Annons

Jobbigt med kameraryggsäck i längden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lowepro Topload Zoom

Ett sätt är att haka på en LowePro TopLoad Zoom framtill ,den största rymmer hus+70-200 monterat och "dragfärdigt" ,Den finns i lite olika storlekar,funkar även bra när man cyklar eller åker Mc.
http://www.cyberphoto.se/
 
Det finns väl inga ideala lösningar. Jag har ett stort åbäke till Lowe.Pro axelväska som jag en ganska lång period bar i rem över axeln.
Det visade sig finnas en remsats till den (också Lowe), som är väldigt bra utförd med stoppade axelremmar, höft och bröstrem, vilken gör att man kan bära axelväskan som ryggsäck. Ja - rygg och rygg - det blir väl närmast en rumpsäck eller snarare korsryggsäck. Den är tämligen bekväm vid förflyttningar upp till en halvmil i alla fall och har också fördelen att man även kan ha med en ryggsäck på i varje fall upp till 30 - 40 liter för kläder, thermos, macka, dagstidning, kikare, groggtillbehör (stryk det som ej önskas).
Det är ingen ideal lösning det heller men vill man ha det bekvämt är foto inte den ideala hobbyn. Det bara är så.
Us
 
geronimo13 skrev:
Jag använder denna

http://www.tamrac.com/698.htm

rymmer massor samt den har hjul för avlastning när det är möjligt. Mkt nöjd


men hjul är inget som uppskattas om man ska på en lång flygresa. oftast vill dom väga handbagaget om väskan har hjul. och då står man där med 5-6 kgs övervikt i väskan.
då tycker jag det är bättre att man biter ihop ochlär sig bara ta med sig det man behöver
 
Just nu använder jag ryggsäck och svär lite över otympligheten, samtidigt som det är nödvändigt för att inte paja ryggen. Jag tänker mig lösningen att komplettera ryggsäcken med ett par objektivväskor för bältesmontering, antingen i höftbältet eller i separat bälte. Personligen klarar jag mig oftast bra på två objektiv. 28 och 50 eller 28 och 105. Sen är det ibland bra att ha med sig mer grejor utifallatt, och där kommer ryggsäcken väl till pass.
 
Ett alternativ är att använda båda delarna.

När jag ska gå längre sträckor trycker jag ner axelväskan [December Quarter[STOR]] - i en ryggsäck - [70LK[STÖRRE]].

Som extra bonus är sidofickorna på ryggsäcken avsedda för skidor, d v s de är genomgående, vilket gör dem perfekta för stativet.
 
Ett tips kan vara Kata R-103 som kopplas med en Kata W-92 så får man midje väska och extra plats. Vill man så kan man har en ryggsäck och W-92 på magen för åtkomlighet.

/Gunnar
 
Varför inte en rullator med dubbla packväskor?
med regnskydd och visir med vindrutetorkare....
Då får ni garanterat inte ont i ryggen! Jag kör med Love pro och midjebälte. Klarar man inte det så är det gymmet som gäller.....
 
Jag tror att det alltid blir en kompromiss mellan tillgänglighet och bärkomfort. Ser det som tre nivåer:

1) Street & Field-system, fotoväst, magväska, axelväska (överlägsen tillgänglighet, men man kan inte ha med sig hur mycket som helst och det blir jobbigt i längden att bära)

2) Fotoryggsäck (skönare att bära, skonar ryggen, man får med sig mera, men man har inte allt tillgängligt ögonblickligen)

3) Vandringsryggsäck (det enda alternativet om man ska vara borta länge eller bära riktigt tungt och långt, dock ännu långsammare att få tillgång till prylarna när man behöver dem, vilket gör att man missar en del tillfällen)

/Pontus
 
"Jobbigt med en kameraryggsäck"...

Jocce!!!
En "rygga" som är "vettig" är det AVGJORT bästa sättet att bära grejorna i, Jag har Själv två olika säckar, en Lowepro Microtrekker 2oo samt en Tamrac Expedition 5, dessa är OERHÖRT komfortabla att bära l-å-n-g-t, l-ä-n-g-e och TUNGT i!!!
Vidare har Jag en Lumi-Quest FOTOväst samt en midjeväska+även en Hama Kamerasäkerhetsrem där Jag alltså har Min Z1-p med påmonterat 8o-32o fixerade invid Min kropp och är ändå "blixtsnabbt" FOTOklar...
Ja, det va'&är ytterligare och ännu en idé om hur det k-a-n "se ut"...
Mvh: L.C.Stefan Strandberg HFK
 
Powershooter skrev:
Jag har en LowePro Nature Trekker AW II, men jag skulle gärna testa Kata R-103. Den ser mer slimmad ut men verkar ändå rymma tillräckligt.
Lycka till med din Kata! Verkar skitbra!

Jag har också en LowePro Nature Trekker AW II men är himla sugen på en Tamrac med hjul under. Min LowePro bär jag ej på ryggen. Jag bär den som en axelväska för jag tycker det är jobbig å slita den av ryggen då man skall ha fram någe grejjer. Så nu ska ja kolla upp priser på en Tamrac som är i samma storleksklass som min nuvarande Ryggsäck !!
 
gud va svårt det ska va att välja rygga! .. *suck* ;)

En liten undran om Kata R103: En lappie i det där facket, känns den i ryggen? Lr är ryggen såpass vadderad att den inte märks?

/Henkan
 
Det känns att det finns en där men inte så mycket. Ryggsäcken blir lite styvare.

--jalle


OmniM skrev:
gud va svårt det ska va att välja rygga! .. *suck* ;)

En liten undran om Kata R103: En lappie i det där facket, känns den i ryggen? Lr är ryggen såpass vadderad att den inte märks?

/Henkan
 
JalleS skrev:
Det känns att det finns en där men inte så mycket. Ryggsäcken blir lite styvare.

--jalle

Tackar Jalle =)
Även om jag inte har värst mycket gear just nu så är facket för lappien ett plus då det blir en väska mindre att konka på =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.