Annons

Köp av systemkamera, vilket hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

haneri

Ny medlem
Hej!
Jag har nu bestämt mig för att köpa en systemkamera. Jag har tidigare fotat en hel del med en "avancerad" långzoomskamera (fujufilm finepix s6500fd). Jag har läst på en hel del och nu börjat komma fram till något konkret. Jag har till en början planerat att köpa två objektiv:

- Nikon AF-S DX 35/1.8G
- Tamron AF SP 28-75/2.8 XR Di

Kan det vara något?
Då kan jag senare bestämma om jag vill köpa till ett tele-, macro- eller vidvinkelobjektiv beroende på vad jag känner att jag har behov av.

Det jag nu funderar över är vilket kamerahus jag ska köpa. Helst hade jag viljat ha en D90 men det har jag helt enkelt inte råd med.
Jag funderar på att kanske köpa en D80 eller D200 begangnat. Vilken är bättre av de två? Finns det något annat bra kamerahus? (Jag vill helst inte ha någon av instegskamerorna D60, D3000 eller D5000)

Hej!
Jag har nu bestämt mig för att köpa en systemkamera. Jag har tidigare fotat en hel del med en "avancerad" långzoomskamera (fujufilm finepix s6500fd). Jag har läst på en hel del och nu börjat komma fram till något konkret. Jag har till en början planerat att köpa två objektiv:

- Nikon AF-S DX 35/1.8G
- Tamron AF SP 28-75/2.8 XR Di

Kan det vara något?
Då kan jag senare bestämma om jag vill köpa till ett tele-, macro- eller vidvinkelobjektiv beroende på vad jag känner att jag har behov av.

Det jag nu funderar över är vilket kamerahus jag ska köpa. Helst hade jag viljat ha en D90 men det har jag helt enkelt inte råd med.
Jag funderar på att kanske köpa en D80 eller D200 begangnat. Vilken är bättre av de två? Finns det något annat bra kamerahus? (Jag vill helst inte ha någon av instegskamerorna D60, D3000 eller D5000)

D80 har samma sensor som D200 så det handlar mer om funktion och lite storlek om jag inte är helt fel ute. Men som bildkvalitet kommer du inte märka någon skillnad på dom två.

Tamronen har jag själv och är nöjd, fast till Canon.

Har du kollat om det finns någon D90 begagnat?

Förutom ovanstående får du en rejälare kamera om du köper D200 och med mycket bättre handhavande. Flera av de vanligaste funktionerna sitter på direktknappar, lätt åtkomliga.

Varför vill du ha en 35/1,8 när du också vill ha en ljusstark zoom som täcker upp samma brännvidd? Det du får är något bättre ljusstyrka och ett mindre och lättare objektiv men jag skulle nog vänta och se om jag verkligen behöver den.

/FW

D80 har samma sensor som D200 så det handlar mer om funktion och lite storlek om jag inte är helt fel ute. Men som bildkvalitet kommer du inte märka någon skillnad på dom två.

Tamronen har jag själv och är nöjd, fast till Canon.

Har du kollat om det finns någon D90 begagnat?

Jo jag har kollat lite och det kan vara lite svårt med att hitta en d90. men jag tror att jag ska hålla utkik på typ blocket och liknande och sedan se vilken av d80, d90 och d200 som jag får tag i.

När Nikon blev D90 och D300 så satte man i en familj sensorer i sina kameror som gav ett rejält kliv framåt. D80 och D200 har möjlighet att ställa in ISO1600 men varför dom har det kan man fundera på. Det lirar inte riktigt.

När ska man ha det, då? Surströmmingsskiva på gården. 23:00. Beckmörkt. Tre stearinljus på bordet. Inget stativ. Vill inte använda blixt. Resultatet ser ut så här...

Bilagor

• IMG_6329.JPG
    IMG_6329.JPG
    31.2 KB · Visningar: 172
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto