Annons

Justering av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

janne1975

Medlem
Hej,

Jag köpte en Canon EOS 40D för några veckor sedan som ersättning för min Canon EOS 350D. Vad jag märker är att bilderna som jag tar med mitt Tamron 17-50/2.8 inte blir riktigt lika skarpa som med min Canon EOS 350D. När jag testar med mina andra objektiv (Canon 50/1.8 och Canon 70-200/4L) så är det en ganska stor skillnad. Givetvis kan man skärpa upp något i Photoshop, men det tar ändå inte från en känslan att man inte riktigt kan lita på utrustningen. Speciellt när man ska på Medelhavskryssning i slutet av Juli...

Mina frågor är följande:

1. Vad kostar det att justera ett objektiv?
2. Var kan man göra det i Stockholmsområdet?
3. Hur lång tid tar det ungefär?
4. Behöver man vara utan kameran en länger tid?

Tack på förhand!

Mvh Janne
 
janne1975 skrev:
Hej,

Jag köpte en Canon EOS 40D för några veckor sedan som ersättning för min Canon EOS 350D. Vad jag märker är att bilderna som jag tar med mitt Tamron 17-50/2.8 inte blir riktigt lika skarpa som med min Canon EOS 350D. När jag testar med mina andra objektiv (Canon 50/1.8 och Canon 70-200/4L) så är det en ganska stor skillnad. Givetvis kan man skärpa upp något i Photoshop, men det tar ändå inte från en känslan att man inte riktigt kan lita på utrustningen. Speciellt när man ska på Medelhavskryssning i slutet av Juli...

Mina frågor är följande:

1. Vad kostar det att justera ett objektiv?
2. Var kan man göra det i Stockholmsområdet?
3. Hur lång tid tar det ungefär?
4. Behöver man vara utan kameran en länger tid?

Tack på förhand!

Mvh Janne

1. Menar du att dina andra objektiv beter sig lika illa på ditt nya hus? Isåfall verkar det som om det är huset du ska justera. Det går på garanti. Att justera objektiv kostar mellan 500-1000/st om inget behöver bytas ut.

2. Intervision är bra... Finns säkert flera. Kameradoktorn?

3. Om du lämnar in som privatperson - räkna med allt mellan 2-6 veckor. Ring o fråga hur trycket är just nu.

4. Se ovanstående svar.

Mvh /Peter
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.