Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa beg. EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Trew

Medlem
Hej!

Jag har nyss blivit medlem på Fotosidan, då jag känner att jag kan behöva lite hjälp innan jag gör något förhastat ;) Jag har fotat med en Canon PowerShot S3 IS i ett par år, men känner nu (eller rättare sagt sedan en rätt lång tid tillbaka...) att jag behöver uppgradera mig till en digital systemkamera. Som jag nu tagit studenten har jag också fått ekonomiska medel ett inhandla en ny kamera. Jag har diskuterat detta en del tidigare på ett annat forum, dock är detta inte specifikt fotoinriktat, så jag sökte mig hit! Som jag heller inte är någon expert, framför allt inte rent tekniskt, kan jag behöva en del råd.

Min tanke är att begagnat (blocket el. tradera) köpa ett hus, 400D, billigt, för att istället satsa så mycket som möjligt på objektiv. Det är något jag har fått höra under lång tid, att mer än man tror ligger i optiken, och då känns det inte rimligt att bränna 10.000 pix på ett nytt hus, med kitobjektiv, när jag kan få en 400D (en kamera jag trivs med) med bättre optik för halva priset. Låter min tankegång rimlig?

Eftersom annonssidor på internet inte är särskilt statiska känns det inte lönt att länka de alternativ jag har tänkt på. En fråga har jag dock. Min mor har en gammal Canon AT-1 med två Sigmaobjektiv, ett 50mm och ett 80-200mm (se bilder). Dessa två objektiv tycker jag mycket om och skulle gärna vilja använda till min nya kamera. Jag funderar då på att köpa en sån här: http://www.kaffebrus.com/adapter-canon-fd-till-canon-eos-760.html med korrektionslins.

Vad jag nu undrar är alltså vad jag bör tänka på innan jag köper beg. kamera på internet (mer än det gamla vanliga att vara skeptisk och använda sunt förnuft) och om det blir bra bilder om jag använder en sådan adapter. Jag är mycket tacksam för svar!

//Trew
 

Bilagor

  • IMG_1509.jpg
    IMG_1509.jpg
    24.2 KB · Visningar: 394
  • IMG_1510.jpg
    IMG_1510.jpg
    24.3 KB · Visningar: 393
  • IMG_1519.jpg
    IMG_1519.jpg
    24.9 KB · Visningar: 395
Tyvärr är gamla manuella Canon-objektiv nästan de minst lämpliga att montera på en modern Canon EOS, just för att det behövs en korrektionslins som påverkar bildkvaliteten. Canon FD-objektiv behöver vara närmare sensorn än det går att montera objektivet på en EOS. Däremot är Canon EOS en bra kamera att montera andra typer av manuella objektiv på med adapter. Många typer kommer inte kräva korrektionslins på grund av att avståndet mellan sensor och optik kan vara större än för EF-objektiv.

Så om du vill köpa gamla begagnade manuella objektiv är Canon ett lämpligt märke.
Jag har själv en EOS 400D men den är inte till salu!
 
Instämmer helt med Claes. Strunta i de där gamla objektiven. En adapter kostar ju 700 kr och höjer definitivt inte den optiska kvalitén. På annonssidorna här på FS kan du t ex köpa en Canon EF 80-200/4,5-5,6 (som alltså funkar på 400D) för 500 kr.
 
Det spekuleras förresten i att gamla Canon FD objektiv kan komma att gå en renässans till mötes då de teoretiskt skulle kunna monteras på det nya Micro Four Thirds-systemet från Panasonic och Olympus. Men jag vet inte om det finns adaptrar ännu.
 
Tack så mycket! Då skrotar jag den idén! Men känns det som en rimlig plan annars, köpa ett begagnat hus billigt och sedan lägga pengarna på optik?

//Trew
 
Absolut. (Fast jag skulle nog kolla lite efter beg 40D också -- väldigt mycket trevligare kamera på alla sätt.) Och man kan köpa bra optik begagnad också.
 
Absolut. (Fast jag skulle nog kolla lite efter beg 40D också -- väldigt mycket trevligare kamera på alla sätt.) Och man kan köpa bra optik begagnad också.

Det har jag inte ens tänkt på. Har tänkt att "Den är ju alldeles för dyr". Kollade snabbt på blocket och hittade en 40D utan optik för 6500... Det kanske är något man skulle satsa på istället... Det jag saknar med 400Dn är två exponeringshjul, vilket det ju är på 40Dn. Jag får ta och titta på det...

//Trew
 
Dessutom mycket trevligare sökare, bättre AF och snabbare seriebildstagning (om man nu sysslar med sådant). Och de enormt praktiska "C"-lägen på programratten har väl inte 400D? När man väl vant sig kan man inte leva utan dem!

Fast 6500 kr för en beg 40D tycker jag låter alldeles för dyrt -- nya hus säljs ju för under 8000 kr i flera butiker! Det borde du kunna pruta ner till 5000, tycker jag...
 
Dessutom mycket trevligare sökare, bättre AF och snabbare seriebildstagning (om man nu sysslar med sådant). Och de enormt praktiska "C"-lägen på programratten har väl inte 400D? När man väl vant sig kan man inte leva utan dem!

Fast 6500 kr för en beg 40D tycker jag låter alldeles för dyrt -- nya hus säljs ju för under 8000 kr i flera butiker! Det borde du kunna pruta ner till 5000, tycker jag...

Minsann... Jaja, jag ska ju inte köpa imorgon, så det ger min ju lite tid att sondera terrängen!


//Trew
 
Jag håller med, en begagnad 40D vore inte fel om man köper kamera och vill få mycket för ganska lite pengar. Bättre sökare är definitivt värdefullt
 
Tyvärr är gamla manuella Canon-objektiv nästan de minst lämpliga att montera på en modern Canon EOS, just för att det behövs en korrektionslins som påverkar bildkvaliteten. Canon FD-objektiv behöver vara närmare sensorn än det går att montera objektivet på en EOS. Däremot är Canon EOS en bra kamera att montera andra typer av manuella objektiv på med adapter. Många typer kommer inte kräva korrektionslins på grund av att avståndet mellan sensor och optik kan vara större än för EF-objektiv.

Så om du vill köpa gamla begagnade manuella objektiv är Canon ett lämpligt märke.
Jag har själv en EOS 400D men den är inte till salu!

Hur mycket påverkas bildkvaliteten och på vilket sätt?
Jag har ett FD 85mm f1,8 som jag saknar väldigt mycket. Att köpa ett beg sådant går på två till tre gånger så mycket som adaptern på ca 700kr
 
Hur mycket påverkas bildkvaliteten och på vilket sätt?
Jag har ett FD 85mm f1,8 som jag saknar väldigt mycket. Att köpa ett beg sådant går på två till tre gånger så mycket som adaptern på ca 700kr

Jag vet ej, men jag har förstått att den bakersta linsen i ett objektiv är viktigast, med avseende på reflektioner, repor osv. Och den linsen kommer ha sämst kvalitet om du köper en adapter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.