Annons

Köp Nikon D70 i USA.

Produkter
(logga in för att koppla)
morberg skrev:
V.g. köp av D70 i USA går det att köpa en internationell tilläggsgaranti. Det kostar ~700 SEK och då får du även garantin förlängd till fem år. Företaget som levererar den heter Mack, och garantin kan köpas var som helst -- inte nödvändigtvis där du köpte kameran -- inom en månad från inköpsdatum.

Jag kommer att köpa en D70 i USA, men med denna extra garanti. Jag har mailat Mack och frågat om just fokusproblematiken och enligt dem skulle det inte vara några problem att få den fixad i Sverige inom ramen för deras garanti.

Jag postade en tråd där jag frågade om någon hade några erfarenheter om det företaget för några veckor sedan, men det har inte kommit in några svar.

Jag funderar också på att köpa en D70 när jag är i NY i jul/aug. Finns det nån hemsida med mer info om den här tillägsförsäkringen? Det låter ju som en bra investering, man får ju ändå grejerna billigare än i Sverige. Någon som vet hur priserna ser ut i butik jämfört med internet? Kommer inte besöka NYC förrän i slutet av resan och skulle gärna vilja köpa kameran i början så jag funderar på att köpa i butik i t ex Hartford... Kan man räkna med samma priser fast + sales tax? Vilka är de kända problemen med D70 + kitgluggen (så man kan kolla extra noga efter dessa under resans gång)?
 
Den bild jag har fått av priserna i butik är att det blir mer tveksamt om det lönar sig...

Sales Tax tillkommer (varierar mellan delstaterna) och i Kalifornien så är den omkring 8%. Detta gör att priserna på Ritz Camera inte blir konkurrenskraftiga för mig. Jag kan få grejerna (som jag tittade på) tillbättre pris via postorder inom Europa.

Om du kan komma till B&H Photo så misstänker jag att bilden :) ser annorlunda ut.

-jalle

mmmikael skrev:
Jag funderar också på att köpa en D70 när jag är i NY i jul/aug. Finns det nån hemsida med mer info om den här tillägsförsäkringen? Det låter ju som en bra investering, man får ju ändå grejerna billigare än i Sverige. Någon som vet hur priserna ser ut i butik jämfört med internet? Kommer inte besöka NYC förrän i slutet av resan och skulle gärna vilja köpa kameran i början så jag funderar på att köpa i butik i t ex Hartford... Kan man räkna med samma priser fast + sales tax? Vilka är de kända problemen med D70 + kitgluggen (så man kan kolla extra noga efter dessa under resans gång)?
 
JalleS skrev:
Den bild jag har fått av priserna i butik är att det blir mer tveksamt om det lönar sig...

Sales Tax tillkommer (varierar mellan delstaterna) och i Kalifornien så är den omkring 8%. Detta gör att priserna på Ritz Camera inte blir konkurrenskraftiga för mig. Jag kan få grejerna (som jag tittade på) tillbättre pris via postorder inom Europa.

Om du kan komma till B&H Photo så misstänker jag att bilden :) ser annorlunda ut.

-jalle

okej, flyger till NYC och utgår därifrån genom hyrbil från flygplatsen, kanske kan vara värt att ta sig in till B&H innan dess. Nån som vet om det är samma priser i butiken som på nätet? Sales tax tillkommer självklart men lägger de på nåt mer för att täcka hyra, löner osv?

Blir nog en D70 m kitglugg + en Ipod 15gb och mediareader. Hur pass troligt tror ni det är att de ska ha kitet i lager i slutet av juli? De borde ju få in en del känns det som... Hus verkar det finnas gott om så i värsta fall får man väl ta ett annat objektiv... Nåt tips på likvärdigt?
 
Jag har mailat BH och frågat om tillgången på D70 kitet (åker till NY i slutet av Juni).

I svaret skrev någon av BH's representanter att tillgången är mycket begränsad. Om man ska få ett kit måste tajmingen med ens NY besök och D70 leveranser till BH vara ohyggligt bra. Så fort dom får in några ex. säljs dom omedelbart, antingen över disk eller över internet. Och det går inte heller att boka ett kit, jag har frågat. För övrigt har jag inte sett att kitet varit i lager hos BH de senaste veckorna.

För egen del så bet jag i det sura äpplet, köpte ett kit på expert för 13000:-, hellre en kamera i handen direkt som jag kan fota i NY med än att löpa NY runt för att hitta ett kit.

Dessutom gör den eventuellt(???) dyra växelkursen med visakortet, 8% moms och avsaknaden av internationell garanti ett kameraköp i NY lite mindre fördelaktigt än man kan tro, största svårigheten är nog dock att överhuvudtaget få tag på ett kit. (men smaken är som baken......och ja, jag vet att det går att köpa till garanti)


/Sulan
 
Lyfter tråden igen.
Har kollat runt lite på följand:
D70 + 18-70mm + 512Mb SanDisk Ultra II

Scandinavian Photo 13690:- exkl. frakt
Cyberphoto 13659:- exkl. frakt
Comsign 13540:- fraktfritt

H&B ca 11000:- exkl. ev. införselavgift (om man har en bekant i USA kan ju alltid den köpa kamera och skicka som gåva)

Hur tycker ni att jag ska göra? Är det värt risken? Hur mycket kan det kosta att korrigera ev. fokusproblem ur egen ficka?
 
Det är inte alltid det räcker att skicka som gåva heller. Räkna alltid med moms och tull. Ifall att. Beror fortfarande på värde bland annat.
 
Köp en 10D i USA i stället. Det blir samma pengar som D70 i Sverige men du får antagligen en robustare och bättre kamera.
 
Glöm inte heller att den amerikanska garantin på digitala kamerahus inte gäller i Europa. Och att den kan fastna i tullen även om en bekant skickar den...
 
Tack för svaren. Har dock funderat lite. Låt oss säga att min kompis köper kameran i USA, packar upp och kollar så att allt fungerar som det ska, skickar kameran i kartongen utan manualer och kvitton (skickas separat). Vad händer om tullen stoppar paketet? De kan väl knappast lägga på moms för kameran är ju beviserligen använd, saknar manualer, och kan därmed inte sägas vara ny?
 
garion skrev:
Tack för svaren. Har dock funderat lite. Låt oss säga att min kompis köper kameran i USA, packar upp och kollar så att allt fungerar som det ska, skickar kameran i kartongen utan manualer och kvitton (skickas separat). Vad händer om tullen stoppar paketet? De kan väl knappast lägga på moms för kameran är ju beviserligen använd, saknar manualer, och kan därmed inte sägas vara ny?
De kan kvarhålla kameran tills dess att du visar upp ett kvitto för att bevisa ägarskap och värde. Kan du inte det kan de använda sig av sina schabloner, lägga på tull + moms och i slutändan lär det i sådana fall knappast bli billigare än att låta den passera tullen på laglig väg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.