ANNONS
Annons

Köp i 3000-4000kr klassen

Produkter
(logga in för att koppla)

aliquis

Aktiv medlem
Min mor vill vara snäll nog att köpa mig en kamera, så varför inte ta chansen.

En kompis köpte en pentax optio s i somras och jag kikade då på minolta dimage xt. Nu har jag dock kikat vidare och sett kameror som jag tror skulle passa mig bättre.

Urvalet var/är väl nere i Nikon coolpix 4300, Olympus mju 400 eller Minolta G400 (Konica 420z).
Alla utav dessa verkar ha sina för- och nackdelar. Minoltan verkar tekniskt sett överlägsen olympusen och ha fler inställningsmöjligheter, men mest sådana verkar nikonkameran ha. Nikonen verkar dock ge ett lite onaturligt ljus på de bilder jag har sett på cyberphotos websida, vilket iofs kan bero på typen av dagsljus. Jag upplever det dock som väldigt "kliniskt" och "blåaktigt".

Men så kollade jag på en liknande fråga här, och en person rekommenderades att kika på Canon A80 eller Olympus C-740/c-750. Canon A80 verkar ju ligga i samma prisklass som ovanstående nämnda kameror, det verkar kul att ha lite fler inställningar att pilla på och man erbjuds ju lite fler valmöjligheter, dock störde jag mig på att det vid flera utav exempelfotona fanns en viss blå "skugga" runt ljusa/vita fält på korten.
Olympus c-740 ligger ju i samma prisklass, men då blev den 3megapixel istället för 4... C-750 fanns ju i 4megapixel men då ligger jag en bit över dom pengar jag hade tänkt mig att lägga på kameran, å andra sidan kanske jag kan ha så mycket roligare med en sådan kamera om det skulle visa sig bli ett intresse. I denna prisklass finns ju även canon ixus 400 som kanske hade varit en bättre kompaktkamera än de jag nämnde i början. Men den känns inte värd SÅ mycket mer.

Så jag uppfattar det som att mju 400 är sämre än g400/420z, korrekt uppfattat? Menysystemet på denna skall dock vara omständigt, medans jag eventuellt tyckte bilderna var sämre på nikonen, kommentar?
Min tanke var ju att kunna ha med mig kameran jämt, å andra sidan är det kanske kul att få fina kort när man väl tar dem. Så skall jag överväga någon av systemkamerorna? Isåfall vilken? Allmäna tips och tankar rörande mina frågor?
Tacksam för all typ av hjälp :)

Ne, nu får jag gå o lägga mig, olympus c-750 är nog för dyr för mig...

Så nikon coolpix 4300, konica 420z/minolta g400 eller canon a80 är väl det som gäller.

Både bra bilder och liten storlek är trevligt, frågan är om man stör sig på menysystemet i 420z/g400, några erfarenheter?

Råkade naturligtvis även posta i fel forum, skall försöka få det flyttat :/

Humm.. fortfarande grymt fundersam..

A80n verkar ju ge lila/blå "skuggor" när det finns med mycket ljus (vitt staket i solljus, grenar tagna mot ljus himmel), men det är kanske något man får leva med?

Kom även på att man ju i princip är uppe i samma prisklass som olympus c-50 och c-5000 om man väljer den.. åhh, och så var det ju det där med att den är klumpigare, hjälp :(

En kompis till mig ur ute efter ungefär samma typ av kamera. Han gillade G400 efter att ha fingrat på lite olika kameror. Klart snabbast autofokus. Något som (tyvärr) ofta är låååååångsamt på kompakta digisar.

Lycka till!

Hur är hastigheten på Canon A80/ixus 400 relativt G400 då?

Olympus Camedia C-5000Z
Ligger ju också däromkring i pris, 3710 på pixmania. Jämförbar med A80? Skiljer ju bara 200kr på dessa.

Så, nu har jag varit upp på stan och kikat.. först i någon kodakbutik där killen tyckte både canon och nikon var ok, så sålångt lät ju canon a80 bra. Och så där i verkligheten var den ju inte gigantiskt stor heller.

Sedan till foto7an här i örebro, dom talade sig varma för olympus c-50, men det beror nog mest på att han tyckte att dom hade ett bra pris på den, kikade nu på http://www.dpreview.com/reviews/olympusc50z/page13.asp och bildkvalitetsmässigt kan den ju inte mäta sig med s50, mindre och lättare är den ju dock.

Och om man jämför canon a80, ixus 400 och s50 så verkar det ju enklare att ändra grejer på a80 och s50, och 5megapixels behöver jag ju inte och storleksskillnaden är försumbar så det blir väl a80 ändå.. bara jag inte gör fel isf :/

Skulle vara intressant att se mer jämförelser emellan a80 och c-50.

+ billigare extrabatterier
+ billigare minneskort
- tyngre
- compact flash är på utgående
- compact flash inte lika hållbara(?)

Nu skall jag gå och sova hur som helst, lagom trött efter det här.

3MP
2694kr, Canon Powershot A70
2892kr, Nikon Coolpix 3100 + 128MB ram
4MP
3144kr, Konica KD-420Z
3478kr, Canon Powershot A80
5MP
3595kr, Olympus C-50 zoom
4226kr, Canon Powershot S50
6MP
4817kr, Fujifilm FinePix F700

aliquis skrev:

- compact flash är på utgående
- compact flash inte lika hållbara(?)

Eh vad sa du? Skulle världens mest populära minnesmedia vara på utgående? Nej du, den där går jag inte på. :)

F ö är nog Canon A70 en av de mest prisvärda kompakterna man kan köpa nu.

/bjanha

bjanha skrev:
Eh vad sa du? Skulle världens mest populära minnesmedia vara på utgående? Nej du, den där går jag inte på. :)
F ö är nog Canon A70 en av de mest prisvärda kompakterna man kan köpa nu.
/bjanha

Det är bara att det ersätts med compact flash II då?

På försäljarna låter det ju som att det blir vanligare med SD istället och eventuellt xD. A70 är billig och 3.2megapixel kanske räcker det med egentligen, vad vet jag.

Hur är det med amazon.co.uk? Är priserna med VAT eller inte?

Blir ju riktigt billigt annars.

3403kr för A80, iofs inte stor skillnad.
3782kr för S50, 500kr billigare än andra.
4175kr för Fuji FinePix F700 som måste vara mer eller mindre stöld.

Igår gick funderingarna såhär:

Ixus 400 - lika dyr som s50, mycket dyrare än minolta g400/konica kd420z, därför togs den bort.

Olympus c-50, billig 5megapixel kamera, 600kr billigare än s50. Skall ju dock ge raster i överkanten på bilderna och s50 verkar vara bättre på att återge små detaljer. Med priset på xD-kort blir priset för en c-50 med kort ungefär lika dyrt som en s50, så därför försvann även denna.

Återstod:
Canon A70
Canon A80
Minolta G400/Konica KD420Z
Canon S50.

Canon S50 - inte mycket mindre än A80, och behöver jag verkligen 5megapixel? Troligtvis inte, så därför kan nog denna tas bort.

Canon A70 är ju ett klipp för det priset, men räcker 3.2 megapixel?
Är Minolta G400 tillräckligt manuell eller har jag roligare med en A80? Är den eventuellt mindre storleken värd det?.. jag har fastnat, men jag måste bestämma mig.

3.2 megapixel kändes snålt

gick till en butik och lät mor kika på a80, s50 och c-50, naturligtvis talade dom för c-50 fortfarande, men den skall ju ta sämre bilder som sagt och priset för den inkl kort blev ju detsamma som för s50 ungefär.

Vägde mellan a80 och s50 men s50 är ju pyttelite mer praktisk och allt skitsnack dom sade om compact flash gjorde att det blev en canon s50 med 256mb compact flash ultra ii ifrån technikdirekt. 5150kr eller så.

Så nu vill jag inte ha några förslag, iaf inga som säger att jag gjorde fel. Uppmuntrande "du gjorde helt rätt!" däremot är helt ok :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar