Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jobo eller Paterson

Produkter
(logga in för att koppla)

duckie

Aktiv medlem
Jag ska äntligen prova på att framkalla mina filmer själv, men innan dess måste jag köpa på mig lite utrustning...
Min fråga är vilken framkallningsdosa ni rekommenderar Jobo eller Paterson?

Såg nyligen att Paterson läcker...

/AK
 
Framgick det inte ganska tydligt i den tråden vad som rekommenderas av de två alternativen?

Jag rekommenderar i alla fall inte Paterson om man vill framkalla utan handskar.
 
Genomgående har Jobo större volym än Paterson och drar alltså mer vätska. Jag tycker också att Paterson är lättare att ladda.

Personligen har jag inga problem med läckande Paterson-dosor, det gäller att släppa ut luften. Jag trycker mitt på locket samtidigt som jag lyfter upp kanten. Om man släpper kanten först blir det faktiskt ett litet undertryck i dosan och den läcker inte. Den gamla typen (med små, vita lock) läcker alltid.
 
Vad det gäller läckande patersondosor så är min erfarnhet att den första vätskan brukar inte läcka, om dosan är torr innan, för då fäster locket ordentligt. Jag brukar göra så att jag med framkallaren vänd-agiterar som vanligt, men för fixet och stoppet använder jag istället den lilla pinnen för att rotera spiralen.
 
Anledningen till att jag frågar är om det finns fördelar med Paterson som gör att man kan överväga att köpa den trots att den läcker. En är ju volymen som Lars-Erik påpekar, hur viktigt är det egenligen man återanvänder väl endå vätskan.
Hur är det med fyll och tömtid, är det viktigt och vilken är bättre?

Jag ville egenligen inte splitta spilltråden... vilken är på väg att hända

/AK
 
Jag har inte heller några problem med paterson dosor. Jag gör precis som Lars Erik, jag trycker mitt på och pressar ut luften så att det blir ett undertryck. Jag har både 1 Jobo och 2 Paterson men använder bara paterson dosorna.

Annars får man ju titta på dosor i metal. Men dom är lite svårare att använda.
 
Jobo 1510 är snål

Min Jobo 1510 är ganska snål tycker jag (den kräver bara 250 ml för en 135-film).
Den är dessutom väldigt tät och bra.
Jag har en Patersondosa för 120-film också och den är minsann inte så tät...
 
Det där med vätskesnålhet beror ju på vilken framkallare man använder. För många typer av framkallare är de 2,9 deciliter som rekommenderas i en Patersondosa i underkant av vad framkallartillverkaren rekommenderar i lösning för att framkalla en film. Speciellt om man jobbar med spädda framkallare.

Men utöver vätskeläckaget som tydligen inte drabbar alla har jag inget negativt att säga om Patersondosan. Någon spiral har varit trögladdad redan från fabrik kanske. Men jag förstår inte varför de gör ett så dåligt lock. Och jag har verkligen provat alla metoder för att få undertryck i dosan.

I den andra tråden nämnde jag att jag hade sett en billig dosa på Clas Ohlson av alla ställen. Jag var och tittade på den på lunchen idag och kan konstatera att den inte ingav något större förtroende. Det var en ganska oseriös plastpackning i det stora skruvlocket. Det lilla locket hade massa gjutgrader i tätningsytan och satt dessutom så löst att jag är övertygad om att det skulle läcka om man så soppade sina filmer i sirap. Om spiralerna är bra (vilket jag inte vet) är de ju en billig och lättilgänglig källa för extraspiraler till Patersondosor, för de skall visst vara utbytbara.
 
steinick skrev:
Genomgående har Jobo större volym än Paterson och drar alltså mer vätska. Jag tycker också att Paterson är lättare att ladda.

Personligen har jag inga problem med läckande Paterson-dosor, det gäller att släppa ut luften. Jag trycker mitt på locket samtidigt som jag lyfter upp kanten. Om man släpper kanten först blir det faktiskt ett litet undertryck i dosan och den läcker inte. Den gamla typen (med små, vita lock) läcker alltid.
Med reservation för min tilltagande senilitet så kan jag inte minnas att den Jobodosa som jag använde för många år sedan läckte. Det gör min Patersondosa däremot. Även min likaledes engelsktillverkade Photaxdosa läcker, trots ventil i locket för att undvika över- eller undertryck.

Om man har hittat en dosa som inte läcker och hittar spiraler av annat fabrikat som man gillar så går dom oftast att kombinera. Dom flesta plastdosor och spiraler går att kombinera, oavsett fabrikat.

Olle
 
Det blev en Jobo och jag har gjort mitt första försök att framkalla en film själv efter mycket läsande.

... den läcker inte ;-)

/AK
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.