Annons

jammad skylight

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Ericsson

Avslutat medlemskap
Jag knäckte min skylight på min gamla FM2a härom sisten. Den trodde jag skulle vara lätt att skruva loss men knäcken den fick gorde bara att den sög sig fast. Är den nån som har ett bra lead på var man kan få den fixad.
 
Om ditt filter ändå är trasigt borde du kunna använda en tång så du får lite bättre kraft när du skall skruva av det.
 
Mmmm.

Tyvärr sitter den fast bortom alla fysiska lagar.
Men jag får väll ta den till nån verkstad. Man vill ju inte betala allt för mycket.
 
Jag har haft många filter som satt sig ordentligt. Har aldrig misslyckats med denna metoden som är den samma som bilverkstäder etc. använder för att ta bort oljefilter mm.

Ta en lampsladd, inte en rund utan en som är "platt". Trä den runt filtret och skruva år rätt håll ;)

Som sagt jag har aldrig behövt använda verktyg för att ta bort ett filer, likaså har jag aldrig förstört ett filter heller.

Skickar med en liten exempelbild.

Mvh // Martin | www.figjam.se
 

Bilagor

  • lampsladd.jpg
    lampsladd.jpg
    71.2 KB · Visningar: 786
Anledningen till att metoden som Martin Andersson beskriver fungerar så bra är att man applicerar ett så jämt tryck som möjligt över hela periferin. Trycket är nästintill perfekt. Om man lägger på ett ojämnt tryck runt filtret så deformeras det lite grann. Trycket i de punkter som pressas ut från centrum ökar väldigt mycket.

Dock är filterbytet på bilar inte samma sak. Visst använder man sig av samma verktyg, men mekaniken bakom är olika.

Precis samma sak när man ska öppna en syltburk. Det kan vara mycket jobbigt ibland. Man står där och tar i allt vad man orkar. Sen kommer flickvännen och visar hur det går till. Plopp!!, så får hon upp den. Hon är men andra ord bättre på att fördela trycket jämnt.
 
bandola83 skrev:
Dock är filterbytet på bilar inte samma sak. Visst använder man sig av samma verktyg, men mekaniken bakom är olika.

De flesta oljefilter verktygen fungerar faktiskt på detta vis. Så att det inte skulle vara samma sak är fel.

Men det kan vi ta i ett annat forum ;)

Hoppas att Peter lyckas få av sitt filter!
Mvh // Martin | www.figjam.se
 
Anderzon skrev:
De flesta oljefilter verktygen fungerar faktiskt på detta vis. Så att det inte skulle vara samma sak är fel.

Men det kan vi ta i ett annat forum ;)

Hoppas att Peter lyckas få av sitt filter!
Mvh // Martin | www.figjam.se

Ja, verktygen är samma men inte mekaniken bakom. Alltså den spänningstoppar som uppstår i gängorna är av olika karaktär.

/Maskiningenjör
 
Javisst. Det gäller att undvika radiella krafter som gör att filtret nyper fast ännu hårdare. Ett annat sätt är att lägga en fuktad wettexduk på en plan yta. Tryck filtret mot duken och vrid objektivet.
 
bandola83 skrev:
Ja, verktygen är samma men inte mekaniken bakom. Alltså den spänningstoppar som uppstår i gängorna är av olika karaktär.

/Maskiningenjör

Då missförstog jag ingenjören :)

Mvh // Martin
Ingen utbildning. Yrkeslivserfarenhet: Konstruktör, produktutvecklare, projektledare och nu säljare inom samma branch.
 
Problem löst

Jag har haft många filter som satt sig ordentligt. Har aldrig misslyckats med denna metoden som är den samma som bilverkstäder etc. använder för att ta bort oljefilter mm.

Ta en lampsladd, inte en rund utan en som är "platt". Trä den runt filtret och skruva år rätt håll ;)

Som sagt jag har aldrig behövt använda verktyg för att ta bort ett filer, likaså har jag aldrig förstört ett filter heller.

Skickar med en liten exempelbild.

Mvh // Martin | www.figjam.se

Mitt linsskydd satt stenhårt, tack Martin för kabeltipset!
Mvh Oddbjörn
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.