Annons

Köp av gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Niikon

Avslutat medlemskap
Hej,

Var ute i skogen för ett par veckor sedan i fullt dagsljus mitt på dagen, skulle fota forsen som alltid när jag är där, hade med mig mitt nya gråfilter ND.8 och som tur var även mitt ND.2, vad jag förstått så blir det 8 * 2 = ND.16.? Jag blev så besviken när jag kom ner till runt sekunden i slutartid, men väntade till solen gick i moln och då kom jag ner till 8 sek slutartid. Nu har jag hittat ett gråfilter som heter ND.64 och ett ND.1000 både är B&W, kostar ju lite så frågan är vilket jag ska välja? Vad tror ni med mer erfarenhet? Vill gärna komma ner till 8 sek å längre även i solsken.

Tack på förhand!

Gör en eller åtta sekunder verkligen någon skillnad på en fors? Jag har bara provat att fota rinnande vatten med gråfilter en gång, men då tyckte jag att 1/16 räckte gott för att få den effekt jag var ute efter.

Det är bara att räkna, får du 1 sek med ND16 får du 4 sek med ND64 (2 steg mörkare än ND16).

Min egen erfarenhet av ND64 är att det inte räcker till i strålande solsken, med Sunny-16 i huvudet (ISO100, 1/100s f/16) hamnar man på 0,5-1 sek f/16. Med ND1000 blir det istället ca 10 sek (men det är väldigt sällan det är så ljust i Sverige så 20-30 sek är nog rimligare att anta. Tänk också på att det ofta ser väldigt märkligt ut med så utsmetat vatten i strålande solsken samt att dessa extremt mörka filter släpper igenom en hel del IR-ljus vilket ger bilderna en rödbrun ton som kan vara svår att bli av med.

Kul!

Blir nog till att prova på ett ND.64 iaf,
Stort tack för svaren och tipsen, uppskattat!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar