Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

jobo giga one

Produkter
(logga in för att koppla)

micke54

Medlem
hej funderar på att skaffa mig en mellalagring istället för en massa minnes kort kollat lite på jobo giga one är det någon som provat den? har hört att det finns risk för skiftningar i färger eller har ni förslag på något annat

micke
 
Den här modellen?: http://www.ephotozine.com/article/Jobo-Giga-One


En sådan har jag och den gör vad den ska göra och inget mer. Med det menar jag att den kopierar minneskort, men du har ingen möjlighet att titta på dom direkt i enheten.

Ute på fältet trycker man helt enkelt i sitt minneskort i lämplig kortplats och trycker på on/off-knappen. Displayen visar hur mycket plats det finns kvar på disken och hur mycket som finns på kortet. Sen trycker man på copy-knappen och då skapas en ny mapp på disken och allt på kortet kopieras till den nya mappen. Kortet lämnas helt orört.

När kopieringen är klar stänger man av igen och tar till sig kortet. Vill man hellre ut och fota vidare på ett annat kort under kopieringen, lämnar man bara jobo:n ifred och då stänger den av sig själv en stund efter kopieringen är klar.

För att få tag i bilderna igen kopplar du ihop den till datorn med en vanlig USB-kabel och då blir disken som vilken USB-disk som helst. Dessutom kan du använda den som kortläsare.

Att bilderna ändras är nog bara nåt rykte, för dom kopieras precis på samma sätt som du gör själv från kameran till datorn.

---
 
jag har haf tmin jobo gig one i ungefär 1 år, funkar bra tycke rjag. jag sparade alla mina bilder från mitt säsongsjobb i vintras på den, sen var det bara att tanka in dem på datorn när jag kom hem.

den har funkat kalasbra för mig, inga som helst problem. det enda jag kan klaga på är att ettfullt kort tar ett tag att kopiera men det är väl bara nåt man får leva med. har man två kort och t.ex. fotar ett event eller modell så kan man ju bara köra vidare på nästa kort medan man tömmer det andra.

smidig pryl tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.