Annons

Jobbigt med kameraryggsäck i längden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jocce skrev:
Den där verkar toppenbra, och priset verkar vettigt!

Har du några egentagna bilder på den? Både på ryggen, och liggandes, och gärna på inredning (med utrustning i)?

Har YFO den inne som lagervara?


/Jocce

Har tyvärr inga bilder på den. Kolla på http://www.dakine.com

Jag köpte min på YFO i Malmö som hade den hemma då. Vet inte om det var tur...
 
Jarl. Kollade upp väskan och det ser onekligen lovande ut. Jag undrar, går det plats ett 500mm som är knappt 40cm långt och går en 17tums laptop in i facket?? Även den c.a 40cmLång/bred.
Hur många kilo är "bagen" kapabel att bära?
Tacksam för svar..om det går
 
Jocce skrev:

Nån som vet nån svensk ÅF för den?


/Jocce
Även Hegethorns har Tamrac.
Hittade denna på deras sida.
5749_m.jpg
 
Joachim, en snabb fråga till dig...

Hur mycket av din utrustning får du ned i din Nova 3 väska? Jag undrar eftersom jag kanske ska köpa en Nova 4 men jag vet inte om min utrustning går ned i en sån...

/Jesper
 
Bara ett råd
Köp alltid en större ryggsäck än du behöver just nu.
Själva ryggsäcken väger ju inget om den är lite större.
Mvh/-Anders
 
Möjligen, möjligen, men jag är tveksam. Innermåttet är ganska precis 40cm vid en snabb mätning... Det går nog att arrangera väskan så att objektivet får plats, men inte monterat på kameran.

Jag tror att man kan få in en 40cm laptop. Det är lite svårt att mäta laptopfacket men det verkar vara ungefär 40x33 (höjd x djup). Tjockleken är nog ganska avgörande för om den går in eller inte.

Men du kan alltid skicka en fråga till Kata: http://www.kata-bags.com/index.asp

Vad det gäller vikt så verkar ryggsäcken tåla mer än min rygg i alla fall:)

Sedan så har ju Kata andra ryggsäckar också.

--jalle


solvargen skrev:
Jarl. Kollade upp väskan och det ser onekligen lovande ut. Jag undrar, går det plats ett 500mm som är knappt 40cm långt och går en 17tums laptop in i facket?? Även den c.a 40cmLång/bred.
Hur många kilo är "bagen" kapabel att bära?
Tacksam för svar..om det går
 
Tack för utmärkta svar Jarl. Skall kolla upp.
Ursäkta mig Joakim. Det är ju ditt forum men jag blev så intresserad att jag var tvungen fråga Jarl.
 
FotoJeppe skrev:
Joachim, en snabb fråga till dig...

Hur mycket av din utrustning får du ned i din Nova 3 väska? Jag undrar eftersom jag kanske ska köpa en Nova 4 men jag vet inte om min utrustning går ned i en sån...

/Jesper

Får ner, med nöd och näppe:
300D + batterigrepp med kittglugg på (18-55mm)
EF 70-200mm L USM 2.8
EF 35-70mm
Blixt Canon 580EX
Extender 1,4x Canon EF II
Diverseminneskort, batterier (till kamera och till blixt) samt ett trebensstativ och lite småplock, ficklampa m.m.)
Men då är det TAJT!


/Jocce
 
Norrlandsros skrev:Jag har däremot hittat en ryggsäck som man kan svänga runt kroppen, från ryggläge till mag-dito. Den heter Tamrac Velocity och kommer i ett antal olika storlekar. Kanske är de i minsta laget? Jag skulle gärna testa en iaf!

Har varit inne på liknande tankegångar när jag läst tråden. Har ingen fotorygga själv (än), men undrar bara om det inte som Elisabeth är inne på går att byta plats på ryggsäcken om marken inte är torr och fin.
Provade nyss själv med en ryggsäck innehållandes en laptop att hänga den omvänt på magen medan jag öppnade ryggan. Lite obekvämt, men å andra sidan skyddas grejer från eventuell väta på marken och sen är det ju bara en tillfällig åtgärd tills man börjar gå igen med lasten på ryggen.
 
Efter att ha haft massa sidhängda väskor och så, så kände jag - nä, detta duger inte. Sagt och gjort, nu har jag en LowePro MiniTrekker II AW och vet ni vad - jag är lycklig. En hundring under tusen tycker jag är billigt för lycka. :)

Det som gör mig lycklig är att jag får med det mesta och mer därtill. Inte bara huset och flera objektiv, tillbehör etc. - finns även plats för vattenflaska och mackor/bananer etc. i framfacket. Skönt att ha på ryggen, lätt att hantera.

Jag upplever inte öppningen och tillgängligheten som ett problem. Är det smutsigt och otillgängligt runtomkring, så håller jag ryggan i topphandtaget med ena handen, medan jag öppnar huvudfickan med den andra handen. Längst upp finns kameran och de mest använda objektiven - behöver inte öppna hela fickan för att komma åt det viktigaste, räcker med en glipa för att jag ska få ut det jag behöver. Men det är klart, om det jag behöver finns längst ner så måste jag ju öppna hela fickan och då måste den vara i ryggläge för annars trillar allt ut...Svaret på detta heter - god planering. :)

Summa summarum - jag är idag en lycklig människa och det verkar vara en kvarvarande lycka.

Hälsningar
* Roland
 
Jocce skrev:
Den där verkar toppenbra, och priset verkar vettigt!

Har du några egentagna bilder på den? Både på ryggen, och liggandes, och gärna på inredning (med utrustning i)?

Har YFO den inne som lagervara?


/Jocce


ursäkta att jag är mycket sen i diskussionen...

den är verkligen toppenbra!
när man väl dragit åt alla remmarna känns det knappt att väskan är på ryggen, den avlastar mycket vikt på midjan.
efter jag haft den med på min senaste resa kan jag rekomendera den änu mer än i resensionen, trotts att man nästan gick ihjäl sig på gator, flygplatser och liknande så dröjde det länge innan man kände behovet att sätta av sig väskan.


du provade kanske inte trycka på <visa produktbilder>? här är länken -> http://www.fotosidan.se/reviews/viewpics.htm?ID=7717

de två överst bilderna tog jag för nån vecka sen, tyvärr kunde jag inte ha kameran i när jag tog bilderna ;-)
 
Jag har kört med ryggsäck länge, men jag börjar faktiskt lessna på allt krångel den för mid sig. Skaffade en Domke axelväska för ett tag sen - klockren!
 
Chano skrev:
Ryggsäck är ett h-vete.
Att bära den är ett ännu större h-vete.
Jag bär ryggsäck jämt.
Man kan ju fortfarande ha kameran framme med ryggsäck.. med fel objektiv förstås,
men ändå.
Mvh/-Anders

Inget erätter en ryggsäck om du vill ha med lite och samtidigt spara kroppen.

Jag har en stor tung säck med mycket prylar när jag går i naturen. Tungt javisst men jag går inte så långt mellan fotopassen. Fördel är att jag får med mig mycket inklusiva mat och underlag för macrofoto. Det största problemet är belastningen på nacken från kameran. Fuderar på fästen till axelremmarna.

I stan eller i folksamlingar har jag en liten säck med kamera + två extra optik.
 
Håller fullständigt med.
Kanske inte framgick av mitt inlägg.
Utan ryggsäck skulle inte mitt fotande funka.
Inte ens mitt liv skulle funka utan ryggsäck.
Mvh/-Anders
 
En Canonlösning ;-)

Skulle vilja rekommendera en annan lösning som nyligen har gjort mig lycklig :))))
Mina krav:

1) Fotograferar mycket i stad mm när kameran ska fram på kort varsel.
2) Ska inte se ut för mycket som en fotoväska så man inte får på skallen för att nån vill sno prylarna.
3) Ska kunna bäras ergonomiskt med höfterna.
4) Ska kunna rymma massor med prylar även om jag blir bättre på att ibland lämna lite hemma.
5) ska se representabelt ut. D v s man vill inte se ut som en luffare om man t ex sk röra sig i fest miljö och fotografera bröllop eller på andra finare tillfällen.

Lösning: Lowe pro Stealth Reporter 500AW, ca 1100kr. Bärs som vanlig axelväska + höftbälte. Kan snabbt snurras fram till sidan eller magen. Blixtlås som delar locket och öppnar väskan för direkt åtkomst.

Rymmer: Eos 350D med Tokina 12-24 monterat som standard optik. Canon 70-200/4L, EF 85/1,8, EF 50/1,8, Kenko 2x konverter, Sats med mellanringar, Sigma 500 Blixt, Stativ Velbon luxi med huvud avmonterat (dock allt nedpackat !!!) + filter, batterier, massa andra småprylar, vattenflaska och ett par mackor ;-)

Nackdel: Aningen dålig flexibilitet i inredningen. Har tagit ut huvudpolstringen för att få ner objektiv och för att få bort fotoväskeformen. Saknar lite fler flexibla inredningsdelar (objektiv/kamera-polstringar).
Inget medföljande höftbälte.
Sitter lite lågt när det bärs med höftbälte. Kan stöta emot rumpan när man går.
Har inte lika bra passform och stabilitet på ryggen som t ex Dakines ryggsäck. Det vill säga ingen lösning för t ex skidåkning. Men det kan man väl inte heller förvänta sig att en väska ska kunna allt. Kommer nog att köpa till en Dakine så småningom. Bra kombo för snabba åtkomster med väskorna.
MVH, Niclas Vestman
 
Tänkte jag skulle väcka denna tråden. Det vorekul att höra fler kommentarer kring bärlösningar och ryggsäckarnas avigsidor. Är det någon mer som kör Lowepro Stealth Reporter 500AW med midjebälte. Hur tycker ni att det fungerar? Man bär ju inte lika stor andel med höfterna som med ryggsäck (65% uppskattad viktfördelning till föfterna, 500AW ca 45%) men jag tycker det räcker om man som jag har bantat utrustninen lite och har ca 5-7kg totalt inklusive lättviktsstativ.
Kommentarer någon???
 
Jag är inte den som nöjer mig med en enda väska och en enda låst konfiguration av fotoutrustning.

Jag väntar faktiskt leverans av en Reporter 400AW med midjebälte. Den ska jag använda när jag inte ska gå långt samt när packningen inte innehåller största objektivet.

/Erik
 
Lite Kata-länkar...

Hej
Jag grubblar också över vilken ryggsäck som passar mina behov...och i nuläget verkar Kata HB-207 väldigt intressant om den inte kostar skjortan. Drömryggsäcken ska rymma en ganska en kompakt småbildsutrustning, extra utrymme för lite kläder och matsäck samt gå att använda som skidrygga (avbärarbälte och yttre remmar/fästen för remmar). Smarta lösningar, lagom storlek och form, lite längre rygg och avbärarbälte är väl det som lockar på Kata hb-207. De jag tittat på annars är:
- Dakine sequence. Satt väldigt bra men kameradelen passade sämre, först och främst var den för djup för min utrustning (blir lite oekonomiskt med utrymmet om man vill ha med extra grejer - hellre grundare kameradel och ett extrafack för dator/kläder) och sen tyckte jag den var klent vadderad och möjligen lite tunn i tyget. Om jag inte får tag i något annat för lagom mycket pengar så blir det nog en sån iaf.
- Crumplers ryggsäck (tror det var shrinkle eller nåt) var väldigt fin invändgit med rejält med vaddering och löstagbar kameradel samt öppning från ryggen. Avsaknaden av avbärarbälte och remmar eller fästen för remmar utvändigt (om jag inte minns fel) gör att den går bort.
- Lowepros väskor har jag kollat på men inte hittat någon som jag fastnat för. Tycker de är klumpiga med kort rygg och så djupa att tyngdpunkten ser ut att hamna obehagligt lång från ryggen. Men de verkar vara av bra kvalisort iaf...men det hjälper ju inte att de håller bra och går under flygstolen utan problem om de inte är sköna att bära.

Jag har snubblat över några fler bra sidor om Kata R102/R103 som kanske kan vara av intresse, om ingen redan postat dom tidigare. Hoppas att jag inte missat iaf någon redan postat dom...ber om ursäkt i så fall. Här är iaf två recensioner/diskussioner som jag tyckte var vettiga:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=13012598
http://www.shuttertalk.com/forums/viewtopic.php?pid=12388
I den första länken finns det också en hänvisning till lite bilder.

Om någon hittar en recension av den större ryggsäcken hb-207 som har avbärarbälte, så skicka gärna en länk.

Mvh Olof
 
Finns iaf på Expert fridhemsplan sthlm en halvrygssäck, som avlastar axel, men som är lätt att trä av o på.
Kolla me dom.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.