Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kärvande filter

Produkter
(logga in för att koppla)

ssstsg

Ny medlem
Hur mycket våld krävs för att lossa ett UV-filter som fastnat på objektivet?
Köpte en beg. kamera. Nu kan jag inte lossa filtret, kärvat fast. :(
Kan nån tipsa om hur man lossar gängen?
Lås-olja, WD-40, skruvstäd och rörtång?

Det finns en sökfunktion..och där hittar du bl.a detta.

En liten bit vanlig lampsladd typ 30 cm är ett gammalt beprövat och tvärsäkert sätt att lossa filter med, lägg runt,knipihop och lossa..
Mvh/Gunte..

Hur mycket våld krävs för att lossa ett UV-filter som fastnat på objektivet?
Köpte en beg. kamera. Nu kan jag inte lossa filtret, kärvat fast. :(
Kan nån tipsa om hur man lossar gängen?
Lås-olja, WD-40, skruvstäd och rörtång?

Just skruvstäd och rörtång gör det extra svårt att ta bort, faktiskt! Åtminstone om man vill kunna använda filtret igen. Det gäller att få högre friktion utan att klämma till på några enstaka punkter, för då bucklar filtret ut någon annanstans och klämmer hårdare mot gängan. Därav tricket med lampsladden ovan.

Per.

Tack för alla förslag !!

Testade de flesta i tur och ordning. Wettextrasa, musmatta, sladd. Tängerna har jag inte skickat efter, men till slut löste det sig med en droppe WD-40 över natten och en gummisnodd och polygrip och lite jävlaranamma. Skruvstädet var som jag hoppas ni förstår en liten ironi...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar