Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av dator

Produkter
(logga in för att koppla)

knapsack

Aktiv medlem
Jag är ute efter en dator som i första hand är tänkt för bildbehandling.

Har kollat på shuttle, pga storleken.

Den får kosta ca 5-7000

Vad bör man köpa?

Hur stor verkan har en bra grafikkort?
 
5.000:- - 7.000:- är i minsta laget för en vettig burk men kolla på Dell. Dimension TM 9100 eller 5100. Mest för att Dell gör bra, prisvärda datorer med bra prestanda samt att det faktiskt är en märkesdator och inte ett hopplock som det mesta annat i den prisklassen. Dell vinner även priser för deras support är riktigt bra, vilket ju är viktigt om det händer något.

www.dell.se

Annars är jag personligen Mac-användare till 100% från och med ett år sedan och där finns ju faktiskt nu för tiden Mac Mini:

www.apple.com/se/macmini/

Liten (!!) G4 som du säkert skulle klara dig med. Behöver dock köpa till tangentbord och skärm men det kanske du har redan. Personligen tycker jag bättre om Mac OS X än XP och så finns det inga virus men det kommer säkert att ändra sig efterhand som MacIntosh blir mer och mer populära. Två små råd. Lycka till.

MVH//Jan
 
Prioritera mycket minne. Grafikkortet är inte av så himla stor betydelse (bara den klarar lämplig upplösning med rätt antal färger). Du kanske vill ha en DVI-kontakt på kortet om du ska köra nån schysst platt skärm.
 
Glömde. Ett bra grafikkort och en bildskärm som man kan kalibrera är viktigt vid bildbehandling!! Bildskärmar har ju blivit bättre och det finns väl egentligen inga som är riktigt dåliga nu för tiden men Apple´s bildskärmar är bra. Philips och Sony´s likaså. Där har du mina favoriter. Dell har jag egentligen ingen aning om men jag kan inte tänka mig att dom gör dåliga skärmar. Jag har några kompisar som bild/videoredigerar på Dell skärmar och dom har aldrig klagat.

//Jan - igen
 
Håller med Daniel om att det är viktigt med mycket minne. Ett litet förtydligande bara. Ett bra grafikkort behöver inte vara dyrt men det är viktigt att det är......bra. Många dyra grafikkort är gjorda för spelgrafik och det behöver inte betyda att dom är bra för bildredigering. Har tyvärr inga rekommendationer.......

//Jan
 
För dom pengarna rekomenderar jag dig att köpa en begagnad dator, då får du en väldigt snabb och bra maskin för pengarna. Prioritera mycket minne och en bra skärm, gärna en stor CRT-skärm (Trinitron) då en sådan lämpar sig bättre för bildbehandling.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.