Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av dator! Mac användare!

Produkter
(logga in för att koppla)

FridaLord

Medlem
Jag behöver lite råd ang dator till bildredigering

Jag gillar Apples datorer men deras skärmar är ju inte kalibrerade för det ändamål jag ska använda datorn till.

En fråga är om man kan köpa en mac mini och isf vilken? För att sedan köpa en kalibrerad skärm.

Någon som har erfarenhet?
 
Med hänsyn till hur vanligt det är med bärbara och stationära Mac datorer ( inklusive skärm) hos de som arbetar med bildredigering så borde de möjligheter som finns att ställa in skärmen rätt vara fullt tillräcklig för bra resultat. Så tänkte i alla fall jag när jag bytte dator senast.
 
Med hänsyn till hur vanligt det är med bärbara och stationära Mac datorer ( inklusive skärm) hos de som arbetar med bildredigering så borde de möjligheter som finns att ställa in skärmen rätt vara fullt tillräcklig för bra resultat. Så tänkte i alla fall jag när jag bytte dator senast.

En MacBook PRO 15" med i7 16 ram och 512gb flash minne borde vara ok då va?
 
Nu kör jag själv med en IMac 27" 5k men jag skulle tro att den du beskriver räcker utmärk. Min är det nog dessutom mindre kraft i och för mig har den funkat bra, dock har jag inte haft den så länge och är inte särskilt avancerad.
 
Mac Mini 2012, i7, 16 GB RAM här. Inga problem, kör allt jag petat in utan minsta protest. Har inte ens SSD i den, vilket lär göra ett ordentligt lyft

NEC monitor
 
Har man inga specifika behov av en bärbar modell så köp definitivt ingen sådan, köp en desktop.

iMac eller Mac Mini, BTO som som du önskar den alternativt en begagnad.
 
Onödigt att betala 10.000 mer om inte portabiliteten är värd så mycket.

Allt beror på vad man gör med sin dator. Behöver man ta den till skolan, parken eller till en kund då är mobiliteten A och O. Bättre det än att lägga extra pengar på en surfplatta för där tycker jag är bortkastade pengar. Grejen är att dagens bärbara matchar stationära i de flesta fall. Sedan kompletterar man den med en bra skärm så är det toppen. 15" är optimalt för de tidigare 17" var för bökiga att kånka på.

Men smaken är… rund som man säger.
 
Allt beror på vad man gör med sin dator. Behöver man ta den till skolan, parken eller till en kund då är mobiliteten A och O. Bättre det än att lägga extra pengar på en surfplatta för där tycker jag är bortkastade pengar. Grejen är att dagens bärbara matchar stationära i de flesta fall. Sedan kompletterar man den med en bra skärm så är det toppen. 15" är optimalt för de tidigare 17" var för bökiga att kånka på.

Men smaken är… rund som man säger.

Som sagt, har man inte behov av portabiliteten är det klart bortkastade pengar. Man får en minst lika bra, ofta bättre, dator för mindre pengar än vad man ger för Macbook'en.
 
Har en av varje dvs Mac mini, MacBook PRO retina 15 och en iMac retina.

Om priset inte spelar någon roll så ta en imac retina, den har den bästa skärmen på marknaden idag med 14mpixlar. Med den kan man se hur skarpa bilderna är från dagens högupplösta sensorer, det går inte med en vanlig skärm.

Spelar pengar stor roll ta en iMac. Gärna en från förra modellen där det fanns fyrkärniga processorer att välja på. Du får dock inte extra grafikkort med iMac. Skall du ha det är det 15" mbp som gäller. En sådan kan driva en 4k skärm. Inte riktigt som 5k i retina-iMac men bra nära. Men en 15" mbp + skärm gör att det inte blir så billigt i alla fall.
 
Onödigt att betala 10.000 mer om inte portabiliteten är värd så mycket.
Nja, riktigt så stor skillnad i pris är det inte mellan stationär och bärbar.

En Mac mini med standardprocessorn (2,8 GHz dubbelkärnig Intel Core i5) 16 GB arbetsminne, 256 GB ssd och tangentbord och styrplatta kostar 12600 kronor.

En Macbook Pro retina 13 med exakt samma konfigurering kostar 16600 kronor. Alltså 4000 extra för bärbarheten och en riktigt bra 13-tumsskärm. Mycket prisvärt, imho.
 
Jo, det är kloka råd här. Frågan är om du behöver portabilitet eller inte (eller separat grafikkort). D u budget?

iMac med 5K skärmen är läcker och snabb.

För min del med tre barn och ingenstans att ha en dator parkerad som jag bara kan gå till var stationär inte ett alternativ för då skulle den hamna på vinden dit jag inte hinner. Därför en rMBP i7 8GB 256GB 2013 med Haswell för min del. Sedan, för resor med minimalt handbagage blev det den lilla 11" MBA. Den planerar jag skall ersätta min iPad och då jag jag bildbehandla (modern AWB är så bra att skärmkalibrering inte är A och O för alla) och kolla filmer i sängen på kvällen (då jag äntligen får lugn och ro). Som enda dator skulle jag inte rekommendera en MBA däremot p g a skärmen, men det går också om man har en extern skärm parkerad då man vill ha den och kopplar upp MBA då man har tid och möjlighet.

Men, som sagt, under 30.000:- ger iMAC bäst valuta för pengarna om man kan sitta ner på samma plats och jobba med den.
 
Jag använder i huvudsak Lightroom. Har även Photoshop (Adobe CC för fotografer) men har ännu inte riktigt börjat känna mig hemma med detta.


Ok, alla säger att man ska ha flash minne. Har inte råd att lägga 30000kr på en ny dator.
Har fastnat för Mac operativ system men man kanske ska satsa på PC då och extern skärm som är kalibrerad...
 
En MacBook PRO 15" med i7 16 ram och 512gb flash minne borde vara ok då va?

Det är en fantastisk dator som kommer räcka länge. Jag föredrar laptop då det inte bara är utanför huset det är bra med bärbarhet. Man kan ju alltid ställa en skärm/tangentbord/mus i ett hörn och koppla in. Datorn du tittar på är inte speciellt mycket långsammare än en iMac som folk länkar till.
 
Ok, alla säger att man ska ha flash minne. Har inte råd att lägga 30000kr på en ny dator.
Har fastnat för Mac operativ system men man kanske ska satsa på PC då och extern skärm som är kalibrerad...

Flash minne eller SSD (Solid-state Disk/Drive) gör enl mina erfarenheter en mycket påtaglig förbättring av hur man upplever datorns hastighet. Ungarna fick var sin i julklapp och sa att det var den klart bästa julklappen :)
SSD har ju dessutom gått ner rätt mycket i pris den sista tiden så nu är det ju faktiskt rätt överkomligt med en disk på ca 250GB vilket borde räcka rätt bra för de flesta (att köra operativ och program från).

Tyvärr har kanske inte Apple riktigt hängt med i prisnedgången när det gäller förinstallerade SSD. Dessutom är det kanske inte ett lekmanna arbete att uppgradera en iMac med SSD så för de flesta blir det till att bita i det sura äpplet och betala vid inköp. Själv valde jag att "bara" ta grund konfigurationen när jag köpte min, får klara mig med Fusion Drive och är än så länge klart nöjd med de prestanda jag nu har.
Ett tips kan jag i vilket fall ge om någon tänker sig beställa en iMac, köp ej mer än minimalt med internminne.
Internminnet är mycket lätt att själv uppgradera och betydligt billigare än att låta Apple göra det från start.

Vad avser PC eller Mac. Hmm ja jag har kört PC i alla år (sedan 97) och varit rätt nöjd med detta. Har sedan flera år tyckt att Mac'arna är betydligt snyggare men att de är väl dyra (tycker jag nog fortfarande). Jag kan däremot säga att jag från första stund med min nya iMac frågade mig "Varför har jag inte bytt till Mac tidigare!"
Jag har sedan flera år tillbaka slutat tycka det är roligt att byta operativsystem, installera om program, plocka isär och uppgradera. När det var intressant så var Mac inget alternativ, nu när jag bara vill att det fungerar så är mac trots svårigheterna att uppgradera hårdvaran helt rätt för mig.

Lycka till!
 
Flash minne eller SSD (Solid-state Disk/Drive) gör enl mina erfarenheter en mycket påtaglig förbättring av hur man upplever datorns hastighet. Ungarna fick var sin i julklapp och sa att det var den klart bästa julklappen :)
SSD har ju dessutom gått ner rätt mycket i pris den sista tiden så nu är det ju faktiskt rätt överkomligt med en disk på ca 250GB vilket borde räcka rätt bra för de flesta (att köra operativ och program från).

Tyvärr har kanske inte Apple riktigt hängt med i prisnedgången när det gäller förinstallerade SSD. Dessutom är det kanske inte ett lekmanna arbete att uppgradera en iMac med SSD så för de flesta blir det till att bita i det sura äpplet och betala vid inköp. Själv valde jag att "bara" ta grund konfigurationen när jag köpte min, får klara mig med Fusion Drive och är än så länge klart nöjd med de prestanda jag nu har.
Ett tips kan jag i vilket fall ge om någon tänker sig beställa en iMac, köp ej mer än minimalt med internminne.
Internminnet är mycket lätt att själv uppgradera och betydligt billigare än att låta Apple göra det från start.

Vad avser PC eller Mac. Hmm ja jag har kört PC i alla år (sedan 97) och varit rätt nöjd med detta. Har sedan flera år tyckt att Mac'arna är betydligt snyggare men att de är väl dyra (tycker jag nog fortfarande). Jag kan däremot säga att jag från första stund med min nya iMac frågade mig "Varför har jag inte bytt till Mac tidigare!"
Jag har sedan flera år tillbaka slutat tycka det är roligt att byta operativsystem, installera om program, plocka isär och uppgradera. När det var intressant så var Mac inget alternativ, nu när jag bara vill att det fungerar så är mac trots svårigheterna att uppgradera hårdvaran helt rätt för mig.

Lycka till!


Tack så mycket för ditt svar!

Då datorn ska användas främst till foto redigering i min hobby verksamhet jag kommer driva på fritiden blir det en stationär dator jag kommer satsa på.
Gillar redan Apples iPhone 6 och iPad jag har så tror inte jag skulle bli besviken på en iMac.
Tycker att Windows krånglar titt som tätt på de datorer jag haft och Windows 8 gillar jag inte alls.
Men då kanske man ska satsa på en

iMac med 8gb ram och sedan uppgradera det själv.
Kan ju köpa mer minne och byta själv sedan när pengar finns.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.