Annons

Jobb som fotograf och intervjuare

Produkter
(logga in för att koppla)

Soley

Medlem
Hej. Jag är bara en amatör som började fotografera som hobby för 1,5 år sedan. Arbetsförmedling "slussar" a-lösa till fas3 med tvång. Jag ska börja min fas3 från på måndag. Anordnare ville att jag fotograferar äldre människor på åldersdoms hem och intervjuar dom. Det ska leda till bok och att lägga bilder på Internet. För jobbet ska ja behålla min 65%av A-kassan. Jag också ska bidra med min egen utrustning. Var i kontakt med Fotografernas Organisation med olika frågor rund detta. Som icke medlem får jag ingen hjälp. Min fack Jusek svarar inte.
Kan någon hjälpa mig vad som gäller i min situation så som att jag har lite kött på bena med samtal med AF och anordnare.

Andra frågan är går det att leva på fotoatelje i liten by i Småland med fotoramar, studio med belysning icke digitaliserad. Maskin för framkallning finns.

Väldig tacksam för alla möjliga tips.
 
Personligen tycker jag det där uppdraget låter som ett bra alternativ till att vara arbets- och sysslolös. Du får erfarenhet och något du kan visa upp som arbetsprov. Förhoppningsvis får du också en erfaren fotograf som handledare -- då kommer du att lära dig massor!

Det som är lite tveksamt är att du ska hålla med utrustning utan att få ersättning för detta. Rimligen borde du då få behålla upphovsrätten (även den ekonomiska) till bilderna -- och kanske få nåt slags royalty för boken, om den nu ska säljas.
 
Förtydligande

Förhoppningsvis får du också en erfaren fotograf som handledare -- då kommer du att lära dig massor!

Om det skulle vara så, men min anordnare är en privat arbetsförmedling för invandrare utan fotograf. Detta jobb ingår i samhällssnyttig sysselsättning och ingen praktikplats.Jobbet ska jag utföra själv. Den som jag skall ha kontakt med är jobbcoch från AF.
 
Fattar jag fel? Du ska medan du går på a-kassa göra jobbet? Se det som en chans att lära! Tycker det låter som en jättebra grej. Förutsatt att:

a) Du får någon form av ersättning för att du håller med utrustning.

b) Du får behålla även den ekonomiska upphovsrätten för ditt arbete och kan använda materialet i din marknadsföring av dig själv.

c) Jobbet inte tar så mycket tid och kraft att du "hindras" från att samtidgt söka "riktiga jobb".
 
Fel ingen A-kassa ännu mer förtydligande

Fattar jag fel? Du ska medan du går på a-kassa göra jobbet? Se det som en chans att lära! Tycker det låter som en jättebra grej. Förutsatt att:

a) Du får någon form av ersättning för att du håller med utrustning.

b) Du får behålla även den ekonomiska upphovsrätten för ditt arbete och kan använda materialet i din marknadsföring av dig själv.

c) Jobbet inte tar så mycket tid och kraft att du "hindras" från att samtidgt söka "riktiga jobb".

Fel ingen A-kassa, aktivitetsstöd och fas 3 inom jobbgarantin. Jag behåller bidrag lika med 65% av min A-kassa. Måste vara hos anordnare 8 timmar om dagen och utföra jobbet inom samhällsnyttig sysselsättning. Vet förtfarande vem ska har rätt till det ferdiga jobbet. Verkas konstig om det är samhället som ska bli ägare. Eller?
 
Verkar konstigt ur flera etiska synvinklar. Ska ett privat företag tjäna pengar på ett arbete du utför när du går på A-kassa? Det kan diskuteras om det är rätt, tycker jag. Både för dig (som inte får betalt för det jobb du gör och som ett företag tydligen tjänar pengar på) och för oss andra som jobbar och betalar a-kasseavgift/skatt (och som ju då indirekt subventionerar företaget med arbetskraft).

Dessutom tycker jag att det, på flera sätt, kan diskuteras om det är etiskt riktigt att fotografera människor som bor på serviceboenden till en bok som ett privat företag ger ut. Det handlar ofta om mycket sjuka människor, som både fysiskt och psykiskt står i beroendeställning till vårdgivaren och då kan ha svårt att säga nej, även om det egentligen inte är vårdgivaren som ger ut boken. Vem kommer att avgöra om de boende kan ta ställning till frågan överhuvudtaget? Många boende på serviceboende har t ex minnesproblem med problem att förstå och överblicka sin situation och då också svårt att förstå vad som kan ske med bilderna.

Det här är mycket krångligare än det först ser ut, alltså med det juridiska, mänskliga och etiska. Jag tycker personligen att det är att utnyttja sjuka människor att ta bilder av dem och publicera dessa för att tjäna pengar på det.

Var är samhällsnyttan i det hela?

Hälsn Maria
 
Prata med Catharina Ekdahl på SFF. Hon kan nog ha synpunkter och hon brukar inte vara snål på att dela med sig av dessa. Det ligger i organisationens intresse så att säga att folk inte utnyttjas på diverse sätt.

I övrigt är min erfarenhet att privata arbetsförmedlare utnyttjar systemet till max. De borde granskas och göras revision på i betydligt högre utsträckning än vad som görs idag. Problemet är ju att kommunen får tillbaka problemet med den arbetslöse så det är nog att hoppas på för mycket.

/Maverick
 
Det här är mycket krångligare än det först ser ut,

Verkar konstigt ur flera etiska synvinklar. Ska ett privat företag tjäna pengar på ett arbete du utför när du går på A-kassa? Det kan diskuteras om det är rätt, tycker jag. Både för dig (som inte får betalt för det jobb du gör och som ett företag tydligen tjänar pengar på) och för oss andra som jobbar och betalar a-kasseavgift/skatt (och som ju då indirekt subventionerar företaget med arbetskraft).

Dessutom tycker jag att det, på flera sätt, kan diskuteras om det är etiskt riktigt att fotografera människor som bor på serviceboenden till en bok som ett privat företag ger ut. Det handlar ofta om mycket sjuka människor, som både fysiskt och psykiskt står i beroendeställning till vårdgivaren och då kan ha svårt att säga nej, även om det egentligen inte är vårdgivaren som ger ut boken. Vem kommer att avgöra om de boende kan ta ställning till frågan överhuvudtaget? Många boende på serviceboende har t ex minnesproblem med problem att förstå och överblicka sin situation och då också svårt att förstå vad som kan ske med bilderna.

Det här är mycket krångligare än det först ser ut, alltså med det juridiska, mänskliga och etiska. Jag tycker personligen att det är att utnyttja sjuka människor att ta bilder av dem och publicera dessa för att tjäna pengar på det.

Var är samhällsnyttan i det hela?

Hälsn Maria

Håller med dig fullständigt. Om jag har ingen koll vad anordnaren ska göra och på vilket sätt.Plus att hela boken ska läggas på Internet till samhällsnytta. Som just nu vet jag att anordnaren år anlitad från "anordningen" dvs inte av AF. AF fått anordnaren uppifrån. Jag ska borja på måndag annars åker jag ut från Försäkringskassan och AF. Vill ha alla synpunkter rund omkring detta
 
Håller med dig fullständigt. Om jag har ingen koll vad anordnaren ska göra och på vilket sätt.Plus att hela boken ska läggas på Internet till samhällsnytta. Som just nu vet jag att anordnaren år anlitad från "anordningen" dvs inte av AF. AF fått anordnaren uppifrån. Jag ska borja på måndag annars åker jag ut från Försäkringskassan och AF. Vill ha alla synpunkter rund omkring detta

Säg att du börjar med att din kamerautrustning som nu är din privata sålts pga taskig ekonomi, får du då utrustning från dem?

Vad händer om din utrustning går sönder medans du gör detta jobb för dem, står de för ersättningen då? så att du får ny?

Gällande bilder du nu ska ta så ta med sff prislistan så de får ett hum om vad du vill ha betalt, går du en normal fotokurs så har ju inte kurshållaren copyright på dina foton eller får bestämma vad du ska göra med dem. dock så vill kurshållaren ha bilder av dig så gäller ju prislistan för han med. :p

Sen visst arbetsförmedlingen kan ju ställa krav på att man ska gå på vissa dagskurser om hur man söker jobb etc och att man bli av med sin ersättning om man inte inställer sig.
 
Mitt förslag är att göra ett crappy resultat tills dess att allt det juridiska är klarlagt. Rättesnöret har alltid varit att gör du ett riktigt jobb ska du också har riktigt betalt, inte 65% av a-kassa. Tyvärr är det hur gott som helst med företag så via sådana här lösningar försöker sko sig på olika sätt. Det jävliga är att de ofta dessutom får bidrag för att göra det.

På den andra frågan är att det är lite svårt att avgöra. Men troligen är det inte lönsamt att starta ateljé i ett litet samhälle.

/Maverick
 
arbetsförmedlingen kan ju ställa krav

Säg att du börjar med att din kamerautrustning som nu är din privata sålts pga taskig ekonomi, får du då utrustning från dem?

Vad händer om din utrustning går sönder medans du gör detta jobb för dem, står de för ersättningen då? så att du får ny?

Gällande bilder du nu ska ta så ta med sff prislistan så de får ett hum om vad du vill ha betalt, går du en normal fotokurs så har ju inte kurshållaren copyright på dina foton eller får bestämma vad du ska göra med dem. dock så vill kurshållaren ha bilder av dig så gäller ju prislistan för han med. :p

Sen visst arbetsförmedlingen kan ju ställa krav på att man ska gå på vissa dagskurser om hur man söker jobb etc och att man bli av med sin ersättning om man inte inställer sig.

Sen visst arbetsförmedlingen kan ju ställa krav på att man ska gå på vissa dagskurser om hur man söker jobb etc och att man bli av med sin ersättning om man inte inställer sig.

Jobbet ingår i det som kallas samhällsnyttig sysselsättning, det är bara AF och anordnare som ska bedöma vad är rätt eller ej. Jag kan inte ens ifrågasätta något pga anordningen. Facket är bortkopplad.
 
Sen visst arbetsförmedlingen kan ju ställa krav på att man ska gå på vissa dagskurser om hur man söker jobb etc och att man bli av med sin ersättning om man inte inställer sig.

Jobbet ingår i det som kallas samhällsnyttig sysselsättning, det är bara AF och anordnare som ska bedöma vad är rätt eller ej. Jag kan inte ens ifrågasätta något pga anordningen. Facket är bortkopplad.

absolut håller jag med, dock kan väl knappast kravet vara att du ska stå med egen fotoutrustning och om du ej gör detta bli utan ersättning. Och vad skulle som sagt hända om utrustningen går sönder? och om du gör dig av med den pga ekonomiska problem?
 
Detta är alltså inte anordnat av en riktig arbetsförmedling, alltså myndigheten Arbetsförmedlingen?
Om inte tycker jag du ska kontakta dem och tala om att din fotoutrustning inte står till allmänhetens förfogande.
Och sen se vad de har att säga om saken.
 
Anordnare ville att jag fotograferar äldre människor på åldersdoms hem och intervjuar dom. Det ska leda till bok och att lägga bilder på Internet.

Min första tanke var faktiskt svårigheten att intervjua äldre på ålderdomshem. För en 30 år sedan hade det fungerat när de äldre bara var just äldre. I dag är de äldre-äldre med betydligt större vårdbehov och i sämre psykiskt skick. Men förmodligen har anordnaren en rätt romantisk syn på både det där med äldrevård och att göra en god gärning.
Så som ett svar på Mavericks råd att göra ett dåligt jobb tills juridiken kring det hela är klar kan jag säga att du nog inte behöver anstränga dig för att det ska bli ett mediokert resultat.

Sen undrar jag förstås också vem det är som tar ansvaret för publiceringen på internet? Och under vilka omständigheter? Är publiceringen att betrakta som konstnärlig, litterär eller journalistisk, eller passar den bättre in under andra benämningar som dock inte är undantag från personuppgiftslagen?
En annan fråga är ju om anordnaren tar hänsyn till om du enligt upphovsrättslagen har rätt att bestämma över i vilka sammanhang dina bilder visas?

Tycker att det som redan sagts i den här tråden är tänkvärt, tänker inte upprepa något av det. Jo, en sak: Att det är förbannat fult av ett företag att utnyttja billig arbetskraft under tvång till produktion av en kommersiell (?) produkt. Rena slaveriet, om du frågar mig.
 
Andra frågan är går det att leva på fotoatelje i liten by i Småland med fotoramar, studio med belysning icke digitaliserad. Maskin för framkallning finns.
Analogt är nog inte affärsmässigt idag.

Jag tror att det kan fungera OM det är ett positivt och ekonomiskt givande företag som man tar över.

Men att starta från grunden är nog väldigt svårt att lyckas med.
 
Jag förstår nog inte motviljan i att använda egen fotoutrustning.
Men man kan vara tydlig: Går ngt sönder så betalar ni för nytt. Går de inte med på det skriftligt så får de hyra en utrustning.

Med tanke på det ekonomiska hotet så ser jag det som att du inte har ngt val. Det är bara att göra.
Men jag tycker gott att du innan skall ställa de krav som man tycker att man skall ha skriftligt.
Namn på bilder, publiceringsrätt osv av allt som redan nämnts. Vill dem inte ge dig det svart på vitt, njae då är det nog ngt som är lurt med det hela.
 
Detta är alltså inte anordnat av en riktig arbetsförmedling, alltså myndigheten Arbet

Detta är alltså inte anordnat av en riktig arbetsförmedling, alltså myndigheten Arbetsförmedlingen?
Om inte tycker jag du ska kontakta dem och tala om att din fotoutrustning inte står till allmänhetens förfogande.
Och sen se vad de har att säga om saken.


Arbetsförmedling slussar anordnare tar emot arbetskraft och pengar från Staten. Den som är slussad har ingen veto rätt
 
Stor tack.

Prata med Catharina Ekdahl på SFF. Hon kan nog ha synpunkter och hon brukar inte vara snål på att dela med sig av dessa. Det ligger i organisationens intresse så att säga att folk inte utnyttjas på diverse sätt.

I övrigt är min erfarenhet att privata arbetsförmedlare utnyttjar systemet till max. De borde granskas och göras revision på i betydligt högre utsträckning än vad som görs idag. Problemet är ju att kommunen får tillbaka problemet med den arbetslöse så det är nog att hoppas på för mycket.

/Maverick

Tar kontakten i morgon.
 
Jag tycker att du absolut INTE ska använda din privata kamera-utrustning, om något går sönder kommer du säkert att få problem med ersättning. Grejer slits otroligt mycket mer när man jobbar proffesionellt med dem.

/ Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.