mipert
Aktiv medlem
jpersson skrev:
...Det som är nytt är att det sker i större omfattning idag än tidigare.
Bildmanipulation i dagspress var mycket vanligare förr. Förekommer knappast alls numera.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jpersson skrev:
...Det som är nytt är att det sker i större omfattning idag än tidigare.
Graal skrev:
Att påstå detta kräver nästan bildbevis. Lägg upp några bilder så får vi se om dom blir bättre av några knapptryckningar i datorn!
Terjes bilder är bra, främst för att han har ett otroligt bildseende och för att han har stora fotografiska kunskaper.
Sant. När jag började som kopist runt -86-87 var det inte ovanligt att man tog bort lyktstolpar som gick genom huvudet på ett porträtt.mipert skrev:
Bildmanipulation i dagspress var mycket vanligare förr. Förekommer knappast alls numera.
Tråden syftade på bildmanipulation hos glada amatörer. Hos den gruppen tror jag att det sker i större omfattning än tidigare.mipert skrev:
jpersson skrev:
Vänta lite... jag kom på en intressant tanke. Man kan rendera realistiska bilder som är svåra att skilja från traditionella fotografier. Hur ställer du dig till dem?
jpersson skrev:
Tråden syftade på bildmanipulation hos glada amatörer. Hos den gruppen tror jag att det sker i större omfattning än tidigare.
Glöm verktygen, de är inte intressanta för frågan. Känner jag mig som fotograf hotad av efterbehandling? Nej, för efterbehandling är inte fotografering. Dessutom anser jag att överdrivet efterbehandlade fotografier inte längre är fotografier.janc skrev:
Det som möjligen skiljer oss åt är att jag inte anser att ett visst verktyg i den process jag beskrev ovan helt plötsligt förvandlar resultatet från ett fotografi till något annat till skillnad från om samma slutresultat skapats med ett alternativ verktyg.
jpersson skrev:
...Som jag förstod resonemanget skulle de bilder som såg ut som fotografier betraktas som fotografier oavsett hur de framställts. Personligen anser jag att det är ett skrämmande resonemang....
mangea skrev:
Personligen kan jag inte se filmer som "Tredje vågen" eller "Livvakterna", förutom den tveksamma regin/manuset, för dess bristande bildkvalitet. Men det är jag det[/B]
Du skriver Råfiler t(eller digitala negativ) torde ju vara det värsta av bildmanipulation. Förstår inte hur en råfil kan var bildmanipulation, bilden är ju samma som vid exponeringsögonblicket men du har möjlighet att justera vitbalans och liknade på ett bättre sätt.afterpix skrev:
Råfiler t(eller digitala negativ) torde ju vara det värsta av bildmanipulation. Tänk att man flyttar fram processen ända till datorn, och låter datorns processor ta över där kamerans är för klen, hemska tanke. Digital fotografi är som jag ser det bara mer kontroll och snabbare feedback än den analoga, och framförallt ett fantastiskt sätt att bättra på sina fotograferingskunskaper. Vem har råd att skjuta film bara för att testa. Med en digital bild och exif filer kan man ju exakt se hur, och varför bilden blev som den blev. Det gör att fotografer kan bli duktigare i ett snabbare tempo och på så sätt höja hela kårens kunnande.
/Con
som också kör analogt ibland med en Diana
Galaxens President skrev:
...lättja.
...helt enkelt för enkelt...
...säger inte att det inte går...
Men ofta kräver digital fotografering och AF och automatlägen på kameror inte så mycket av fotografen, vilket jag tror kan vara lite hämmande på fotografens utveckling.
KGS skrev:
Inte tu tal om att det kom (-mer) ut mycket skräp också. Alla kan ju. Åtminstone försöka.
Glas! Pah! Tillåt mig skratta! Tacka vet jag grottmålningar.stoltz skrev:
Tacka vetja gamla hederliga glasplåtar - komma med sådant där 35mm plasttrams - Glas skall det vara!
Calle S skrev:
Glas! Pah! Tillåt mig skratta! Tacka vet jag grottmålningar.
Sten, det är grejer det.
Just det. Därför fotar jag bara med Tungsten.stoltz skrev:
Har du försökt att lägga en 200 kg tung sten i ett fixbad någon gång - Tro mig ingen "lätt" sak.
Dessutom är stenen alldeles för grovkornig i förhållande till glas, som innehåller sand och är därmed mera finkornig. Dessutom är det så jäkla svårt att montera en sten i en diaram!
KGS skrev:
kul! det där var vad många grafiker (finns det såna fortfarande?) sa när vi kom med våra Macintoshdatorer... det gick att göra trycksaker... men det var inte rätt, det var för lätt när man inte behövde hålla koderna i huvudet o dessutom log när man jobbade *s*. Då "lekte vi med datorer"...
/kg