Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag vet inte men...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att det fungerar bra med kommenterandet här på fotosidan, jag är förvånad att det inte är mer än undantagsvis som folk surar ihop eller är okonstruktiva - till att börja med.

Två möjliga tekniska åtgärder skulle kunna vara:
* Att man kan återkalla/redigera sina kommentarer man lämnat på en bild (om det inte är för krångligt implementationsmässigt)?
* Att man kunde lägga upp ett kommentar-"filter", där man kan filtrera bort kommentarer från de användare man absolut inte tål.

Om de funktionerna skulle kunna finnas så finns det ju absolut ingen "ursäkt" för vissa personer att "ryka" ihop?

Bara en implementationskonstruktiv idé?
(Lösningen på alla mänskliga problem är *mer teknik*!)
-Christian

Senast ändrad:
Jag kollade lite på de länkar som lotelo gav.

I barnbilden var den första en typisk enradig kommentarer i stil med ”Dålig/tråkig bild bort” som kan dyka upp ibland. Ofta skriven av personer i åldern 15-22. Har jag fel?

Den andra kommentaren väckte intressanta frågor om barn och vuxenkläder men var rätt simpelt skriven, ingen inbjudan till diskussion där inte.

Bildlänken om folk i en soffa var intressant med nyttiga inlägg som gjorde att man försökte ta till sig bilden på nytt. Tyvärr var den fortfarande inte bra i mina ögon.
Däremot så förstår jag inte jakten via IP-adresser på någon som minsann varit inne och klagat. Och att lägga ut det i forumet! Barnrumpa.

cwe skrev:
* Att man kan återkalla/redigera sina kommentarer man lämnat på en bild (om det inte är för krångligt implementationsmässigt)?
Njae. Jag ser en tydlig risk att det leder till att folk som inte tål negativ kritik kommer att börja utöva påtryckningar på kritiker när de ser att det finns en enkel möjlighet att bli av med dem. Jag tycker det är bäst som det är nu, att bara redaktionen kan radera. Det gör att det blir en viss tröskel och att bara uppenbara övertramp försvinner. Det får inte vara för lätt.
cwe skrev:
* Att man kunde lägga upp ett kommentar-"filter", där man kan filtrera bort kommentarer från de användare man absolut inte tål.
Det tycker jag däremot var en lysande idé.

<skämt>
Sen får vi göra en topplista med "mest ignorerade".
</skämt>

Jim,
>Njae. Jag ser en tydlig risk att det leder till
>att folk som inte tål negativ kritik kommer att
>börja utöva påtryckningar på kritiker när de ser
>att det finns en enkel möjlighet att bli av med
>dem.

Hmm, det har du nog rätt i.

>toppplista / kommentar-"filter"

Oj, hoppas man inte hamnar på den! :)

-Christian

mipert, hur man än gör här så verkar ju någon tycka att det är fel. Lite egoist är jag ju trots allt och anledningen till att trådarna hamnade i forumet var att jag ville visa vad jag reagerat på. Konstigt? Jag hade ju klagat och ville visa upp på vad..
/Lotta

dom som gör fel ska väl straffas på något sätt??
annars kommer man aldrig bli av med dessa fulingar hehehe...

Mitt tips va det ingen som nappade på eller??

lotelo skrev:
mipert, hur man än gör här så verkar ju någon tycka att det är fel. Lite egoist är jag ju trots allt och anledningen till att trådarna hamnade i forumet var att jag ville visa vad jag reagerat på. Konstigt? Jag hade ju klagat och ville visa upp på vad..
/Lotta

Förstår inte riktigt, känns som du anmärker på mitt inlägg och jag kan inte förstå varför.

Faktiskt.
Det enda jag gjorde var att titta på länkarna och försökte analysera tonen i inläggen.
Det var vad jag försökte göra i alla fall.

Jag tror jag förstår, du trodde jag klagade på att du lagt ut länkarna?

Nej, det är inte du som är barnrumpan utan väsgossen som jagade någon som skrivit på väsens webbsida.

Jag tror att jag tillhör de ni håller på att diskutera eftersom jag var med och kommentera en av bilderna. Kommentarerna jag skrev kan jag definitivt stå för, bilden berörde mig starkt. Jag tycker faktiskt det är konstigt att inte fler har reagerat likadant (och vågat säga det).

Det verkar som att det är helt ok att ge bra kritik utan motivering. Varför kan man inte få ge dålig kritik utan att motivera den? Jag tycker iofs att man ska motivera all kritik både bra och dålig.

Här på fotosidan kommenteras nästan enbart teknik, ljus och form/komposition. De som ger en dålig kommentar angående innehåll eller ifrågasätter vad fotografen vill förmedla anklagas för okonstruktiv kritik. Får man inte kommentera bilder som enbart är vackra men utan innehåll och förhoppningsvis få fotografen att börja ifrågasätta och utveckla sitt fotograferande? Det är nog jobbigt för den som försöker lära sig att ta dessa "vackra" bilder och kanske börjar närma sig "idealet". Men det kan väl ändå ses som konstruktivt att vidga sitt tänkande angående vad som är en bra bild.

Betygsättningen tycker jag är ett skämt i mest fyror och femmor, och i princip inga ettor. Jag försökte kanske föskjuta statistiken något och visa att det är ok att sätta en etta. Efter lite sura kommentarer inser jag att det är meningslöst och sätter i princip inga betyg alls.

Ni behöver inte hålla med mig eller tycka det jag gör är bra men jag tror på en debatt angående vad och varför man fotograferar, inte på rent smutskastande vare sig mot fotografer eller bildkritiker som tycker annorlunda.

Jag tycker det du gör nu är bra! Men som jag redan skrivit till dig så tycker jag att man kan kombinera låga betyg och ratningar med ord med förslag på förbättringar av bilden.
/Lotta

Per, jag håller med Lotta, jättebra att du ger dig in i debatten! Jag kan delvis hålla med dig om din kritik rörande kommenterandet och betygen.

Jag undviker själv att ge 1:eek:r alls, och mycket sällan 2:eek:r. Jag tror att det beror på att det DET UPPFATTAS SOM OM MAN SKRIKER, DU GER JU EN ETTA, exempelvis. Alltså, vad jag menar är att det är *svårt* att förmedla sig elektroniskt - jag bytte ju "bara" storlek på tecknen nyss, ska det vara så svårt att uppfatta?

Det är alltid svårt att ta kritik, och mycket mycket lättare att ta beröm. Just suck-it-up! Jag tror att du kan uppfatta många kommentarer som inte innehåller något betyg som att det har 1-3 som område... Men att skriva det i "ansiktet" på mottagaren gör ju inte att de har lättare att ta till sig kommentaren. Om jag lägger ner energi på att skriva en konstruktiv kommentar vill jag ju att den ska nå fram, inte att någon ska bli ledsen/förbannad. En etta ökar den risken.

Men principiellt håller jag med dig Per, om man lägger upp bilder här bör man kunna ta båda typerna av kommentarer.

En etta skulle jag nog bara ge till någon jag känner och som jag vet kan bättre. Men jag har själv givit upp att försöka hålla en jämn betygssättningsnivå. Mina betyg ska mer ses som uppmuntrande tillrop.

Ser fram emot betyg från dig, Per, så ska du få ärliga betyg/kommentarer tillbaka också!

Enough från mig.
-Christian

Jag kan hålla med om att det vore skräp om man inte skulle kunna tåla att ta emot s.k. negativ kritik. Är kritiken konstruktiv så är den ju på sitt sätt positiv.
Är det medfött att kunna bedöma bilder? Troligen inte. Är det medfött att kunna tycka om och njuta av bilder? Kanske.
Om du tycker om en bild så försök att reda ut vad det kan bero på. Faktorer som påverkar hur man uppfattar en bild är kanske följande (detta är tumregler som jag ofta har i bakhuvudet både när jag fotograferar och när jag bedömer bilder:

1.Vet jag vad bilden föreställer? Förstår jag vad som finns där? Har jag några referenspunkter? (Har jag personlig koppling till bilden eller liknande bilder som gör att jag har en känslomässigt positiv attityd till bilden? Påverkar min attityd min förmåga att bedöma bilden rättvist?)
2. Kan jag bedöma originaliteten/nyhetsvärdet/innovationsnivån?
3. Ser jag något budskap i bilden? Kan jag få det att stämma med det som fotografen ev. skrivit om bilden?
4. Känner jag att bilden har en balans i kompositionen? Om inte, ger obalansen spänning eller något annat positivt i bilden? Vid porträtt, är uttrycket OK? Bedöm även förgrund, bakgrund, djup i bilden, störande bakgrund. ”Störningar” kanske är avsiktliga för att förstärka något?
5. Känner jag att bilden har en balans i ljus och färgsättningen? Om inte, ger obalansen spänning eller något annat positivt i bilden? (Här ingår även bedömning av färgstick och utfrätt färg.)
6. Har bilden skärpa? Om inte, förstärker eller försvagar oskärpan bildens budskap?
7. Om du iakttar hur din blick vandrar över bilden, vill blicken åka ur bilden någonstans? I så fall är det kanske ett minus i kompositionen. (Typfallet är när en person går ut ur bilden vid bildens kant…)
Vill blicken köra fast i bildens mitt? Beror detta på att det inte finns något att upptäcka i övrigt i bilden? (Typfallet att horisonten delar bilden mitt på eller att det finns ett huvudmotiv mitt i bilden och inget mer…)
8. Finns detaljer i bilden som är tydliga och som på något sätt hör dit och som man kanske upptäcker efter en stunds betraktande. (Kallas av vissa för ett innehållsmässigt djup.)

Vissa människor avskyr detta att fundera över varför man uppfattar en bild som bra eller dålig. S.k. bildsinne är kanske medfött men det kan säkert tränas upp.

Vissa personer som bedömer bilder här på fotosidan tycker jag har helt fel attityd till bilder och bildskapande.

Vad ger t ex XX XX återkoppling mej tillbaka?
2002-11-01 XX XX
Betyg: 1
XX

Om man kollar hans album så hade han tidigare laddat upp en bild som inte var ett fotografi. Nu finns inga bilder där. När det gäller hans bildbedömning så kanske han inte är nyansernas mästare för det är i regel betyg 1 eller 5. Hans största tillgång är kanske hans utvecklingsmöjligheter! Befinner man sig på en så låg nivå så kan man väl bara bli bättre.
Kanske försöker denna person att sabotera fotosidan men jag vill tro att han gör så gott han kan.

Christer Lindh fick mej att fundera en del och jag gav efter en del studier en kommentar.
2002-11-08 12:47 Christer Lindh
Goblin Valley är en häftig plats, med massor av formationer som man kan hitta spännande motiv bland. Men det är svårt att fästa dem på film under den ljusaste delen av dagen. Här står solen högt och fräter ut färger och struktur. Nästa gång du är där (för till Utah måste man återvända!), stig upp tidigt eller vänta till solnedgången för att verkligen fånga färgerna.

2002-11-13 15:43 Harald Gaunitz
När jag läste clindh:s kommentar så tänkte jag att här är en kille som inte vet så mycket om fotografering och att exponeringssystemet är kalibrerat mot ett gråkort som reflekterar 18 % av det infallande ljuset. Jag kollade kommenterarens bilder och insåg då att detta inte är en ren novis. Kollade på nätet vad som är skrivet om Goblin Valley och bilderna. Kollade även om det förekommer ”sunrise-” eller ”sunset-” partaj som det gör t ex vid Grand Canyon och Dead Horse Point men det gör det inte. P. g. a. den torra luften så blir det så lite färger och det blir väldigt djupa skuggor. Jag hittade dock en bild tagen i skymning:
http://lookingforadventure.com/goblinvalley.htm
I övrigt kanske jag ska tillägga att alla bilder i albumet Goblin Valley är tämligen välexponerade och ger, enl. min bedömning, en ganska så sann bild av hur det såg ut på platsen i varje fall vad gäller färgen på ”trollen”. Bilderna är ej justerade eller manipulerade i PS. Att färg och struktur skulle vara utfrätt har jag svårt att se. Det är väl tvärt om så att klar sol ger djupa skuggor som framhäver strukturer. Till detta kommer att ”trollen” och den eroderade sanden lättar upp skuggorna. Med andra ord skulle jag vilja bedöma betingelserna för fotografering som utmärkta vid fotograferingstillfället.

Jag har förresten någonstans sett kommentaren ”Jävla skitbild!” men den kan jag inte hitta nu. Frågan är om sådant bör tas bort. Det försvinner ju om bilden tas bort. Jag tycker nog att sådant osakligt bjäfs och fjams ska vara kvar så att man kan se vilka bildbedömare som är seriösa resp. inte. Däremot borde det finnas möjlighet för den som givit en dålig kommentar att ångra denna fast frågan är om jag tycker att det är en viktig fråga. Jag har råkat ut för ca 10 %, som jag tycker, knasiga bedömningar. När det inträffat har jag själv kommenterat och protesterat och det tycker jag funkat bra.
Fast en person som XX XX borde man kanske skicka på en intensivkurs!

[redigerat inlägg av Administrator 2002-11-19]

Haraldus skrev:

1.Vet jag vad bilden föreställer? Förstår jag vad som finns där? Har jag några referenspunkter? (Har jag personlig koppling till bilden eller liknande bilder som gör att jag har en känslomässigt positiv attityd till bilden? Påverkar min attityd min förmåga att bedöma bilden rättvist?)
2. Kan jag bedöma originaliteten/nyhetsvärdet/innovationsnivån?
3. Ser jag något budskap i bilden? Kan jag få det att stämma med det som fotografen ev. skrivit om bilden?
4. Känner jag att bilden har en balans i kompositionen? Om inte, ger obalansen spänning eller något annat positivt i bilden? Vid porträtt, är uttrycket OK? Bedöm även förgrund, bakgrund, djup i bilden, störande bakgrund. ”Störningar” kanske är avsiktliga för att förstärka något?
5. Känner jag att bilden har en balans i ljus och färgsättningen? Om inte, ger obalansen spänning eller något annat positivt i bilden? (Här ingår även bedömning av färgstick och utfrätt färg.)
6. Har bilden skärpa? Om inte, förstärker eller försvagar oskärpan bildens budskap?
7. Om du iakttar hur din blick vandrar över bilden, vill blicken åka ur bilden någonstans? I så fall är det kanske ett minus i kompositionen. (Typfallet är när en person går ut ur bilden vid bildens kant…)
Vill blicken köra fast i bildens mitt? Beror detta på att det inte finns något att upptäcka i övrigt i bilden? (Typfallet att horisonten delar bilden mitt på eller att det finns ett huvudmotiv mitt i bilden och inget mer…)
8. Finns detaljer i bilden som är tydliga och som på något sätt hör dit och som man kanske upptäcker efter en stunds betraktande. (Kallas av vissa för ett innehållsmässigt djup.)

Förlåt den långa quoten men ovanstående punkter är mycket bra formulerade och skulle kunna sättas upp på Fotosidan som ett exempel och en hjälp i konsten att betrakta och bedöma bilder.
Sätt upp punkterna nånstans på sidan.

/ Hasse

Intressant diskussion!

Jag vet nog inte själv exakt var jag står i frågan. Jag håller faktiskt med om att det är alldeles för få "dåliga" bilder som får kritik. De flesta hoppar över dem, vilket är lite synd, för det är inte bara den fotografen som skulle lära sig mer av kritiken utan även andra som tittar på bilden och läser.

Men å andra sidan är det så himla många riktigt bra bilder, så man hinner inte heller gå in på såna som man inte fastnar för. Hinner ju inte ens se alla bra!

En kul grej vore, att när man laddar upp sina foton skulle man få kryssa i en "toleransnivå på kritik" ruta. Mellan 1-10, där 10 betyder att ALL kritik mottages tacksamt, även de allra grymmaste, bara de är ärligt menade.

/Kriss

krissybaby skrev:
En kul grej vore, att när man laddar upp sina foton skulle man få kryssa i en "toleransnivå på kritik" ruta. Mellan 1-10, där 10 betyder att ALL kritik mottages tacksamt, även de allra grymmaste, bara de är ärligt menade.
Varför vore det kul? I mina ögon borde man ladda upp sina bilder någon annanstans om man inte skulle vara beredd att kryssa i en tia på den skalan.

Därmed naturligtvis inte sagt att allt är tillåtet. Men som David har sagt flera gånger, det finns ju mekanismer för att ta bort övertramp om någon bara rapporterar dem.

Ämnet är helt klart intressant. Hur vi bedömer och ser på bilder och vilkra kommentarer vi värdesätter. Personligen har jag 1-2 kritiska kommentarer av nästan 300 som jag kan tycka att kommentatorn borde ha slopat helt eller utvecklat samtidigt som jag har betydligt fler positiva t e x med bara ordet jättefint och 5 i betyg som jag också tycker att kommentatorn gärna hade fått utveckla. Skillnaden är ju att ordet jättefint säger ändå något om min bild, medan en kommentar som den här
Betyg: 1
Hej.
Jag är så less på alla fjärilsbilder. Inte speciellt intressant. Som kritiker är det svårt att ta till sig sådana bilder. Jag vill ha mer ge mig mer.
bara säger något om kritikerns intresse och smak. Alla kanske inte har så lätt att uttrycka sig i ord men när det är svårt på en bild man inte gillar kanske det är lika bra att hoppa över kommenterandet av den bilden så till vida att man inte kan ge förslag på förbättringar. Sen vet jag att någon i en annan tråd föreslog ett system där man kunde visa om man hade användning av kommentaren eller inte. Det tycker jag var ett bra förslag. Kanske ett sånt system skulle kunna bidra till lite mer eftertänksamhet innan skrivandet av en kommetar. Med ditt förslag Kristina skulle jag vilja kryssa i toleransnivå 10 så länge kommentaren gäller bilden.

Vidare tycker jag faktiskt att det redan ser ut att ha blivit högre standard på kommentarerna efter att det här forumet kom i gång.
/Lotta

Jim, jag tror att jag känner som jag gör för att jag har råkat ut för att en person blev sur på mig för att jag gav konstruktiv kritik.

Jag talade om att jag gillade bildidén men att det drog ner på kvalitén i mina ögon att den var för oskarp. Vidare tyckte jag att bilden också skulle ha blivit bättre om den togs framifrån istället för uppifrån. Det var nåt annat jag skrev också, minns inte.

Men jag minns att jag blev lite paff sen när jag var inne på en annans bild, där jag hade skrivit att jag tycker om bilden men det kändes som lite stick av lila/röd i den. Ingenting negativt, bara ett påpekande. Men då blev jag lite paff, för under mitt inlägg hade hon då skrivit något i stil med "Har Kristina klankat sönder dina bilder också".

(Nu blev det säkert andra ord, men det var nåt liknande)

Efter det här har jag känt lite grann som om det inte känns kul att ge konstruktiv kritik när man inte vet hur personen kommer att reagera.

Så det är väl det här som har fått mig att känna att det vore "kul" med toleransnivåikryssning.

Men självklart har du rätt... det borde inte behövas... det borde vara självklart att man automatiskt har nr10. Annars kan man ju som sagt ladda upp bilderna någon annanstans.

/Kriss

Om jag bara får tillägga något ganska självklart... Vi ställer på sätt och viss ut våra små alster på "Sergels Torg" -- en himla massa olika människor som strömmar förbi; En del som bara passerar förbi och stannar till och ger en vänligt förströdd kommentar, andra som vaknade på fel sida på morgonen, en och annan som kanske blir provocerad ("jag förstår mig inte på sån därna 'konst'/modernitet/landskap/..."). Och några som går in för det här med stort engagemang.

Jag tror att det är väldigt svårt att få samman detta spann till något konsistent (mer än vad som redan uppnåtts)! Det vi (om jag får vara med? ;)) är att göra det här till ett trevligt, spännande och utvecklande ställe.

Och att välkomna de "förbipasserande" och bjuda in dem... några drar vidare efter ett tag, andra känner att de vill stanna till...

Jag gillar den mångfalden, på samma sätt som jag gillar att sätta mig på ett fik i närheten av ett stort torg. Alltid händer det något! ;-)

Vad ville jag nu ha sagt? Asch... ialla fall.

-Christian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar