Annons

jpeg 2

Produkter
(logga in för att koppla)

jrosen

Aktiv medlem
För något år sedan var det mycket skriv/prat om att en ny version av jpeg-komrimeringen var på gång. Skulle inte var lika förstörande som tidigare. Har för mig att jag även såg exempel på den och blev väldigt imponerad. Men vad har hänt? Någon som har bättre koll än jag om vad som hände med den nya jpeg-komprimeringen.

I de fall jag provat (med Photoshop 7 och JPEG2000-plugin från Fnord) har "icke-lossy" JPEG2000 bara varit marginellt effektivare än TIFF-LZH (då TIFF-LZH blev 70% i storlek jämfört med en okomprimerad TIFF blev JPEG2000 runt 65%), och TIFF-LZH går fortare både att läsa och skriva, och fler program kan hantera det.

Däremot är lossy JPEG2000 ruskigt bra. Man kan packa rätt hårt (neråt 60% på skalan) innan man kan hitta någon skillnad (differens mellan "före"- och "efter"-bild), och artefakterna är väldigt "snälla" (det blir "suddigt" istället för "pixligt och kantigt").

Adobe har väl gjort en egen plugin nu (har jag fått för mig), men den har jag inte testat än.

Det finns (minst) en gratis plugin för JPEG2000 från Morgan Multimedia, både för IE och Mozilla. Dock funkar det inte som vanliga IMG-taggar, man måste köra med EMBED eller OBJECT (och alla som ska se bilderna måste skaffa pluggen).
Det är dock osäkert om/när det kommer "inbyggt". Microsoft måste få för sig att stödja formatet, och folk måste börja använda det så Mozilla har nån anledning att bygga in det (hönan, ägget, och den andra hönan). Eftersom websidor i allmänhet tycks klara sig ganska bra utan JPEG2000 är det tveksamt om det blir nåt. Men man kan ju hoppas att det "slår igenom".
Däremot stöds formatet av allt fler bildredigerings och -visningsprogram.

Och jodå, Adobe har en egen plugin för JPEG2000 (samma plugin stödjer också RAW-format för ett antal kameror). Och såklart kostar pengar.

stäck skrev:
Och jodå, Adobe har en egen plugin för JPEG2000 (samma plugin stödjer också RAW-format för ett antal kameror). Och såklart kostar pengar.

Tänk om Adobe ändå kunnat anamma det från början och tagit med det som ett av formaten som programmen stödjer från början i stället för att indirekt motarbeta formatet. Ett bättre namn kanske skulle vara JPEG2005.
Ok, jag är inte insatt, det kanske är en massa patentkrångel och sådant också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar