Annons

JH Engströms film om Anders Petersen på SVT

Produkter
(logga in för att koppla)
Från SVT: "JH Engström (...) har gjort en film om sin vän och mentor."
Låter obehagligt insnöat och distanslöst. Eller, ett bra vänporträtt, kanske. Den som överlever får se.
 
Det var en riktigt bra film tycker jag. Men jag börjde undra vilken kamera Anders använde då han fotade på krogen? Nån som har en aning?
 
Missade tyvärr filmen då jag jobbade men jag slog på Anders Petersen i forumsökmotorn och fick då fram att han använder en liten kompakt Contax T3. Visst går det att fota med vad som helst men ibland duger bara det bästa. Sonnar T* gör ingen besviken............
 
Vad använder han för skor måntro? Ecco kanske? Har en minnesbild av Anders Petersen från 70-talet, en man med lite halvlångt, stripigt hår. I sliten grön fjällrävenjacka och Ecco-skor......
 
Ramlade in på AP-dokumentären igårkväll efter att ha sett dokumentären i SVT kanal 1 från Kina om unga landsortsbor som jobbar i stort sett "liveget" på en jeansfabrik. Bor och lever på fabriken. Straffas med löneavdrag om dom smiter ut på stan för en kopp te på kvällen osv. Varannat år har dom råd att åka hem till familjen. Jobbar ibland över 20 timmar i sträck....:-(

Blev en ganska stor kontrast och lät liiiite krystat då med en I-landsfotograf som låg i sängen och stånkade om att han var utarbetad....;-)

/Matti
 
Min fru bandade filmen på VHS - får väl se till att jag hinner titta på den någon dag. Håller med om att det kan bli lite fel att göra en film om ens vänner.
 
Kan någon förklara vad Anders höll på med då han i mörkrummet tände ljuset och penslade på en bild? Var det framkallningsvättska han penslade med? Isåfall hur kunde han ha ljuset tänt?!

Tacksam för svar!

/Oskar
 
Tartan skrev:
Kan någon förklara vad Anders höll på med då han i mörkrummet tände ljuset och penslade på en bild? Var det framkallningsvättska han penslade med? Isåfall hur kunde han ha ljuset tänt?!

Tacksam för svar!

/Oskar

Blodlutsalt var det som han penslade på. Det tillsammans med fix bleker bilderna. Genom att göra dem lite för mörka och sedan bleka fram partier i bilderna så får han den ofta väldigt dramatiska kopieringen.

Stefan
 
Aha, tack för det!!

Sedan satt han ju och retuscherade en bild med någon form av verktyg. Såg ut som om han bara använde sig av en svart färg. Vad var det och vart kan man köpa retusch-prylar?
 
Retuschpennor finns att köpa i välsorterade fotobutiker. Annars finns det säkert hos scandinavian.

Mvh
Maverick
 
Har nu sett reprisen i TV2. Han hade definitivt en Contax T3 black i ett av inslagen där han fotade en "alkis" som han verkade känna sedan tidigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.