Linmajon skrev:
Med risk att få många ilskna kommentarer från andra nu så måste jag nog säga att Dimage7 fått väldigt blandat kritik. Den har några ganska allvarliga brister som är svåra att bortse ifrån.
1) Sökaren är väldigt, väldigt dålig. Titta i en innan du köper den.
2) Den drar väldigt, väldigt mycket ström. Var beredd på att ladda många batterier...
3) Den är >extremt< plastig och har lite plottriga reglage (som många gillar iochförsig)
4) Det finns "bättre" alternativ för samma pengar och nu när det finns beg. Canon D30 (hus) för ungefär samma pengar skulle nog jag tänka till tre-fyra gånger innan jag slog till.
Sony 707 kostar ungefär lika mycket och är också ett bra alternativ.
Här får du en kommentar, inte ilsken man kanske partisk eftersom jag har en D7
1) Jämför du med en spegelreflexsökare är sökaren dålig. Jag har dock inga bekymmer med den i det dagliga användandet. Helt klart skall man titta i en innan man köper kameran, inte bara för sökarens skull utan även för känsla och hantering i övrigt.
2) En myt. Visst drar den mycket ström, men inte så det är något problem. Jag får ut ca 100-150 bilder ur en uppsättning NI-MH batterier. Eftersom den använder standard AA-celler kan man köpa en uppsättning för 100 - 150 kr. Jag har själv aldrig behövet byta celler mer är en gång när jag varit ute och fotat.
Sedan är det ju bara att ladda batterierna när man kommer hem.
Jämför med vanlig analog där du måste byta film efter 36 exp, det är aldrig någon som klagar över det.
3) Vad menar du med extremt plastig, huset är gjort i magnesium, handtaget i plast. Plottriga reglage, tja det är ju personligt vad man menar med plottrigt. Att de flesta funktioner kan skötas via reglage istället för via menyer var en avgörande orsak att jag köpte min.
4) Canon D30, hur bra bilder tar du med ett hus
, du måste ju ha en eller troligen flera linser till den oxå, och det kostar en slant. Sony 707 är ju dyrare, och har ett par nackdelar som gör att jag inte köpte den, främst egenutvecklat minne (memorystick) med max 128 Mb till ett dyrare pris, och specialbatteri. Annars verkar den trevlig.
Nu är inte allt frid och fröjd med D7:an heller, det största problemet jag har med min är den långsamma autofukusen, det tar från 1 sek till 3 sek (200 mm zoom och dåligt ljus) för att få AF-lock. Men det går ju alltid att fokusera manuellt