ANNONS
Annons

Köpa A3 skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

D.S.

Aktiv medlem
Letar febrilt efter en bläckstråleskrivare för att ha o leka med hemma! Jag har i dagsläget en canon pixma för A4 utskrifter.Jag har tittat efter tester i tidningar och letat i butiker men har inte hittat några där jag har kunnat jämföra dom olika fabrikaten.
VORE VÄLDIGT TACKSAM om ni kunde hjälpa mig med tips om skrivare eller ngn tidnig / websida där jag kunde hitta nått.
Vad jag också funderar på om man måste ha Canonpapper till Canon , Epsonpapper till Epson,etc etc
eller om det finns "piratpapper" som funkar ???
mvh Danne

Dan,

Det finns en ny A3 skrivare i Pixma serien, här i Asien heter den Pixma iX 4000 (finns även som iX 5000, det enda som skiljer är utskriftshastigheten).

Har ingen aning om den kommit till Europa ännu, om inte så är det nog bara en tidsfråga, den kommer dock förmodligen att få ett annat namn på den Europeiska marknaden.

Den är relativt billig (jämfört med 9000 serien), tämligen välbyggd och kan faktiskt även printa svart vita bilder med förvånande kvalitet, (långt kvar till våtkopior på silverpapper ska väl tilläggas).

Intressant är att den ger ett tämligen uselt resultat med Canons egna papper.
Själv använder jag enbart Kodak Ultima papper, oavsett printer.
Har fungerat på alla Epson hitintills men ej på alla Canon (går turligen nog utmärkt på ovanstående printer). Detta måste Du testa från printer till printer.

Problemet är ju att det inte finns några garantier för arkiveringstid-hållbarhet längre.
Canons 100 års garanti gäller enbart på Canons papper, med annat papper är det en öppen fråga.

Ska du köpa nytt eller begagnat? Kommer du att skriva ut mycket? Vilken typ av papper vill du kunna använda? Matt, blankt, canvas osv. Det är många frågor som behöver besvaras innan man kan säga att köp den eller den skrivaren.

Jag kör själv med en Epson 2100, är super nöjd. Visst den är långsam som bara den men utskrifterna blir kanon. Pigmenterat bläck ger arkivbeständighet med viss papperstyp, man kan skriva ut på i princip all typ av papper. Den tar även rullpapper och min har automatisk kniv. Nackdelen, den ger viss bronzing på blankt och semiblank papper men jag tycker inte att det stör så mycket. Bläcket är svindyrt men det är bläck rent generellt, därför köpte jag bläck från MIS i USA och gjorde nya profiler, nu har kostnaden blivit endast 1/10-del och jag kan inte se någon skillnad i kvalitet på utskrifterna.

Så min råd, tänk efter vad du vill kunna göra med skrivaren och hur mycket du kommer att skriva ut. Välj sedan därefter.

Jonas

Jag kan med varmt hjärta rekommendera HP B9180. Har haft den i ett par veckor nu och är jättenöjd. Hade en Canon Pixma IP4200 förut. Fördelen med HP är att den producerar utskrifter med väldigt lång arkivbeständighet, svartvita utskrifter i toppklass och har skrivarhuvuden som rensar sig själv samt inbyggd kalibrering.

Inbyggd kalibrering?

Inte har väl HP B9180 inbyggd kalibrering? Alltså en inbyggd spectrometer, eller har jag missuppfattat det hela? Vissa större HP modeller har ett Gretag system inbyggt men ...

Jonas

tack för

era svar. Är nu hemma från jobbet.
Jag skall köpa nytt, tror inte jag vill köpa en begagnad skrivare.Jag plåtar inte mycket,(jobbet tar nästan all tid o fritid känns det som). Så utskrifter blir det ännu mindre utav, utan jag vill ha en skrivare som funkar för en renodlad "amatör",så man har ngt att göra den mörka tiden.
Tack för tipset om papperet,det är sånt som det är svårt att få kläm om.
mvh Danne

Om du inte skriver ut så mycket så ska du vara medveten om att alla bläckstråleskrivare har en tendens att få problem med igensatta skrivarmunstycken om de står oanvända för länge. En annan sak som är mycket viktigt är hur arkivbeständigt bläcket är, för mig är det viktigt och det är orsaken till att jag valde en skrivare med pigmenterat bläck istället för infärgat bläck, sk dye ink. När du väl valt ut några skrivare som du kan tänka så kolla gärna här på forumet för och nackdelar med de olika.

Ang begagnat så kan jag säga att jag köpte min bagagnad och den har funkat klockrent, men det är ju som med allt man köper. Ibland har man tur och ibland otur, men jag hade nog övervägt att kika på begagnatmarknaden. Man kan göra en del fynd.

Mvh,
Jonas

Jag vet !

Skall använda skrivaren dagligen till "husbehov"
eller till arbetet! Vad jag undrar över är om det skillnad på utskriftskostnaden mellan dom olika fabrikaten.Dvs om det kostarolika mycket att skriva ut mellan skrivarna ?
mvh Dan

Nja, kostnaden är nog i princip lika hög för alla skrivare. Visst finns det säkert skillnader men de är nog marginella. Alternativet är att göra som jag, köpa tredjepartsbläck av hög kvalitet för att få ner kostnaden.

Kan också rekommendera HP 9180 - en fantastisk skrivare. Har köpt Scandinavian Photos matta papper och undrar om någon har någon erfarenhet , vilka inställninga som är bäst för pappret.
Johan

Jag har alltid använt Epson och kommer alltid att använda Epson.
Varför: Jag har haft 3 st och aldrig haft något problem och dessutom så är Epson störst på proffsskrivare.
Varför har jag bytt: Den första var A4 sedan bytte jag till A3+ (1290) och den nuvarande (R1800) har pigmenterat bläck för lång livslängd. Har nu beställt en Pro 3800, en A2-skrivare.

Enda klagomålet på Epson är en hög bläckkostnad. Vet inte hur Epson står sig mot konkurrenterna i bläckkostnad, men dyrt är det.
Men kommer ändå aldrig att avstå från att ha en skrivare.

Jag hade en Epson Photo 895 förut, med en massa klabb med munstyckena. Stod skrivaren stilla en vecka var man tvungen att köra en rensning innan man fick ordning på färgerna. Sedan köpte jag en HP photosmart 8750 och till denna köpte jag en ICC profil från cathysprofiles till Ilfords Pearl papper och utskrifterna stämmer nära nog till 100%.
Även om jag inte skriver ut på en månad så fungerar skrivaren utan problem och utan att jag behöver rensa några munstycken, Jag kan bara säga att jag är mer än helnöjd med denna skrivare som även är perfekt till svart och vita foto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar