika objektiv kan skilja en hel del i kvalitét.
Mitt ex. är jag nöjd med. Numera pixepeepar jag mindre och är mer ute efter om objektiven rent praktisk levererar ett bra resultat och en exakt och snabb AF. Det gör det och jag ser inget skäl att gå och köpa ett Canon 70-200/2,8 IS II.
Här är ett exempel från förra helgen:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3138756.htm
 
Problemet är att jag har pentax och det är inte ofta det finns 70-200 2.8 objektiv till salu begagnat. Vill helst inte lägga mer än 3000kr. Oftast liger dom runt 6,5-5 tusen. Vilket även detta gjorde men jag har prutat ner det till 3000kr.
 
Problemet är att jag har pentax och det är inte ofta det finns 70-200 2.8 objektiv till salu begagnat. Vill helst inte lägga mer än 3000kr. Oftast liger dom runt 6,5-5 tusen. Vilket även detta gjorde men jag har prutat ner det till 3000kr.

En liten repa kommer inte synas i varken snedljus eller på annat sätt. Däremot är de flesta livrädda för detta och det sänker priset ordentligt. Det går faktiskt sätta ett plåster på frontlinsen och ändå knappt se skillnaden på slutbilden.
Sigma är som sagt kända för att ha skiftande kvalitét. Mitt
är suveränt. Ditt ex du tittar på är kanske mindre bra.
Sedan måste ofta Sigma kämpa med backward engeenering. Det vill säga de måste luska ut hur Pentax, Canon eller någon annan har löst hur de kommunicerar med objektiven.
Om de inte gjort det kan en uppgradering av märkestillverkaren också kräva att man uppgraderar mjukvaran i Sigma objektivet.
Under de snart 10 år jag haft mitt Sigma har jag aldrig drabbats av detta.
Så se ill att få det för ett bra pris och provfota det först. Tegelväggar är ointressanta objekt men ger snabbt en bild över om objektivet också är skarpt i hörnen.
 
Snygg bild Mats, visst duger Sigmas 70-200 optiskt.
Det man ska var uppmärksam på är att en del av Sigmas objektiv tyvärr kan fokusera fel.
Nu vet jag inte hur pass vanligt det är med Sigma på Pentax.
Även om säljaren lovar att objektivet fungera på säljarens hus så är det inte säkert att det sätter fokus perfekt på köparens.
Man måste klargöra vid köp vad som gäller om köparen inte är nöjd med objektivets funktion om man inte kan testa objektivet innan köp. Returrätt kan vara en lösning om säljaren går med på det.
 
Problemet är att jag har pentax och det är inte ofta det finns 70-200 2.8 objektiv till salu begagnat. Vill helst inte lägga mer än 3000kr. Oftast liger dom runt 6,5-5 tusen. Vilket även detta gjorde men jag har prutat ner det till 3000kr.

6000:- för en version före OS?? Låter extremt högt. Den nya OS versionen utan macro i namnet brukar gå begagnat för 6000:- och de äldre mellan 3000-4000:- f u de äldsta med APO beteckning utan "macro" i namnet som är ännu billigare. Detta är då i o f s till andra märken än just Pentax som jag inte kollar.
 
Låter inte som något klipp.

Att Sigma skulle lida av några extrema problem med att sätta fokus är nog en myt.
Kör en sökning på problem med fokus på Canon på så dyker det upp en hel del ;-)
Däremot tror jag en hel del av problem med att sätta skärpan beror på att folk inte testar sina objektiv.
De vet inte om skärpan ligger exakt där det är tänkt. Och dessutom kan det skilja på olika avstånd.

Micke.
 
Skippa objektivet. Även fast repan inte märks i de bilder som tas blir den svårare att sälja (om du nu skulle göra det ngn gång i framtiden). Och sannolikheten är också ganska stor att objektiv och kamerahus kan behöva skickas in för fokuskalibrering. Inte lika "kul" med en sådan utgift ifall objektivet inte är i bra skick... ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.