Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Känner ni er hotade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Calle S skrev:
Just det. Därför fotar jag bara med Tungsten.

Då sysslar du ju inte med fotografi, utan med stenografi - vad har det på fotosidan att göra?

*ASG*

Nu får vi nog sluta annars blir säkert någon irriterad på oss och tycker att vi hånar puristerna! :)

Men ett par sarkastiska kommentarer till sitter säkert fint en sen fredagskväll! :)
 
Senast ändrad:
stoltz skrev:
Då sysslar du ju inte med fotografi, utan med stenografi - vad har det på fotosidan att göra?

*ASG*

Nu får vi nog sluta annars blir säkert någon irriterade på oss och tycker att vi hånar puristerna! :)
Sant. Over and out...
 
cama skrev:
Jag måste bara få sticka emellan och säga att visst finns vi grafiker fortfarande, även om vi är utrotningshotade.

Jorå Catarina, jag vet, o jag vet att de som är utbildade grafiker OCH har tillägnat sej den nya tekniken (eller tvärtom) är de som kommer att överleva. Respekt!

Precis som det kommer att gå med fotografer. Kunden, annonsören eller posören, bryr sej inte ett dugg om om du har handkodat (fotat analogt) eller kört med Mac (fotat digitalt) bara slutresultatet blir bra. Det är det de betalar för. Sen kan man ju som hobby knacka kod om man tycker det är kul... då har man all tid i världen o jobbar ideellt.
 
janc skrev:
Däremot anser jag, skrämmande eller inte, att exempelvis ett fotomontage (alltså baserat på fotografier tagna med en kamera) är lika mycket eller lite fotografi oavsett om det utförts i ett mörkrum eller en dator.
...och??? Det är knappast en kontroversiell uppfattning. Även om den hade varit kontroversiell så förstår jag inte hur den skulle föra den ursprungliga frågan framåt.

Jag som fotograf känner mig inte hotad av efterbehandling eftersom det inte är fotografering. Det uttalandet är däremot intressant för diskussionen och du får gärna kommentera det.


Som ett PS kan jag skriva att jag är så innerligt trött på verktygsfrågan men jag startar en ny tråd om det.
 
Detta mina vänner är vad jag kallar ett fotomontage . Konstnären och fotografen Oscar Rejlander (Svensk men verksam i USA och England) satte samman det 1857 av 30 olika negativ som han formade till ett gigantiskt pussel och kopierade sedan samman dem som en bild. Idén hade han givetvis klar från början och fotograferade de olika modellerna så att de skulle stämma in i bilden. I jämförelse blir litet pulande med masker och lager i PS en smått barnslig lek. Men tro inte att något är nytt under solen, Allteftersom hantverksskickligheten försvinner måste saker göras enklare. Det är inte mer än så. Inget att blåsa upp sig över och tro att någon känner sig hotad. Det har gjorts förut - och bättre.
Us
PS valörskillnaden i högerkanten är mitt fel, jag scannade över ett uppslag i en bok.
Ds
 

Bilagor

  • reilander-s.jpg
    reilander-s.jpg
    30.9 KB · Visningar: 79
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.