Annons

Köpa beg.digital EOS

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbhead

Aktiv medlem
Utan att ha kollat upp några fakta slänger jag ut en snabbfråga till er som vet något..

Vad skulle ni köpa, en beg.D60 i fint skick, eller en 300D ? Och hur motiverar ni det ?

Mvh Fredrik.
 
Jag har ju redan en 300D, funderade bara i största allmänhet. Då blir det nog till att behålla "den silvriga plastbiten" eftersom jag är särskilt nöjd med AF'en på den.

Frågan dök bara upp eftersom jag fick möjlighet att köpa en D60 till hyffsat bra pris, men jag återgår till ursprungsplanen och håller i min 300D och sparar pengar till en framtida 10Dmk2 istället ;)
 
Silvriga plastbitar flyger passagerare dagligen i vårt luftrum. Men visst, om man vill flyga i metalllegeringar så finns det säkert en Junkers Ju-52 med korrigerad plåt att flyga med.

Behåller även jag min silvriga plastbit, som jag orkar bära runt på och jag hittar den i mörkret just för att det är en silvrig plastbit.
 
Canon EOS D60 helt klart. Jag gjorde själv valet i höstas. De många inställningsmöjligheterna och det smidiga scrollhjulet tillsammans med ett svart hölje och den gedigna känslan (D60 och 10D väger lika mycket +- 10g) säger mig att jag gjorde rätt val.

Jag har haft möjlighet att känna och testa 300D:n och kallar den tantkamera. Med slutna ögon tror jag inte jag känner skillnad mellan 300D:n och ett tomt 2dl paket grädde i handen. Gräddpaketet är dessutom snyggare. :)
 
Jo, 300D är rätt sunkig faktiskt på alla sätt..men AF är riktigt bra och bilkvaliten är ju minst lika bra...något mindre brus faktiskt.
 
Känns som om det alltid finns ett behov av att särskilja sig från oss sunkiga Eos 300D fotografer hos alla seriösa D60/10D fotografer..
 
Hehehe.. naturligtvis gav tråden möjlighet till några inte helt oväntade kängor på 300D.

Kims kommentar är väl i särklass ; 300D är sunkig på alla sätt, men tar minst lika bra bilder, har mindre brus och bättre AF.. rofl.

EOD.
 
Jag har hört det där länge....Varför skall ni plåga mig!! Skit i vicket jag tåler det.
300D räcker länge till mitt plåtande. Det jag saknar är lite mer inställnings möjligheter. Hur pass tålig den är, det är för tidigt avgöra
 
Tyvärr lider många av en slags övertro på sina kameror. Det måste vara en speciell slags kamera för att man ska räknas som fotograf. Det konstiga är att det inte sällan är just dessa individer som tar de sämsta bilderna. Kanske beror de på att de inte riktigt förstått vad fotografering går ut på.

Nu menar jag naturligtvis inte att någon av ovanstående gentlemän tillhör denna skara.

/Joakim
 
bjanha skrev:
Jag har haft möjlighet att känna och testa 300D:n och kallar den tantkamera. Med slutna ögon tror jag inte jag känner skillnad mellan 300D:n och ett tomt 2dl paket grädde i handen. Gräddpaketet är dessutom snyggare. :)

[redigerat av admin]

Allvarligt: Du är inte rolig. Du är inte fyndig. Väx upp.
 
Bildkvaliten på både 10D samt 300D skall ju vara samma enligt de flesta tester jag läst. Det är ju samma CCD samt processor. Dock så kan vissa mycket väl ha nytta av de funktioner man kan ställa själv. T.ex. FEC.

Jag tänkte som så att jag köper en 300D nu och köper några bättre objektiv istället. Om kanske 2 år så byter jag förmodligen upp mig till något bättre men behåller gluggarna. Dessutom så jag jag beställt en 550EX från USA så jag klarar mig utan FEC i kameran.

Om man sedan vill prata om vem som tar bättre bilder så är väl det upp till var och en att bestämma hur bra man tycker att sina bilder är.

Man blir ingen bättre fotograf bara för att man köper en 10D istället för en 300D.

Dock så kan man ju säga att de flesta som har en 10D är bättre fotografer eftersom de är villiga att lägga ner mer pengar både på kameran samt även köpa dyra objektiv, detta för att kunna utveckla sitt fotograferande vidare.
 
DaMoose skrev:
Bildkvaliten på både 10D samt 300D skall ju vara samma enligt de flesta tester jag läst. Det är ju samma CCD samt processor.

Det är en CMOS-sensorer (till skillnad mot CCD) och det är inte samma sensor, men väl liknande.
Bildkvaliten ska inte skilja nämnvärt, nej.

DaMoose skrev:
Om man sedan vill prata om vem som tar bättre bilder så är väl det upp till var och en att bestämma hur bra man tycker att sina bilder är.

Det har ju inte mycket med kameravalet att göra..ingen som sagt heller väl?

DaMoose skrev:
Man blir ingen bättre fotograf bara för att man köper en 10D istället för en 300D.

De tillfällen du kan ha stor nytta av 10D för att få till bilden är när man tar snabba bilder tack vara den större bufferten..i övrigt så är det väl ingen större skillnad.

DaMoose skrev:
Dock så kan man ju säga att de flesta som har en 10D är bättre fotografer eftersom de är villiga att lägga ner mer pengar både på kameran samt även köpa dyra objektiv, detta för att kunna utveckla sitt fotograferande vidare.

Det vet jag inget om..men det beror väl i så fall på att det är fler erfarna fotografer som köper 10D istället för 300D och har inte med kameran i sig att göra.
 
Senast ändrad:
ebbhead skrev:
Kims kommentar är väl i särklass ; 300D är sunkig på alla sätt, men tar minst lika bra bilder, har mindre brus och bättre AF.. rofl.

EOD.

Jag tycker du ska citera rätt:

sagan skrev:
Jo, 300D är rätt sunkig faktiskt på alla sätt..men AF är riktigt bra och bilkvaliten är ju minst lika bra...något mindre brus faktiskt.

Kameran tar inga bilder, det är fotografen som tar bilderna.

Sunkig i sin (plastiga) uppbyggnad och vad gäller inställningsmöjligheter jämfört med D60, japp, det står jag fast vid.
 
sagan skrev:
Jag tycker du ska citera rätt:



Kameran tar inga bilder, det är fotografen som tar bilderna.

Sunkig i sin (plastiga) uppbyggnad och vad gäller inställningsmöjligheter jämfört med D60, japp, det står jag fast vid.

:D det var inget citat .. men "rätt sunkig faktiskt på alla sätt" är däremot ett citat inom "-tecken .. Och det är viss skillnad mot din tillrättaläggande kommentar ovan.

I övrigt är vi rörande överens om att det är fotografen som tar bilderna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.