Om du är satsar mer seriöst på din hobby skulle jag absolut rekommendera en systemkamera. Nikon eller Canon är nog likvärdiga sett ur amatörperspektiv.
Ett märke som jag själv inte testat men som verkar ha kameror med en del bra funktioner samt är lätta till vikten är Olympus. T ex den nya E-500. Den har precis kommit ut och den har bildstabilisator, sensorrengöring (mindre risk för smuts på sensorn som annars ofta förekommer på systemkameror. Uppstår extremt lätt när man byter objektiv och det komer in damm.)
Framöver kommer nog rengöringsfunktionen bli standard hos alla kameramärken.
Nackdelen med Olympus är den lite mindre sensorn som kan göra att bildkvaliteten sett till upplösning, dynamik och brus inte blir lika bra som hos Canons och Nikons kameror. I tidningen Kamera & Bilds senaste nummer fick den bra kritik.
Om du redan i förväg vet att du inte kommer kräva göra förstoringar större än säg 40X50 cm och att du inte ska gå vidare till professionell nivå tror jag Olympus E 500 är ett utmärkt val, då den är unikt lätt samt har bildstabilistator (= du behöver sällan släpa med stativ).
Men i starten vet man sällan hur ens intresse utvecklar sig något år senare. För högre bildkvalitet och även möjlighet att gå vidare till proffskameror inom systemet är nog Canon eller Nikon ett bättre val. Sjäv började jag med en Minoltakompakt som jag snart nog insåg inte var tillräckligt bra i bildkvalitet (synd, för den var lätt i vikten). Sen fortsatte kraven (samt medförande viktökning och i värsta fall ryggproblem). Byte till Canon 20 D, sen byte igen till 5 D. Det kostar också att köpa en kamera som inte är tillräckligt bra.
Som sagt: Det är alltid bäst att köpa en kamera som är lite bättre än man tycker man behöver just nu. Det är ungefär som med datorköp.
Ett sista tips: För lättviktsfoto med kompakt så är senaste nytt att Canon ska släppa Canon G9, en uppföljare på G7 (som är mycket trevlig, känns som en liten Leica). Fördelen med G9 är att den har RAW-format. En mycket bra funktion.
Bildkvaliteten är inte i klass med en bra systemkamera, men är inte långt efter om man fotar på låga ISO-tal. Har bildstabilisator också.
En guldgruva för seriösa kameratester är Dpreview.com. Där finns testbilder, mätningar och djuplodande genomgång av de flesta systemkameror.
Pbase.com är ett enormt bildarkiv (lite som Fotosidan) där man kan söka på i stort sett alla befintliga kameramodeller och se inskickade bilder av både proffs och amatörer. Går även att söka på de flesta objektiv för att se vad de går för.
LYCKA TILL!