Annons

Justera auto-ISO-kurvan?

Produkter
(logga in för att koppla)

murre58

Avslutat medlemskap
Använder min K20 med programväljaren i läga Av och ISO på auto 100-800. Eftersom jag är ganska darrhänt skulle jag vilja justera kurvan som styr ISO så att den justras upp snabbare. Allt för att korta slutartiderna mera. Någon som sett om detta är möjligt? Hittar inget i "boken".

Mvh
Lars

Tror kanske att det kan variera något mellan de olika program-
inställningarna. Men det finns inte på samma sätt som det nu
finns på K-7 med fler(a) program inställningar och möjlighet
att separatställa programmets "känsligheten" för förändringar
av ISO mellan långsam, normal och snabb.

Tack för information och förslag. Att ändra programrad till prioritera korta slutartider fungerar nog bara i P-läge (skulle jag tro). Såg ingen verkan på slutartiden i AV-läge i alla fall.
En K-7:a skulle kanske lösa problemet då men så stort är det inte (än).

Tack för er kunskap och tid!

/Lars

Om det fungerar i P-läget, kan du väl köra AV i P-läget. Du kan ju välja bländare eller tid som du vill även i P-läget.

Micke.

Använder min K20 med programväljaren i läga Av och ISO på auto 100-800. Eftersom jag är ganska darrhänt skulle jag vilja justera kurvan som styr ISO så att den justras upp snabbare. Allt för att korta slutartiderna mera. Någon som sett om detta är möjligt? Hittar inget i "boken".

Mvh
Lars

Om jag förstår dig rätt så vill du ändra omfånget när du kör ISO i autoläge, dvs., du vill börja på högre ISO..?

Oavsett läge (förutom S och M) kan du ställa spannet på ISO genom att trycka "Fn"-knappen, välja auto, sedan använder du främre och brakre funktionsratt för att ställ min- och maxvärde som du vill ha för ISO-talet. Hoppas det var detta du menade.

Mvh/Jari

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar