Annons

Justera färger i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hej

Hur vet man hur mycket man ska justera färgerna, när vet man om det är färgstick osv? finns det någon bra guide? Jag använder selektiv färgändring i photoshop eller så använder jag color balance men tycket att det är svårt att veta nu kör man mest på känsla. Eller finns det kanske rent av en bok som bara tar upp det.
 
jonas18z skrev:
Hej

Hur vet man hur mycket man ska justera färgerna, när vet man om det är färgstick osv? finns det någon bra guide? Jag använder selektiv färgändring i photoshop eller så använder jag color balance men tycket att det är svårt att veta nu kör man mest på känsla. Eller finns det kanske rent av en bok som bara tar upp det.

Generellt gäller det att lära sig att se vilket färgstick det handlar om. Cyan, blått, gult, grönt osv. Tror att det är svårt att läsa sig till detta i en bok, utan att få se sticket i verkligheten. Kanske en kurs vore på sin plats? ;-)
Ilkka
 
jonas18z skrev:
Hur vet man hur mycket man ska justera färgerna, när vet man om det är färgstick osv?
En icke-subjektiv metod är att i Bild->Ställ in->Nivåer använda de tre pipetterna och klicka på något svart, vitt resp. grått.

Om förändringen blir för stor går du in och ändrar nivåvärdena själv. Detta tycker jag är det enklaste sättet att få koll på färgjustering i ett bildbehandlingsprogram. Handlar om att matcha de tre RGB-histogrammen mot varandra.
 
kaw skrev:
En icke-subjektiv metod är att i Bild->Ställ in->Nivåer använda de tre pipetterna och klicka på något svart, vitt resp. grått.

Om förändringen blir för stor går du in och ändrar nivåvärdena själv. Detta tycker jag är det enklaste sättet att få koll på färgjustering i ett bildbehandlingsprogram. Handlar om att matcha de tre RGB-histogrammen mot varandra.

Ja men jag vill inte ha det enkelt utan jag vill ha det bästa och antar att det är det som är svårast.
Får ta och kolla lite litteratur
 
jonas18z skrev:
Ja men jag vill inte ha det enkelt utan jag vill ha det bästa och antar att det är det som är svårast.
Byt ut mina ord "enklaste sättet att få koll på" till "bästa sättet att lära sig" så kanske det passar dig bättre ;-) Jag ser ingen större skillnad i dessa två formuleringar...

En svårare och mer kraftfull metod är att använda kurvor. Problemet då är att man inte har tillgång till histogrammen och därför blir det inte lika pedagogiskt. Jag har svårt förstå varför inte Photoshop visar histogram tillsammans med kurvverktyget.
 
Jag upplever det själv som om det största problemet är att ögat vänjer sig vid ett visst färgstick allteftersom man justerar och det därför blir svårt att få till en korrekt färg. Genom att ha en svartvit kopia av bilden tillgänglig att växla till medan man justerar brukar underlätta lite för mig.

Andra trick?
 
kaw skrev:
Jag har svårt förstå varför inte Photoshop visar histogram tillsammans med kurvverktyget.

I photoshop CS vill jag minnas att man i samma fönster som man zoomar och tar fram cursorinfo kan få fram histogram medan man använder curves.

Eller är det något jag drömt ihop?

/Richard
 
Galaxens President skrev:
Jag upplever det själv som om det största problemet är att ögat vänjer sig vid ett visst färgstick allteftersom man justerar och det därför blir svårt att få till en korrekt färg. Genom att ha en svartvit kopia av bilden tillgänglig att växla till medan man justerar brukar underlätta lite för mig.

Andra trick?

När jag ska finjustera vitbalansen så brukar jag ställa in en alldeles för gul bild, sedan en alldeles för blå. På det viset får jag bort det första intrycket som hjärnan skapat sig om hur bilden ska se ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.