Annons

köp av Minolta Dimage 7i

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
funderar allvarligt (nästan bestämt..har skrapat ihop de mesta av pengarna) på att köpa en Minolta Dimage 7i..kan ju använda samma tillbehör till den som med min Olympus 2100uz..(förutom minneskortet) så det skulle vara kul att höra åsikter om den.. och inte minst om Minolta Dimage 7..vad gäller bildkvalite och sådant mm..:)

Med risk att få många ilskna kommentarer från andra nu så måste jag nog säga att Dimage7 fått väldigt blandat kritik. Den har några ganska allvarliga brister som är svåra att bortse ifrån.
1) Sökaren är väldigt, väldigt dålig. Titta i en innan du köper den.
2) Den drar väldigt, väldigt mycket ström. Var beredd på att ladda många batterier...
3) Den är >extremt< plastig och har lite plottriga reglage (som många gillar iochförsig)
4) Det finns "bättre" alternativ för samma pengar och nu när det finns beg. Canon D30 (hus) för ungefär samma pengar skulle nog jag tänka till tre-fyra gånger innan jag slog till.
Sony 707 kostar ungefär lika mycket och är också ett bra alternativ.

Snackade med en yrkesproffs igår, Per ågren heter han, plåtar för bland annat Fjällrävens kollektioner. Han hade jämfört Olympus E-20 mot Dimage 7i, Olympusen tyckte han inte va nå speciellt bra, den rekommenderade han inte, dock har han riktigt höga krav kan jag lova. Däremot lovordade han Dimage 7 gällande bildkvalitet men inte kamerans utförande. Plastig och rapplig och allmänt oproffesionell.. Men bildkvaliteten är däremot i topp.. Så det är en smakskak. Ett bra verktyg som tar halvdåliga bilder eller ett halvdåligt verktyg som tar bra bilder!

Linmajon skrev:

2) Den drar väldigt, väldigt mycket ström. Var beredd på att ladda många batterier...
3) Den är >extremt< plastig och har lite plottriga reglage (som många gillar iochförsig)
4) Det finns "bättre" alternativ för samma pengar och nu när det finns beg. Canon D30 (hus) för ungefär samma pengar skulle nog jag tänka till tre-fyra gånger innan jag slog till.
1) ja, det var anledningen till att jag inte köpte dimage 7, men sökaren på dimage 7i ska vara mycket bättre sägs det ;)

2) vad gäller batteri..så ska det var ganska oki..så länge man använder sökaren och inte någon blixt..så ska det räcka till 160-200 exponeringar. men tydligen slukar den batterier om man använder LCD och blixten ofta..

3) japp..men det kan jag leva med

4) canon D30 är inget jag vill ha..eftersom det är en systemkamera..gillar inte alls det där med att bytta objektiv..både mekaniskt och vad gäller smuts..ett sämre alternativ.

vad gäller Sony 707..så är ju den kanonbra, men den har ju 38mm..vill ha så stor vidvinkel som möjligt..det saknar jag på min olympus..28mm är ju mycket bra..sen är ju sony´n större och tyngre, vilket jag inte gillar..sen har den mindre zoom 5x istället för 7x..och kostar 3000:- mer..:rolleyes:

Tack så mycket för dina tips! mvh/Kim

mrsandin skrev:
Snackade med en yrkesproffs igår, Per ågren heter han, plåtar för bland annat Fjällrävens kollektioner. Han hade jämfört Olympus E-20 mot Dimage 7i, Olympusen sågade han, den var inte nått att ha, dock har han riktigt höga krav kan jag lova. Däremot lovordade han Dimage 7 gällande bildkvalitet men inte kamerans utförande. Plastig och rapplig och allmänt oproffesionell.. Men bildkvaliteten är däremot i topp.. Så det är en smakskak. Ett bra verktyg som tar halvdåliga bilder eller ett halvdåligt verktyg som tar bra bilder!

japp, Bildkvaliten är så klart viktigast :)
fast verktyget får ju inte suga heller :p

Dimage 7i har ju fått ett riktigt grepp nu..i alla fall, kraftigt gummigrepp, och inte den plastiga lilla grepp som Dimage 7 har.

tack för tipset! mvh/Kim

Linmajon skrev:
Med risk att få många ilskna kommentarer från andra nu så måste jag nog säga att Dimage7 fått väldigt blandat kritik. Den har några ganska allvarliga brister som är svåra att bortse ifrån.
Här får du en kommentar, inte ilsken man kanske partisk eftersom jag har en D7 :)

1) Jämför du med en spegelreflexsökare är sökaren dålig. Jag har dock inga bekymmer med den i det dagliga användandet. Helt klart skall man titta i en innan man köper kameran, inte bara för sökarens skull utan även för känsla och hantering i övrigt.

2) En myt. Visst drar den mycket ström, men inte så det är något problem. Jag får ut ca 100-150 bilder ur en uppsättning NI-MH batterier. Eftersom den använder standard AA-celler kan man köpa en uppsättning för 100 - 150 kr. Jag har själv aldrig behövet byta celler mer är en gång när jag varit ute och fotat.
Sedan är det ju bara att ladda batterierna när man kommer hem.
Jämför med vanlig analog där du måste byta film efter 36 exp, det är aldrig någon som klagar över det.

3) Vad menar du med extremt plastig, huset är gjort i magnesium, handtaget i plast. Plottriga reglage, tja det är ju personligt vad man menar med plottrigt. Att de flesta funktioner kan skötas via reglage istället för via menyer var en avgörande orsak att jag köpte min.

4) Canon D30, hur bra bilder tar du med ett hus :) , du måste ju ha en eller troligen flera linser till den oxå, och det kostar en slant. Sony 707 är ju dyrare, och har ett par nackdelar som gör att jag inte köpte den, främst egenutvecklat minne (memorystick) med max 128 Mb till ett dyrare pris, och specialbatteri. Annars verkar den trevlig.

Nu är inte allt frid och fröjd med D7:an heller, det största problemet jag har med min är den långsamma autofukusen, det tar från 1 sek till 3 sek (200 mm zoom och dåligt ljus) för att få AF-lock. Men det går ju alltid att fokusera manuellt :D

kim99x skrev:

Dimage 7i har ju fått ett riktigt grepp nu..i alla fall, kraftigt gummigrepp, och inte den plastiga lilla grepp som Dimage 7 har.

tack för tipset! mvh/Kim

Jag såg en på CeBIT, och greppet var fortfarande plast, fast större och svart :)
Iofs kan det varit ett förhandsexemplar de visade...

christp skrev:

Det har du rätt i, men för min del är det bara AF-funktionaliteten som lockar, och det är inte tillräckligt för att byta ut den jag har. Skulle jag köpa nytt däremot skull jag nog köpa den istället, om den inte blir mycket dyrare.

vad jag fått höra så ska 7:an bort ur sortimentet, och 7i att ha samma pris som 7:an ;)

Kim, jag är också jävligt sugen på denna kamera. Men.... bildstab. som jag nu har på 2100 tror jag inte jag vill vara utan.... ser det som en enorm fördel att slippa släpa på stativ för att få perfekta bilder. Och max. slutartid på 4 sec. är inte speciellt imponerande tycker jag, behöver mer. Annars verkar den perfekt. Men jag fortsätter be till fotoguden att Olympus kommer med en uppföljare till 2100. Lite snabbare och med 6Mpix.....

Hans-C skrev:
Kim, jag är också jävligt sugen på denna kamera. Men.... bildstab. som jag nu har på 2100 tror jag inte jag vill vara utan.... ser det som en enorm fördel att slippa släpa på stativ för att få perfekta bilder. Och max. slutartid på 4 sec. är inte speciellt imponerande tycker jag, behöver mer. Annars verkar den perfekt. Men jag fortsätter be till fotoguden att Olympus kommer med en uppföljare till 2100. Lite snabbare och med 6Mpix.....

Japp..det vore ju inte dumt alls..men olympus hävdar att det inte kommer någon ny variant på 2100 :( men de kan ju ändra sig :D

nä, inte kommer jag göra mig av med 2100 för den sakens skull, kommer använda båda..till fågelfotografering är 2100 närmast oslagbar! nattbilder sysslar jag inte med, så slutartid på 4 sek har jag inga problem med..men det finns ju möjlighet att välja slutartid manuellt oxå, så det går med nattbilder oxå! ;) mvh/Kim

Hmm...läser på dpreview: Program AE / Aperture Priority: 4 - 1/4000 sec
Shutter Priority / Manual: 4 - 1/2000 sec
Bulb: max 30 seconds.

Vad är Bulb? Och har Ol. verkligen sagt detta? Var o när?
Och hur bra kan denna kamera vara för studioporträtt tro? Någon åsikt där ute?

Vetgirig med pengar som bränner i fickan....

Hans-C skrev:
Hmm...läser på dpreview: Program AE / Aperture Priority: 4 - 1/4000 sec
Shutter Priority / Manual: 4 - 1/2000 sec
Bulb: max 30 seconds.

Vad är Bulb? Och har Ol. verkligen sagt detta? Var o när?
Och hur bra kan denna kamera vara för studioporträtt tro? Någon åsikt där ute?

Vetgirig med pengar som bränner i fickan....

Bulb är alltså samma sak som manuell slutartid..alltså upp till 30 sek..borde räcka till de flesta situationer (naturligtvis inte till alla)

jag läste det på cyberphoto, att Olympus skulle rikta in sig på mindre kameror i den prisklassen eftersom det var vad folk köpte.. alltså folk som inte är så intresserade av fotografering, kan man tänka ;)

Dimage 7i torde vara super till sudiofotografering..den har anslutningmöjligheter till extern blixt och så

citat från cyberphoto:

Studioblixt
Du behöver en blixtadapter, PCT-100, som du sätter direkt i kamerans blixtsko för att kunna använda studioblixtar på Dimâge 7.
---------------------------------

mvh/Kim

Ekonomiskt stöd tack

Jag har också beställt en. Plus den bästa blixten. Och ett stort minne. All in alles 23000kr på Cyberphoto. Och eftersom du Kim, har lurat mej in i detta absurda köp är det inte mer än rätt att du ger mej några hundringar då och då till öl under sommaren :(

Hehe ;) men blixten är inte mitt fel iaf..men kom över på ett besök så ska jag visst bjuda både på öl och middag :p mvh/Kim

Nu är kameran äntligen skickad :rolleyes: så på mån eller tis bör jag ha den, de håller på med en test av 7i på cyberphoto..så ni kan ju kolla in den när den är klar ;)

mvh
/Kim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar