Annons

Köpa 600ex eller flera beggade?

Produkter
(logga in för att koppla)

EffexFoto

Medlem
Lite taskig rubrik men skriver mer utförligt här nu !

Jag har lagt undan 8000 och känner att blixt är det som fattas mest just nu, jag fotar mycket bil och känner att det skulle göra mycket att kunna lysa upp under dåliga ljusförhållanden samt kunna få bort skuggor / fota i motljus.

Så jag tänkte att jag borde köpa en 600ex-rt + ST-E3-RT och kunna styra den trådlöst. För mig är det inte ett alternativ att köra blixten på kameran, jag vill ha blixen från sidan tex.

Fick ett erbjudande från en bekant att köpa en 580ex ii + 430 och kabel för att få bort den från kameran. Har dock inget pris på detta (än).


Frågan jag ställer mig är vad jag ska satsa på?

Flera billigare begagnade blixtar eller en 600ex plus canons egna sändare.


Har förövrigt :

5D mk iii
70-200F2,8L is mk ii
17-40F4L
50f1,8 ii
 
Jag har idag 3st 600EX-RT & styr dom med ST-E3-RT & jag är supernöjd, innan hade jag en 580EXII & en 430EXiII som jag använde tillsammans med 7D's inbyggda blixtstyrning, det funkade bra men hade sina begränsningar.

När jag bytte kamerahus så stod jag inför valet att köpa ngn form av radiosändare till mina blixtar eller byta ut dom & jag valde det senare, dels för att slippa ha ytterligare en grej som behöver batterier/laddare mm men också för att dom nya 600EX-RT har bättre vädertätning, lite större display men framför allt ett mycket bättre menyer än dom gamla...

Så jag skulle satsa på 600EX-RT & en ST-E3-RT även om det kostar en slant så tycker jag att det är värt det, sen beror det ju förstås på om du klarar dig med 1 blixt eller om du behöver flera på gång.

Du kanske kan skaffa en billig slavblixt & köra den manuellt i fall du vill ha både &!! =)
 
Jag har 2st 600EX-RT med en ST-E3RT och har provat andra lösningar tidigare. Systemet är så smidigt och säkert att att jag tycker att det är värt att investera i det. Alltså köp rätt prylar från början.

Att jobba med TTL-sladdar blir snabbt dyrt och krångligt. Canon IR-system är inte lika säkert och fungerar inte i så bra utomhus. I direkt solljus fångerar det knappt alls.

Om du vill ha en extra ljuskälla så rekommenderar jag att du köper en Nikon Speedlite SB-24/25/26/28 eller 80DX. Jag har själv två stycken SB-26 och en SB-28. Det fina med dem är att de har inbyggd pc-kontakt så att du kan ansluta dem till kameran med en superbillig synksladd. Kolla på Kaffebrus, Photax etc. Dessutom har de täta effektsteg så att du lätt kan ställa rätt effekt.

Den allra bästa modellen är SB-26 eftersom den har inbyggd slavtändare. Du kan ställa den på delay så att den inte synkar med kamerans E-TTL-förblixt (har inte kollat hur bra just detta funkar). När du gör en uppställd fotografering är det ändå lika bra att köra med manuell effekt på blixtarna så att ljuset inte varierar mellan olika exponeringar.
 
Hej!

Köpt en 600Ex-rt, hur fan har jag klart mig utan blixt tidigare? haha..

Men dom butiker som har st-e3-rt för 2500kr verkar inte ha den i lager. Ska ringa och höra när dom får in den.

Börjar med en blixt, lär komma en till senare. Men det ska bli fruktansvärt nice att styra den trådlöst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.