Flash minne eller SSD (Solid-state Disk/Drive) gör enl mina erfarenheter en mycket påtaglig förbättring av hur man upplever datorns hastighet. Ungarna fick var sin i julklapp och sa att det var den klart bästa julklappen
SSD har ju dessutom gått ner rätt mycket i pris den sista tiden så nu är det ju faktiskt rätt överkomligt med en disk på ca 250GB vilket borde räcka rätt bra för de flesta (att köra operativ och program från).
Tyvärr har kanske inte Apple riktigt hängt med i prisnedgången när det gäller förinstallerade SSD. Dessutom är det kanske inte ett lekmanna arbete att uppgradera en iMac med SSD så för de flesta blir det till att bita i det sura äpplet och betala vid inköp. Själv valde jag att "bara" ta grund konfigurationen när jag köpte min, får klara mig med Fusion Drive och är än så länge klart nöjd med de prestanda jag nu har.
Ett tips kan jag i vilket fall ge om någon tänker sig beställa en iMac, köp ej mer än minimalt med internminne.
Internminnet är mycket lätt att själv uppgradera och betydligt billigare än att låta Apple göra det från start.
Vad avser PC eller Mac. Hmm ja jag har kört PC i alla år (sedan 97) och varit rätt nöjd med detta. Har sedan flera år tyckt att Mac'arna är betydligt snyggare men att de är väl dyra (tycker jag nog fortfarande). Jag kan däremot säga att jag från första stund med min nya iMac frågade mig "Varför har jag inte bytt till Mac tidigare!"
Jag har sedan flera år tillbaka slutat tycka det är roligt att byta operativsystem, installera om program, plocka isär och uppgradera. När det var intressant så var Mac inget alternativ, nu när jag bara vill att det fungerar så är mac trots svårigheterna att uppgradera hårdvaran helt rätt för mig.
Lycka till!