ANNONS
Annons

Jobb som fotograf och intervjuare

Produkter
(logga in för att koppla)
Order

Efter samtal på kvällen med AF fått jag order att ställa mig för förfrågande hos anordnaren. Vid konflift kontakt bara med AF. Juridiska frågor, vem mer än Catherina skulle vara till hjälp?
 
Efter samtal på kvällen med AF fått jag order att ställa mig för förfrågande hos anordnaren. Vid konflift kontakt bara med AF. Juridiska frågor, vem mer än Catherina skulle vara till hjälp?

Det här låter ju helt vansinnigt..!
Om du nu ska ställa dig till deras förfogande så javisst, gör det, men lämna din utrustning hemma... Säg att den fått fötter, eller vad som helst!
 
Efter samtal på kvällen med AF fått jag order att ställa mig för förfrågande hos anordnaren. Vid konflift kontakt bara med AF. Juridiska frågor, vem mer än Catherina skulle vara till hjälp?

Du kan ställa DIG till förfogande ja, dina personliga ägodelar kan dom inte tvinga dig till att använd, du behöver inte ens motivera varför.

Sen tycker jag absolut du ska kolla hur det blir mer rättigheterna som folk skrivit innan.

Så vad som kanske inte har med fotograferande att göra men hur ska det skapas nya jobb om dom hela tiden ska ha folk som är arbetslösa till att göra jobb åt dom ?
 
Blir riktigt upprörd när jag läser tråden, detta kan inte vara lagligt. En arbetsförmedling som bistår med arbetskraft mot endast A-kassersättning
(dessutom under tvång som det låter) till ett kommersiellt projekt.

Jobbet finns ju där uppenbarligen, det är bara att anlita dig så är du inte arbetslös längre.
Vill de ha dina tjänster för en kommersiell produkt är det ju bara att anlita dig och betala, eller hitta någon annan alternativt att du jobbar "probono" och äger rätten till alla bilder samt har royalties på all försäljning. Inte utnyttja arbetslösa som billig arbetskraft, och dessutom deras ägodelar.

Mitt tips till dig är att skaffa en F-skattsedel och sammanställa en offert snabbt som fan på hela jobbet. Så vips har du startat en egen verksamhet istället för att jobba gratis åt folk som utnyttjar systemet och utnyttjar människor som sitter i en beroendeställning genom sin arbetslöshet.

Sådant här skall motarbetas stenhårt, folk skall inte tvingas att arbeta gratis för nått som de skulle fått betalt för om de varit någon annan.

Jag vill veta mer om detta, för det här vill jag titta närmare på.
 
Håller med om det mesta som skrivits, frånsett de som säger att det är okej att använda egen utrustning utan ersättning och garantier. Ingen kan tvinga dig att använda egen utrustning.
Men jag var själv arbetslös i ganska många år efter gymnasiet. Utan yrkeserfarenhet, inget arbete. Utan arbete, ingen yrkeserfarenhet. Slussades från den ena till den andra "praktikplatsen" och några utbildningar, de skolor jag hittade själv låg i andra komuner och skulle bli för dyra. Hittade en bra utbildning på hemorten, började den. Men då gick deras avtal med länsarbetsnämnden ut, och vi blev förflyttade till AMU vars bud låg under egna lokalhyran. De hade sålt alla maskiner när de förlorade kurserna några år tidigare. Om vi hoppade av skulle vi få 50 karensdagar, så det var bara att sitta där och rulla tummarna i väntan på att utbildningen skulle komma igång eller kurstiden skulle gå ut.
Så tyvärr, som arbetslös är man totalt rättslös och inte värd ett skit.
 
Efter samtal på kvällen med AF fått jag order att ställa mig för förfrågande hos anordnaren. Vid konflift kontakt bara med AF. Juridiska frågor, vem mer än Catherina skulle vara till hjälp?

SJF har säkert nån jurist de med. Många fotografer är anslutna till sjf som är ett regelrätt fackförbund. Det tror jag inte SFF är.

/Maverick
 
Blir riktigt upprörd när jag läser tråden, detta kan inte vara lagligt. En arbetsförmedling som bistår med arbetskraft mot endast A-kassersättning
(dessutom under tvång som det låter) till ett kommersiellt projekt.

Jobbet finns ju där uppenbarligen, det är bara att anlita dig så är du inte arbetslös längre.
Vill de ha dina tjänster för en kommersiell produkt är det ju bara att anlita dig och betala, eller hitta någon annan alternativt att du jobbar "probono" och äger rätten till alla bilder samt har royalties på all försäljning. Inte utnyttja arbetslösa som billig arbetskraft, och dessutom deras ägodelar.

Mitt tips till dig är att skaffa en F-skattsedel och sammanställa en offert snabbt som fan på hela jobbet. Så vips har du startat en egen verksamhet istället för att jobba gratis åt folk som utnyttjar systemet och utnyttjar människor som sitter i en beroendeställning genom sin arbetslöshet.

Sådant här skall motarbetas stenhårt, folk skall inte tvingas att arbeta gratis för nått som de skulle fått betalt för om de varit någon annan.

Jag vill veta mer om detta, för det här vill jag titta närmare på.

Det där är ett direkt dåligt tips skulle jag säga. Han lär inte vara den enda som är arbetslös och äger en kamera. Så istället väljer de en annan. Då sitter Soley på en f-skattsedel och får inte ett öre från något håll.

Om företaget i fråga varit intresserad av att betala för sig hade de med stor sannolikhet vänt sig till en redan etablerad fotograf istället för arbetsförmedlingen.

/Maverick
 
Jag är också otroligt nyfiken på detta. Jag missade tråden när den var aktuell.

Blev det någonting? Använde du din egen utrustning? Vad sades?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.