Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av förstorings aparat

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikru

Aktiv medlem
Hej

Tänkte köpa en förstorings apparat och jag vill att den ska kunna ta upp till 6x6. Vad ska man tänka på och vilka modeller fixar det och vad behöver jag få med i köpet?
 
Det här frågan har varit uppe minst ett dussin gånger. Sök i forumet. Köp en så komplett utrustning som möjligt. Optiken ska vara 75-80 mm för 6x6. Apparaten ska ha filterlåda. Multigradefilter rekommenderas. Prisvärda apparater är bla Opemus (Meopta) och Durst.
 
Med dagens priser på mörkrumsutrustning finns det inga ekonomiska skäl att inte välja en apparat med färghuvud. Det enda skälet jag kan tänka mig att inte göra det är att man prompt vill ha en kondensor-apparat men för en nybörjare är färghuvud oslagbart praktiskt.
 
Har inte läst så mycket kring förstoringsapparat, så jag undrar om man kan köra svartvit negativ i en förstoringsapparat som har färghuvud?
 
Ja, det är en poäng med att använda färghuvud vid svartvit kopiering. Färghuvudet kan användas för att påverka kontrasten på bilderna, om man använder papper med variabel kontrast. Lösa filter är alternativet.
 
Har provat bägge varianterna med externa filter och färghuvud. Viktigaste är att man får kontinuitet så man lär känna sin utrustning och det är därför jag vill köpa en egen förstorings apparat.
 
Hej

Tänkte köpa en förstorings apparat och jag vill att den ska kunna ta upp till 6x6. Vad ska man tänka på och vilka modeller fixar det och vad behöver jag få med i köpet?

Hej!
Köp av förstoringapparat styr enligt min mening om man vill ägna sig åt enbart svartvit eller även färg.Själv har jag två färg en för filmorginal upp till 6x6 och en för allt "ovanför" detta filmorginal.Men jag kopierar ju utöver svartvit också färg /färgneg och dia.
Så det är klart om du vill arbeta med färg så varför inte satts på en färg direkt.
 
Det skiljer en del mellan färg/multigrade-huvud (som är diffuserat ljus av blandboxtyp) och kondensorhuvud. Även det äkta kalljuset, som är en annan typ av diffuserat ljus (med en lysrörsslinga direkt ovanför negativet) skiljer en del mot blandboxljuset. Framför allt så blir kornet skarpare/tydligare med kondensorapparat.

Personligen har jag aldrig lyckats göra en svartvit kopia med blandboxljus som jag varit riktigt nöjd med. Till färgkopiering är blandboxarna däremot utmärkta. När jag vill använda diffuserat ljus använder jag istället äkta kall-ljus. Det kan vara när jag fått så pass hårda negativ att det inte blivit bra med kondensorljus, eller när jag haft oturen att få någon repa eller intorkat damm i emulsionen på negativet. Både blandboxljuset och kall-ljuset ger mjukare bilder vid kopiering av samma negativ i förhållande till kondensorljuset, och repor/damm syns inte lika lätt i bilderna.

Men det äkta kall-ljuset fungerar inte bra med papper av variabel kontrast, utan det bör vara graderat papper. Och kopierar man normalkontrastnegativ med kall-ljus så bör man ha hård eller extra hård gradation, vilket kan vara svårt att få tag på med dagens utbud. Även blandboxljuset kräver lite hårdare filtrering med normalkontrastnegativ. Vill man kunna använda normal "mittenfiltrering" så är det därför rekommendabelt att framkalla negativen till lite hårdare kontrast.
 
Hej

Tänkte köpa en förstorings apparat och jag vill att den ska kunna ta upp till 6x6. Vad ska man tänka på och vilka modeller fixar det och vad behöver jag få med i köpet?

Hej igen.
När man arbetar i mörkrummet så är jag en vän av musik. Jag har några kollegor som inte gillar några ljud i mörkrummet.Ibland så tittar vi på vandras bilder färg och svartvit. Oj, vi har inte ännu kommit på vilka bilder som är bäst i förhållande till musik eller inte.Nu sitter vi lite tillbaka lutade och funderar varför vi inte kan se skillanden.Men vi har alla olika åsikter om "ljudets" inverkan eller inte. Och det har vi dock en mening:det är f-n så trevligt att vi alla kan få säga vår mening.
Men det är klart detta var väl lite utanför ämnet för denna tråd.Så det behöver ni inte fördjupa er i.
 
Intressant det där om olika belysningssystem. Själv har jag fått för mig att det är min Leitz Valoy, med enklast tänkbara kondensorsystem, som ger mig bäst kopior i de flesta situationerna.
 
Intressant det där om olika belysningssystem. Själv har jag fått för mig att det är min Leitz Valoy, med enklast tänkbara kondensorsystem, som ger mig bäst kopior i de flesta situationerna.

Då är vi av samma uppfattning, kondensorljuset är att föredra i de flesta situationer vad gäller svartvitt. Men här är det kanske mest smaken som spelar in? Fast jag gillar även kalljuset.

Något man bör tänka på om man använder kondensorapparat är lamporna. Opallampor är inte undantagna för tillverknings/importförbud inom EU. De är ju glödlampor och förbjuds så småningom. Och det finns inga undantag för opallampor enligt Photax. Kan alltså bli svårt att få tag på opallampor 75, 100 och 150 W ganska snart. Photax har därför köpt in ett jättelager med opallampor som man tror ska räcka i flera år. Så dom kommer att ha på lager länge än. Men annars är man hänvisad till svartimport från länder utanför EU, t.ex USA, där de kommer att kunna köpas även framledes.
 
Jo, jag kände till det där med opallamporna. Som väl är kan jag inte minnas att de går sönder så ofta. Får köpa på mig några nästa gång jag beställer från Photax. Men jag köpte faktiskt också på mig också några 15 w glödlampor. Det behöver man väl också hamstra med tanke på sina mörkrumslyktor.
 
Jag har själv en fujimoto G70 som tar allt upp till 6*7. En fiffighet med den apparaten är att det går att välja om man vill ha diffusljus med blandbox eller kondensorljus. Vilket man föredrar är nog till stora delar beroende av vad man själv är van. Personligen tycker jag att diffuserat ljus är att föredra då det blir betydligt mindre prickning på den färdiga kopian.Jag tycker också att calliereffekten som fås av riktat ljus gör att det blir svårare att få teckning i både hög och lågdagrar om man inte har mjuka negativ. Jag måste hålla på mycket mer med pjattning och efterbelysning med kondensorljus. Men som sagt, bäst kopior gör man på den apparat och det ljus man lärt sig och anpassat sin process efter.

De framkallningstider som anges från filmtillverkare och på devchart är som regel anpassade för diffusljus, så kör man med kondenserat ljus bör man korta framkallningstiderna något (10-15%)
 
...Men jag köpte faktiskt också på mig också några 15 w glödlampor. Det behöver man väl också hamstra med tanke på sina mörkrumslyktor.

15W kommer inte att försvinna förrän efter ett tag, då det är de starkare glödlamporna som försvinner först. Var inne och köpte några 15W i en elaffär och där sa de att de inte försvinner i första vändan.
 
Hej!
Köp av förstoringapparat styr enligt min mening om man vill ägna sig åt enbart svartvit eller även färg.Själv har jag två färg en för filmorginal upp till 6x6 och en för allt "ovanför" detta filmorginal.Men jag kopierar ju utöver svartvit också färg /färgneg och dia.
Så det är klart om du vill arbeta med färg så varför inte satts på en färg direkt.

Tänkte köra enbart SV för det blir så snyggt om man gör det själv. Färg är lite mera komplicerat och för mig känns det enklare att scanna och lämna in. Fast för mig så är det multigrade papper som kommer att gälla i början. Får se sen vad det landar.
 
Det skiljer en del mellan färg/multigrade-huvud (som är diffuserat ljus av blandboxtyp) och kondensorhuvud. Även det äkta kalljuset, som är en annan typ av diffuserat ljus (med en lysrörsslinga direkt ovanför negativet) skiljer en del mot blandboxljuset. Framför allt så blir kornet skarpare/tydligare med kondensorapparat.

Personligen har jag aldrig lyckats göra en svartvit kopia med blandboxljus som jag varit riktigt nöjd med. Till färgkopiering är blandboxarna däremot utmärkta. När jag vill använda diffuserat ljus använder jag istället äkta kall-ljus. Det kan vara när jag fått så pass hårda negativ att det inte blivit bra med kondensorljus, eller när jag haft oturen att få någon repa eller intorkat damm i emulsionen på negativet. Både blandboxljuset och kall-ljuset ger mjukare bilder vid kopiering av samma negativ i förhållande till kondensorljuset, och repor/damm syns inte lika lätt i bilderna.

Men det äkta kall-ljuset fungerar inte bra med papper av variabel kontrast, utan det bör vara graderat papper. Och kopierar man normalkontrastnegativ med kall-ljus så bör man ha hård eller extra hård gradation, vilket kan vara svårt att få tag på med dagens utbud. Även blandboxljuset kräver lite hårdare filtrering med normalkontrastnegativ. Vill man kunna använda normal "mittenfiltrering" så är det därför rekommendabelt att framkalla negativen till lite hårdare kontrast.

Hej Nils

Därför jag vill skaffa egen apparat och så jag själv kan styra upp processen lite med framkallnings tider mm.

Riktigt gjort SV blir mycket snygg....
 
Hej Nils

Därför jag vill skaffa egen apparat och så jag själv kan styra upp processen lite med framkallnings tider mm.

Riktigt gjort SV blir mycket snygg....

Affe kom med ett bra förslag på förstoringsapparat. Fujimoto G70, där man enlkelt växlar mellan färg/blandboxljus och kondensorljus. Andra apparatter får man byta hela huvudet med, men den här vänder man bara överdelen med (eller lyfter ur). Tror Georg Oddner kopierade med den apparaten. Kan säkert fås ganska billigt idag.

Har också själv en gammal Durst från 40-50-tal där man mycket enkelt sätter in kalljusagregatet i nedersta kondensorlinsfacket och vips har man det mjukare diffusljuset istället för kondensor.
 
Senast ändrad:
Tänkte köra enbart SV för det blir så snyggt om man gör det själv. Färg är lite mera komplicerat och för mig känns det enklare att scanna och lämna in. Fast för mig så är det multigrade papper som kommer att gälla i början. Får se sen vad det landar.

Hej Fredrik!
Ja, det är säkert rätt. Själv har jag en LPL Pro C7700MX,färg för filmorginal upp till 6x7 och så har jag en LPL Pro 7452 färg för filmorginal upp till 4x5".Om man är intresserad av fakta kring dessa så sök på förstoringsapparter hos tex Photax. Jag gillar dom för jag tycker att dom går bra att göra s/v med.Men det är väl som att köra och äga bil.Den bil man själv har är alltid bäst, eller? Utöver detta har tyvärr en apparat stående en "stor hejare".Problemet är takhöjden i det fallet.
Personligen tycker jag att köp det som du tycker är bra och jag är övetygad om att du kommer att kunna göra bra s/v bilder.
 
Själv har jag en Meopta Magnifax 4 (klarar upp till 6x9) med kondensorhuvud. Tycker själv att det är lite bökigt med filterlåda men funderar nu på att börja med papper med bestämd hårdhetsgrad och då blir det ju inget problem.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.