Ja, några enstaka gånger har jag också lyckats fota en lägenhet på 45 minuter, men då har jag fått vara ensam utan varken mäklare, stylister eller lägenhetsinnehavare.
De senaste veckorna har jag haft riktig otur...
Direkt efter påskhelgen - då alla varit lediga i fyra dagar - borde väl alla ha haft tid att iordningsställa sin bostad, men vad händer... Första bilden jag tog - gästtoaletten - kunde jag fota efter först en halvtimme. Jag var tvungen att rensa bort allt bråte först; lösa tops, kajalpennevässare, väl använda tandborstar och muggar, bomull och annat krafs som störde bilden. Och sedan tillbaka med allt igen...
Hela lägenheten var i uppror, så jag kunde inte fota hela rum, utan detaljbilder enbart. När jag talade om att de skulle rensa i serveringsgången, vände damen på klacken bara, och sa jaha och det fick jag göra själv sedan i alla fall. Hon lyfte inte ett finger. Sedan hade hon mage att klaga över att det tog tid... I vägen gick hon också för kameran, så hon kom med på bilden och kommentaren var ett surt: " ja, du får väl säga till då, när du tar kortet".
Häromdagen, en annan lägenhet, stylad med stylisten kvar i lägenheten. Tänkte att detta går väl bra... Så snart jag ställde upp kameran, sprang hon i vägen och började flytta småsaker som att justera läget på en ljushållare tre cm åt höger och hela tiden fråga om det är bättre så här eller så där. Så snart jag försökte luras, att först ställa kameran på ett ställe för att sedan snabbt flytta den till ett annat rum, rusade hon kvickt iväg åt mitt håll och jag kände att detta kommer att ta tre timmar.
Är det inte underligt att en del människor inte har respekt för andra människors tid. Att ta tid från andra utan att över huvudtaget fråga ifall man har ytterligare ett möte inbokat och i så fall vilken tid? Eller är det bara jag som tycker att det är galet?
Och ni som trycker in en fem, sex fotograferingar per dag, struntar ni i hur det ser ut och bara fotar som det är?
Stylisten som jag träffade, sade att hon gillade att jag inte bara rusade runt och fotade samma rum från enbart varje hörn utan tänkte igenom lite annorlunda vinklar. Är det så ni snabba gör? Fotar utan stativ från rummets fyra hörn, plockar inte bort något, struntar i om mackan liggar framme på diskbänken utan fotar på ändå utan att bry sig om hur det ser ut?
Jag kan säga att mina mäklare skulle inte godta sådant slutresultat. Den minsta prick ska bort; en gång fick jag klona bort en matta för att den inte gjorde något för rummet. En matta! Försöker jag rationalisera och hoppa över en vinkel, får jag som ett brev på posten ett telefonsamtal som frågar om jag inte fotade i just den vinkel som jag hoppade över. Mina mäklare vill ha allt. För de vill att kunden ska kunna välja ut det bästa och då måste allt vara med.
Är jag ensam om att vara tvungen att rensa, putsa, städa och flytta möbler, eller finns det fler därute?