Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag vill köpa en Rolleiflex

gorse

Aktiv medlem
Jag har sneglat rätt mycket på tvåögd Rolleiflex 6x6 på tex tradera. Den behöver inte vara fin, men fungera. Vad är vettigt att betala? Vad skall jag se upp med och hur vet jag att den fungerar? Jag vill helst ha inbyggt fungerande ljusmätare då jag aldrig fotograferat analogt förut (förutom med en lånad diana, men den har ju inte så mycket inställningar). Det verkar finnas rätt många olika modeller och spelar det nån roll? Eftersom jag inte kan nånting är väl mina enda krav just nu att köpefilm passar, och att det inte behövs extern ljusmätare.

Om nån timme skall jag gå på loppis i guadalajara i mexico föresten. Jag hoppas hitta lite veterankameror där med, men det är en annan historia. Så jag hälsar så mycket på samma gång.

Förhoppningsvis kommer det någon med mer koll på priser och vad man skall titta på på gamla kameror än jag, så jag nöjer mej med att kommentera ditt krav på inbyggd exponeringsmätare.

Alla äldre Rolleiflexkameror med inbyggd mätare har mätare av typen selencell. Nackdelen med dessa är att mätarna åldras så att de kanske visar fel värde (överexponerar) eller i värsta fall inte visar något värde alls. En annan mindre nackdel är att även om de fungerar som de ska, så är känsligheten låg. Vid svagt ljus räcker de inte alltid till. Det finns ett dock par senare modeller som har modern typ av TTL-mätare med kiselcell, 2,8GX och 2,8FX. Den senare tror jag fortfarande tillverkas i mycket begränsad skala. Jag förmodar att de är betydligt dyrare och det finns nog heller så många på begagnatmarknaden. Min 2,8GX är i varje fall inte till salu. :)

Om du väljer en modell med selenmätare så försök att hitta en som inte är alltför gammal. Störst chans att inte mätaren är helt oanvändbar då. Senare versioner av serierna Rolleiflex T, 3,5F och 2,8F (obs utan X) är tillverkade på sextio- och sjuttiotalen.

Men jag skulle, trots ditt krav, rekommendera en lös mätare. Då har du betydligt fler kameror att välja mellan. Om den saknar mätare eller mätaren är opålitlig spelar då ingen roll. Det borde finnas begagnade mätare att köpa till hyffsat pris idag. Ett annat alternativ är att du använder din digitala kamera som mätare. Om du kan tänka dig att släpa på två kameror.

Olle

Förutom det som sagts om ljumätare så är det slutaren som kan behöva servas på en Rolleiflex.
Det gäller att kolla om de längre tiderna "löper" som de ska. Ofta så segar slutaren, t ex 1 sekund. Då är det dags för rengöring. L-foto i Vansbro verkar kunna göra detta till vettigt pris. Om du inte har någon kameraverkstad med gott rykte där du bor.
Ev behov av service bör vägas in i priset du betalar.
Äldre Rolleiflexer (med Tessar) och Rolleicord (med Xenar) kan du säkert hitta på Tradera till vettiga priser.
Rolleiflexer med Planar och Xenotar-optik är betydligt dyrare. Kan också vara eftersökta av samlare om de är i toppskick.

Tack Olle, det var precis ett sånt råd jag behövde. Jag omvärderar genast kravet på fungerande inbyggd mätare. Jag trodde det kunde vara en väg att lätt komma igång med rollie-fotande. En modern ljusmätare borde väl fungera, eller hur? Ett problem jag ser nu är att priserna rinner iväg fort på tradera vilken modell det än gäller och man kan bara bedömma efter bild och beskrivning. Lite lotteri blir det hur man än gör. Kollar man vad avslutade traderaauktioner landar på verkar 1000-1500 vara rimligt. Bra att det går att serva dem. Då är inte pengarna förlorade om man skulle ropa in en sämre kamera även om det då blir mycket dyrare än jag tänkt mig. Frågan är hur dålig kamera man törs köpa? Nåja, håll tummarna. Det finns även lite kodak och agfa-kameror för 120-film som kan vara inressanta och som verkar riktigt billiga, men just nu suktar jag efter en rollieflex. Tack för hjälpen, finns det fler förslag lyssnar jag gärna.

Jag köpte min Rolleiflex 3.5T från L-Foto i vansbro, färdigservad med garanti
Jag sneglade länge på kameror på tradera och ebay men när jag kollade priset på att serva en 2.8F som jag fick låna så insåg jag att det blev billigare att köpa en enklare och redan färdig igenomgången

2.8 kamerorna från tidigit 70 till 80 är väldigt avancerade (jämfört med dom äldre) så dom blir ganska dyra att serva.
Det är inte så jobbigt med extern ljusmätare heller, och efter ett tag så lär man sig uppskatta tider på ett tillfredsställande sätt.

Lycka till
TLR är helt underbart :)

En modern ljusmätare borde väl fungera, eller hur?
Ja den fungerar lika bra för gamla som nya, analoga såväl som digitala kameror.
Eftersom du släppt kravet på inbyggd mätare är kanske Rolleicord, som Urban nämnde, ett alternativ. Rolleicord var Rolleis "budgetalternativ" en gång i tiden. Men de är bra kameror de också. Jag har själv en Rolleicord Va från 1959. De långa slutartiderna är lite för långa, men det spelar ingen större roll så länge jag inte använder diafilm. Till det brukar jag använda min Rolleiflex av betydligt senare datum. En Rolleicord i samma skick och lika gammal som en Rolleiflex borde gå att få till ett betydligt lägre pris. Bland inte alltför gamla Rolleiflexer är det nog annars Rolleiflex T, som Kristers, som borde vara billigast. Rolleicord brukar oftast ha Xenarobjektiv och Rolleiflex T Tessar. De är likvärdiga.

Olle

Hur billig kamera vågar man köpa? Ja, Rolleikamerorna går i regel att serva... Men det är servicen och inte kamerorna som är dyra. Är det skarpa mellanformatsnegativ du är ute efter, så får du mycket för pengarna om du inte bara suktar efter en Rollei. Mamiya 645, eller deras stora tunga TLR-kameror är strået vassare optiskt är Rolleis Tessar och Xenar. En enkel bälgkamera, Zeiss Nettar, är att föredra framför t ex Agfa. Bälgkamerorna saknar i regel avståndsmätare men kostar nästan ingenting på en loppis. Utmärkt om man vill ha något att exprimentera med. Helt okej om man fotograferar i fullt dagsljus utomhus och kan uppskatta avstånd. Ingenting för närbilder förståss med en närgräns på 1,2 m.

Vill man spara lite pengar kan man som sagt kolla på Rolleicord. Det man får stå ut med är framförallt att man måste spänna slutaren själv, istället för att den spänns samtidigt som man drar fram filmen. Jag är väldigt förtjust i min V, som jag köpte nyservad för 1600 för några år sen. Den taskiga närgränsen löser sig rätt bra med Rolleinar närbildslinser.

Har några nya rolleicordtagna porträtt på mattiaslundblad.blogspot.com

Mattias porträtt är mycket fina! Har sett dem, och vet vad Mattias kan prestera.

De visar vad man kan göra med en Rolleicord, det är bara detaljer som skiljer mot den dyrare Rolleiflexen. Visserligen är Rolleicord något långsammare att jobba med, p g a slutarspänning och frammatning, ja även laddningen av film tar lite mer tid. Även avtrycket är lite eget.

Å andra sidan hade den Rolleicord jag testade både frammatning och skärpeinställningsrattarna på samma sida. Monterar man en blixt på sidan om är det en fördel.

Budgetvarianten av Rolleicord är de japanska plagiaten: Yashica, Minolta, Ricoh, Aires osv.

Hur få fram vilken modell och år på en Rolleiflex Franke & Heidecke ?

Hej alla Rolleiflexvänner,
Jag har fått ärva en Rolleiflex. I jättefint yttre skick med tillhörande golvstativ. Min käre far pratade alltid varmt om den och förstår varför nu när jag surfat runt på fotosidan. Hur ska jag få fram modell och vilket värde den har?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar