Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Japan

Produkter
(logga in för att koppla)
-"...och så här ser mina coola naglar ut!"

Bilagor

• 060227_035514_1ds_tokyu-nails_fs.jpg
    060227_035514_1ds_tokyu-nails_fs.jpg
    58.4 KB · Visningar: 299
Harajuku är lite vad Carnaby Street i London var på 60-talet. Här finns liksom i Shibuya en hel del modebutiker, fast allt är mycket mindre och mera crazy. Trångt. Harajuku ligger mellan Shibuya och Shinjuku.

Bilagor

• 060227_084814_1ds_harajuku_fs.jpg
    060227_084814_1ds_harajuku_fs.jpg
    82.3 KB · Visningar: 289
niklasl skrev:
Yodobashi är gissningsvis störst i Tokyo på Foto men också annan hemelektronik. Här Shinjuku-butiken (västra utgången från tunnelbana/pendel). Kolla priserna först på www.yodobashi.com och jämför med de svenska.

Lite svårnavigerad på japanska men hittade i alla fall en SONY alfa 100 för 99.800 yen. (utan lins) det blir 6400 kr, rätt billigt.

Pentax nya pankakslins 21 mm Limited finns ju också!

Yodobashi blir ett måste!!

Andra saker att göra/se:

Tokyo Disneyland. :)

Tokyo Aquarium i Shinagawa (Japans högsta pariserhjul ligger i närheten, åtminstone var det det härom året).

Yokohama med Chinatown.

Kejserliga palatset (fast du får inte komma in).

Ginza (exklusiv stadsdel med stora varuhus och Sony showroom, som dock har försämrats i takt med sämre ekonomi).

Roppongi (här finns ett nytt stort byggnadskomplex med skyskrapa, museer, restauranger, etc).

För den arkitekturintresserade finns en hel del.

I Ueno finns ett zoo som dock är lite deprimerande, utrymme är en bristvara.

Yasukuni jinja - kontroversiell shintohelgedom med museum i närheten där man kan höra kejsarens radiotal i andra världskrigets slut.

Stort tack Niklas och Taro för ovärdelig information och fina bilder! Känner mig om möjligt ännu mer ressugen nu :))

Ha det bra i Tokyo! Tänk dock på att regnsäsongen har börjat nu. Sommaren är het och fuktig. Köp/låna en guidebok, leta efter Tokyo Journal, ett citymagasin som listar vad som är på gång och kolla in JNTO, Japan National Tourist Organization (vad jag minns kunde man besöka dem i Yurakucho förut).

Bilagor

• 060228_072145_1ds_ricksha_fs.jpg
    060228_072145_1ds_ricksha_fs.jpg
    76.7 KB · Visningar: 340
Nu är vi hemma igen och hann väl bara med en så där 50% av vad vi planerat. En spännande resa i alla fall och det som bl.a.överrsakade mig var hur genomtänkt mycket är i det Japanska sammhället, allt från smidiga betalsystem i tunnelbanan till hur man öppnar en toppsförpackning! Japanena är också väldigt trevlia och artiga men inte alla talar så bra engelska.

Sitter nu och indexerar bilder för bildbyrån och undrar om ni vet vad detta föreställer. Det är rader av stenfigurer i ett tempelområde och min gissning är på gravplatser?

Bilagor

• japan.jpg
    japan.jpg
    54.4 KB · Visningar: 280
Patrick! Det är inte gravplatser utan kallas "mizuko jizo". De representerar aborterade barn men även barn som dött genom missfall eller fötts döda. Mizuko betyder "vatten-barn" och syftar antagligen på fostret i livmoderns vatten och jizo tycks vara någon slags andlig väktare. Googla på "mizuko jizo" så hittar du mera info!

Tack Niklas! Inte riktigt rätt då men hade på känn att detta kunde vara nått annat. Vackra cermonier för vattenbarnen, märkligt och minnesvärt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar