Annons

Köp av en Nikon systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

mazlin

Aktiv medlem
Jag går och funderar på att köpa en systemkamera. Det enda jag hitills kommit fram till är att jag vill ha en Nikon. Kikat på D40 och D70 (tror jag den hette).
Det jag undar är vad bör jag tänka på om jag köper kameran begagnad?
Kan jag bara ha nikon objektiv?
Och passar minneskortet jag har till digitalkameran till systemkameran?

På d40 och d40x kan du bara använda Nikons nyare AF-S objektiv, samt Sigmas HSM modeller.

d70 och d80 delar inte den begränsingen utan kan använda andra äldre objektiv och fler "pirat" modeller.

Det du bör tänka på är väl att se efter hur den har behandlats, hur många bilder som tagits totalt (finns program för det), om det finns några heta pixlar, eventuell smuts på sensorn. Det bästa är med andra ord att köpa öga mot öga.

Tänk på att D70 har mindre skärm än D40 och D80, samtidigt som D40 inte klarar objektiv utan inbyggd fokusmotor.

mazlin skrev:
Och passar minneskortet jag har till digitalkameran till systemkameran?

det beror på vilken typ du har. Minneskort är för övrigt inte speciellt dyrt i sammanhanget, så jag tycker inte att du ska flytta kortet av den anledningen. I själva verket kostar minneskort lika mycket (eller litet) per exponering som 35mm-film!

Per.

D40-serien tycker jag har för stora begränsningar att växa med.
Jag vill föreslå D80 eller D200, som säljs begagnade till hyfsade pengar efter releasen av D300

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto