Annons

JPEG förbättring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag har hittat några bilder där man tydligt ser JPEG komprimeringen. Nu undrar jag om det finns nått program ellet plugin som kan fixa till detta. Hälst skall det vara FreeWare men alla förslag är bra för jag kan ju få råd att köpa lite senare.

I Paint Shop Pro finns något som heter JPEG Artifact Removal, det gör inget underverk direkt, men ihop med andra verktyg har jag lyckats snygga till några bilder. .

Dizzy skrev:
I Paint Shop Pro finns något som heter JPEG Artifact Removal, det gör inget underverk direkt, men ihop med andra verktyg har jag lyckats snygga till några bilder. .

Vad kan motsvarigheten till JPEG Artifact Removal heta i svenskspråkiga PS 7.0??? Tacksam för tips!

Hittade detta men har inte testat.
Inte riktigt vad du letade efter men kan kanske kan vara något ändå

Redigera jpeg-bilder utan kvalitetsförluster
BetterJPEG 1.0.2.0 [engelska, 388kB, $19.95]

När du manipulerar en bild i jpeg-formatet kommer bildkvalitén att långsamt bli sämre och sämre för varje gång du sparar bilden, på grund av det sätt jpeg-algoritmen fungerar. Med BetterJPEG kan du dock behandla bilder på lite olika sätt, utan denna kvalitetsförlust. Du kan fälla in text, rotera, beskära, ta bort röda ögon, med mera. Hemligheten i BetterJPEG ligger i att endast de delar av bilden som du ändrar sparas om, resten lämnas intakt.

www.betterjpeg.com/

Det finns inget gör-kassa-jpeg-bilder-jättefina-filter i Photoshop. Jag tvivlar på att filter från andra tillverkare kan göra underverk heller. "Bajs in - bajs ut" är en sanning som fortfarande gäller.

Nu vet jag inte hur din bild ser ut eller hur trasig den är men att köra lite selektiv oskärpa och fräsa på med brus brukar fixa de värsta legoklossarna i tonövergångar och liknande där jpeg-komprimeringen brukar synas tydligast.

Spara om bilden i t.ex. tiff-format när du lekt klart så slipper du nya kvalitetsförluster p.g.a. jpeg-komprimeringen.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto