Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Comabob

Medlem
Hej

Har tänkt att köpa mig en systemkamera och jag tror det står mellan dessa

Nikon D5200

Nikon D7000

Canon EOS 600D

det lutar mot D5200 då den har fler AF punkter flest megapixlar även om inte det är allt :)
prio 1 är att ta kort, att man kan filma är en liten bonus bara.
Sen så ser jag att D5200 har EXPEED 3-bildprocessorn medans D7000 har EXPEED 2-bildprocessorn men jag vet inte hur stor skillnad det är mellan dessa två.

Vilken hade ni valt mellan dessa eller rekommenderar ni något annat


//Tack på för hand.
 
Det är bra kameror, kan inte hårdvaran på Nikon men 7000 bör vara den bättre kameran jämfört med 5200. Mer utrymme att utvecklas i på en 7000, om jag inte tar fel, därför blir det väl den som är bäst.

Fokuspunkter är sen inte SÅ viktiga, många och däribland jag själv kör oftast enbart med den centrala. Mer exakt än de andra och det går ofta utmärkt att låsa fokus och komponera om. Många har väl dock sin fördel vid följande fokus när man t ex fotar sport.

Jag har själv Canon och är därför lite partisk. Antar att det är budget som avgör, annars har du 650/700D som är riktigt trevliga kameror. Tittar du mot sport/djur går det även att få en 7D till ett rätt humant pris, men klart dyrare än de andra.
 
Den som ger bäst teknisk bildkvalitet borde vara Nikon D5200 eftersom den har nyast sesnsor, tätt följd av D7000 och sist ganska långt efter Canon 600D. Nikon D5200 är dock ganska avig att använda. Den har bara en inmatingsratt och den saknar mera avanceade blixtautmatikfunktioner från D7000. Den är heller inte komppatibel med äldre optik, vilket kan vara bra om man vill köpa något begagnat. Även sökaren är sämre den använder speglar istället för riktigt prisma och visar inte hela sökarbilden och kameran är inte lika robust byggd som D7000. Vad jag vet har D5200 och D7000 samma autofokussystem. Jag hade nog valt D7000 här p.g.a det enklare handhavandet

Mitt råd är att gå ut och känna på kamerorna, hur väl ligger de i handen, och välja de som känns bäst. Ingen av de här kamerorna är på något sättt jättedåliga teknikst sett. Känns kameran bra att arbeta med kan man koncentrera sig på motivet, med förhoppningsvis bättre bilder som följd.
 
Har fått ett erbjudande att köpa en Nikon D600 med 3 objektiv för 11000 kr är detta en bra deal för mig? Kameran är väldigt lite använt.

Nikon 16-35 F4 VR 7000:-
Nikon 50mm 1.8G 1200:-
Tamron 70-300 F4-5.6 VC 2200:-

detta är priserna på objektiven
 
Har fått ett erbjudande att köpa en Nikon D600 med 3 objektiv för 11000 kr är detta en bra deal för mig? Kameran är väldigt lite använt.

Nikon 16-35 F4 VR 7000:-
Nikon 50mm 1.8G 1200:-
Tamron 70-300 F4-5.6 VC 2200:-

detta är priserna på objektiven

Om 11000 är det totala priset för alltsammans är det nog någonting väldigt lurt där. 11000 för bara kamerahuset är fortfarande ett väldigt bra pris.
 
Har fått ett erbjudande att köpa en Nikon D600 med 3 objektiv för 11000 kr är detta en bra deal för mig? Kameran är väldigt lite använt.

Nikon 16-35 F4 VR 7000:-
Nikon 50mm 1.8G 1200:-
Tamron 70-300 F4-5.6 VC 2200:-

detta är priserna på objektiven

Jo, det får man nog säga. Det är ju i princip en D7000 fast med större och nyare sensor med mera pixlar och lite utökade videomöjligheter. Det här är en av Nikons mera prisvärda kameror även när du betalar nypris. Även 50 1.8G är väldigt prisvärt, och väldigt skarpt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.