Annons

Köp Nikon D70 i USA.

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: länsförsäkringar....

lacrits68 skrev:
off topic nu:
hade hos bolax XXX mitt bilförsekring med viltolyckor som tilläg: hände olycka med par stora fjällfåglar....fåglar, renar, grävlingar osv är inte vilt.....hund, björn älg...är...!
ingen storskada men vem myglade vem???
Vid badrums renovering får du inte ett smack ersättning om du upptäcker fuktskada vid renovering, du MÅSTE UPPTÄCKA det FÖRE annars e du torsk...vem myglade vem???

Och då är det frågan om moral om du säljer kameran som vart "stulen". Håller med sånt är inte rätt. men tllverknings fel? vad är det? elller var det inte tillverknings fel utan "slitage av använning"???
skulle inte ha ett dugg dåligt samvete att få min kamera reparerad på hemförsäkring oberoende om den är slite eller "tillverknings fel"!


ordet är fritt! (fast detta diskussion hör väll nån annanstans??)

Kan man inte försäkra sig mot usel svenska?
 
Re: hemförsäkring finnes...

lacrits68 skrev:
...väll hos alla???
du åker väll bara på självrisken!

Jo men problemet med den är att den gäller hemma!

Tar du med kameran ut så gäller andra försäkringar eller vissa delar av hemförsäkringen.
 
Re: Re: länsförsäkringar....

lotelo skrev:
Oki. Mitt bolag för den vanliga hemförsäkringen säger om kamerautrustning att de ersätter upp till ett värde av 75.000:- oavsett om kameran trillar i sjön, blir stulen eller skadas på annat sätt. Har iof aldrig behövt checka om de verkligen står för det utan diskussion. Min erfarenhet är att försäkringsbolag alltid försöker hitta orsaker för att slippa ersätta (vilket är fullt förståeligt.) Jag tror det kan bli problem att få ut för tillverkningsfel.

Vilket bolag är det?
Det låter som en dröm. Hur värderar de prylarna?
Själv tror jag att jag har ett maxbelopp på drygt 35 000 kr och det täcker antingen packningen i bilen eller kameran inte både och. Så det gäller att man blir av med grejorna vid minst 2 olika tillfällen.
 
Re: försäkring

Eterno skrev:
Bra att ni skrev om försäkringar.
Jag ska kanske åka utomlands med kameran och undrar om man ska teckna någon mera försäkring till kameran mera än hemförsäkring. Inte så kul om den blir snodd utomlands.

några tips tack

jb

Jag har letat vettiga försäkringar för att täcka en kameraförlust som sker utanför hemmet. Det slutar som vanligt med en sakförsäkring. De är såpass dyra att man kan köpa en likvärdig utrustning för ca 7-10 års sparade premier.

Då kan man lika gärna spara 4000 kr om året på banken för att kunna köpa likvärdigt om den blir stulet/förstört.

Däremot ska det finnas ngn försäkring till vettigt pris som pressfotografernas klubb(tror jag) har trollat fram men den är inte "billig" den heller.
 

Det finns ytterligare en skillnad mellan dessa Europa-köpta grejornas försäkringar mot att köpa det i Sverige.
Svensksålt har faktiskt 2 års garanti oavsett vad försäljaren påstår. Konsumentköplagen är skriven så i Sverige. Det innebär att om det inte finns 2 års garanti så får det inte säljas i Sverige.
Såvitt jag vet så har digitalkameror inget speciellt undantag.
 
Erik Schalin skrev:
Det finns ytterligare en skillnad mellan dessa Europa-köpta grejornas försäkringar mot att köpa det i Sverige.
Svensksålt har faktiskt 2 års garanti oavsett vad försäljaren påstår. Konsumentköplagen är skriven så i Sverige. Det innebär att om det inte finns 2 års garanti så får det inte säljas i Sverige.
Såvitt jag vet så har digitalkameror inget speciellt undantag.
Nej, man har inte två års garanti i sverige. Man har 2 års reklamationsrätt, men det är inte alls samma sak. Numera är det lagstadgat med 6 månaders garanti enl konsumentköplagen, all garanti utöver det är frivillig från säljarens sida.
 
davidvpt skrev:
Nej, man har inte två års garanti i sverige. Man har 2 års reklamationsrätt, men det är inte alls samma sak. Numera är det lagstadgat med 6 månaders garanti enl konsumentköplagen, all garanti utöver det är frivillig från säljarens sida.

Hmm..Visste jag inte.

Vad är skillnaden?
Kan du lämna igen kameran efter 1,8 års användning? Låter märkligt.
 
Re: Re: Re: länsförsäkringar....

Erik Schalin skrev:
Vilket bolag är det?
Det låter som en dröm. Hur värderar de prylarna?
Själv tror jag att jag har ett maxbelopp på drygt 35 000 kr och det täcker antingen packningen i bilen eller kameran inte både och. Så det gäller att man blir av med grejorna vid minst 2 olika tillfällen.
Moderna försäkringars villahem med extra allrisk på. Jag ifrågasatte värderingen och frågade om någon handlare behövde värdera sakerna eller så. Svaret jag fick var att kvitton på sakerna räcker. Sen räknas väl alltid lite av ursprungsvärdet bort tror jag.

Som sagt är jag tveksam till att detta alltid gäller utan stora diskussioner, men det är uppgifterna jag fick då jag tecknade den försäkringen.

Hade jag haft extremt värdefull kamerautrustning (vilket jag tyvärr inte har) så hade jag nog kollat med Gefvert AB.
 
..och jag kanske skulle lagt till att min fösäkring i Moderna försäkringar var specialsydd tillsammans med diverse andra försäkringar. Fast jag uppfattade de 75.000:- som standard i deras villahemförsäkring iaf..
 
Erik Schalin skrev:
Hmm..Visste jag inte.

Vad är skillnaden?
Kan du lämna igen kameran efter 1,8 års användning? Låter märkligt.
Nej, inte lämna tillbaka den, Men du kan reklammera den om det skulle visa sig att den varit behäftad med ett fel vid tillverkningen som inte visar sig förrän efter kanske 1½ år. Så länge garantin gäller är det sällan att man behöver utnyttja reklamationsrätten, men efter att garantin gått ut och produkten inte hunnit bli två år gammal så har man fortfarande ett visst skydd. Det är inte lika omfattande och bevisbördan ligger till större del på konsumenten. Normalt sett så är garantin utformad så att det är säljaren att bevisa att du varit oaktsam eller liknande om de inte vill stå för sina garantiåtagande. Finns mer att läsa på konsumentverkets site.
 
Titta på kameror från USA också men har någon en bra säljare har tittat på B&H men dem verkar en aning dyra för USA. Men vi ni någon bra?
 
B&H

B&H är bästa foto affären i New York, där blir man inte lurad. Det är annars rätt lätt att bli lurad i NY.
B&H har två priser, ett med USA-garatin och ett billigare utan USA-garatin som man ju inte behöver här i Sverige (grey-price)
Jag hade definitiv köpt kamera i USA om jag hade haft möjlighet, som det sagts tidigare så är det liten risk att kameran går sönder första året och hemförsäkringen kan nog fixa det mesta.

Nikita
 
Vad gäller D70 så skulle iaf inte jag köpa den från USA idag om man inte har garanti i Sverige. Har ju snackats rätt friskt angående fokusproblem o dylikt på den.
 
Tittade på B&H och dem ville inte ge ett paket på den kameran jag tittat på men det skulle bli 1900 kr billigare inkl. frakt.
Priserna är jämförda med Cyberphoto.
Funderar på att kanske lägga pengar på en beg. F5 eller F100 istället för Dynax 7 ny, va säger ni?
 
Re: B&H

Nikita skrev:
B&H är bästa foto affären i New York, där blir man inte lurad. Det är annars rätt lätt att bli lurad i NY.
B&H har två priser, ett med USA-garatin och ett billigare utan USA-garatin som man ju inte behöver här i Sverige (grey-price)
Jag hade definitiv köpt kamera i USA om jag hade haft möjlighet, som det sagts tidigare så är det liten risk att kameran går sönder första året och hemförsäkringen kan nog fixa det mesta.

Nikita

Håller med om att B&H är bäst, och de är oftast billigast på totalen, när man räknar med frakten (inom el utom USA). De billigaste firmorna tex Focus Camera skörtar upp en ordentligt på fraktkostnad så det går ofta på ett ut eller till B&H fördel, och de har grejor hemma!. Jag har handlat mycket Canon-grejor där och även pratat med Canon svenska om garanti; de säger att vad gäller analoga systemkameror och objektiv/tillbehör till dessa så gäller USA-garantin (world wide) även i Sverige. Vad gäller digitalkameror, videokameror etc så gäller den inte med hänvisning till att eftersom det är PAL i Europa och NTSC i USA kan de inte vara helt säkra på att produkterna är identiska. Vad som gäller DSLR återstår att se, jag har precis lämnat in min 10D (köpt i USA) för åtgärdande av fokusproblem...
 
F100

Mil Congojas skrev:
Tittade på B&H och dem ville inte ge ett paket på den kameran jag tittat på men det skulle bli 1900 kr billigare inkl. frakt.
Priserna är jämförda med Cyberphoto.
Funderar på att kanske lägga pengar på en beg. F5 eller F100 istället för Dynax 7 ny, va säger ni?

Jag tycker du kan köpa min F100 då, har en i kanonskick till salu, hör av dig om du är intresserad.
 
Beställde 2 objektiv från BH på söndag kväll, skickades på måndag em från USA, kom fram idag (onsdag) kl10:45, imponerande faktiskt.
 
V.g. köp av D70 i USA går det att köpa en internationell tilläggsgaranti. Det kostar ~700 SEK och då får du även garantin förlängd till fem år. Företaget som levererar den heter Mack, och garantin kan köpas var som helst -- inte nödvändigtvis där du köpte kameran -- inom en månad från inköpsdatum.

Jag kommer att köpa en D70 i USA, men med denna extra garanti. Jag har mailat Mack och frågat om just fokusproblematiken och enligt dem skulle det inte vara några problem att få den fixad i Sverige inom ramen för deras garanti.

Jag postade en tråd där jag frågade om någon hade några erfarenheter om det företaget för några veckor sedan, men det har inte kommit in några svar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.