Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag undrar vad du tycker är sämst med digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jalong skrev:
Det var bra mycket mer är jag trodde. Hade min lilla kompaktdigital i åtanke där batteriet ger sig efter drygt 100 bilder. Undrar hur långt man kan köra med EOS 300D på en laddning?
Den är knappast sämre än D100:an. Men kolla runt bland 300D:ägare och kolla vad de säger.
Man måste tänka på att flitigt användande av AF, inbyggda blixten och displayen drar mer batterier. Även Microdrive lär dra mer än CF.

jimh skrev:
Jämför jag med negativ svartvit film som är mitt huvudmedium så tycker jag att digitalt har (i viktighetsordning) rackigt exponeringsomfång, ful kornstruktur och något lägre detaljupplösning. Jämför jag med mitt andramedium, färgdia, så ser jag inga nackdelar.
Min personliga uppfattning är att projicerad är digitalbilden pinsamt dålig jämfört med diabilden. Och det är ju så diafilmen i första hand är tänkt att visas eller.......?
Visserligen beror detta främst på projektorerna men inget system är starkare än svagaste länken.
Us

Jag håller helt med Jarl Rideg. Tänk när alla dagens "digitalister" om 5 - 10 år skall gå över till nytt datorsystem. Hur många av dagens tusentals bilder orkar ni konvertera?
Kolla man lite snabbt i listan i photoshop vilka format den klarar hittar jag ett gäng som jag själv inte använt på över 10år, och formaten i sig är runt 20 år gamla.

Dels Truevision Targa som är ett relativt användbart format, det kom 1984, och sedan fick en del extensions vid 1989.

Dels PCX som är ett format som oftast används till lågupplösta bilder, användbart till vga, 320x200x13h där varje pixel blir exact en byte.
Kom väl runt 1985 om jag kommer ihåg rätt.
Rätt oanvändbart för bildbehandling i photoshop i dagens läge, men nog går det att läsa och skriva.

Så att vara orolig för att formaten inte kommer att gå att läsa är inte direkt en välgrundad åsikt. Sen visst, någon gång kommer man behöva föryngra arkivet genom en nybränning eller konsolidering, men å andra sidan, det måste man med Dia eller Negfilm också.

Min personliga uppfattning är att projicerad är digitalbilden pinsamt dålig jämfört med diabilden. Och det är ju så diafilmen i första hand är tänkt att visas eller.......?
Visserligen beror detta främst på projektorerna men inget system är starkare än svagaste länken.
Än så länge är det det för hemmabruk, men HDTV projectorerna är på frammarsch och har börjat gå ner i pris, och dom bättre där klarar trots allt en 1900x1080 pixlar i upplösning.

Att betänka är ju att dia fortfarande är ett analogt system. Det ger många fördelar med projecering, men visst, snart är det digitala ikapp. Det är inte farligt många som klagar på att det är megataskig bild när dom går på bio, och den duken är ändå bra mycket större än dom flesta dia dukar jag någonsin sett.

Sen är frågan vilka som är målgruppen, är det vanligt folk hemma i soffan tror jag dagens projar räcker fint. Dom flesta kan inte ens skilja en bra diabild från en dålig med hur skärpa och exponering ligger. Sen tillkommer också en fråga vilken granularitet dukarna har. En ny duk är klart bättre än min gamla från 70-talet, min dia proj kan lätt upplösa kornen från en velvia 50 film, men dukens celler är grövre så om man inte håller ett papper eller dyligt framför kommer det ändå aldrig att synas. Därtill kommer betraktningsavståndet. Hur många håller fram ett papper och lusgranskar kornen på 30cm avstånd från duken. Kanske den som tagit bilden. ;)

För vanligt folk och familjevisningar tror jag det mesta räcker rätt gott idag, speciellt nu när HDTV projarna har kommit ner under 20k, och om man som jag planerar att alltid ha den i taget till hemmabion, så kan man lika gärna använda den för bildvisningar också.

Men visst, jag älskar dia och finkorninga filmer som velvia 50.

Senast ändrad:
Calle S skrev:
Sant det du säger, det är nyinvesteringar. Ett CF-kort är en engångskostnad, materialkostnaden har sjunkit dramatiskt för mig. Jag slipper film-och framkallningskostnaden. För mig är det en bra lösning, men det betyder inte att den funkar för alla. För andra är film ett bättre alternativ.

Är periodare och tar en rätt stor del av min årsförbrukning i en stöt på vandringar och resor.
Skulle dröja ett par år innan så många minneskort jag vill ha på ett bräde börjar betala tillbaka sig gentemot film. Fast det är inte poängen i och för sig. Vill med en dslr slippa det försämrande mellansteget över skannern.

Fast så länge brännviddsförlängningen är kvar, och digitala projektorer kostar som de gör, så kommer jag fortsätta ta mycket dia. Och när det längre inte är fullgott skäl, finns den nostalgiska motiveringen kvar. Är helt enkelt kul att ha ett originaldia att slänga upp på ljusbordet och granska. En tjusning i sig.

Det stora problemet med digitala projektorer, stora väggskärmar o d är att stillbildsfotografering är en väldigt marginell företeelse och därför får nöja sig med den teknik som utvecklas för att visa rörliga bilder, d v s relativt låg upplösning och extremt långsmala LIGGANDE bildformat. (Stillbildsanpassande speciallösningar kommer säkert så småningom, men räkna med att det blir mycket, mycket dyrare.)

Re: Re: Jag undrar vad du tycker är sämst med digitalt

Niclasfoto skrev:
Jag anser att den största nackdelen med Dslr är att jag inte kan maila filerna till ett labb som ordnar kvalitets-dias som dimper ned i brevlådan.
Otroligt konstigt att det inte går att göra det enkelt och billigt idag. Eftersom DIA kräver hyfsad kvalitet på digitalfilerna kanske det har varit svårt att motivera. Dagens kameror (4-8Mpix) ger dok kvalitet som borde duga långt.
Min gissning att det 'kommer snart' och kan bli en slags 'fluga' om något år. Behåll diaprojektorn...

Det finns ännu inte en enda bra digital kompaktkamera. Alla har för små sensorer vilket gör tokmycket brus. Min Ricoh GR-1v laddad med Fuji 800 kan ingen kompaktdigital konkurrera med, än så länge.

Nackdelar:

1. Lagringen.

Förr: Analogt lagrade negativ. Tog ingen plats och lagrade man dem bara rätt så stod de sig läänge.

Digital lagring kräver förutom stort ytrymme också att man då och då "omlagrar" bilderna.

Finns ju ingen anledning att ta bilder med hög komprimering eller låg upplösning - alltså tar de plats.

CD-R/DVD/R är riskabelt att använda eftersom en liten liten repa kan förstöra hela innehållet.

Finns egentligen bara stora externa hårddiskar (USB) att välja på. Dessa är förhållandevis billiga (2000 för 160 GB). Och om man endast använder dem för lagring så körs de ju inte mycket heller. Men men, även en hårddisk har sin begränsade livslängd och den kan ju tappas i golvet/bli stulen etc...

Vad gäller lagringen finns alltså ett eskalerande osäkerhetsproblem som säkerligen får sin lösning inom några år.

2. Fotokunskaperna urvattnas.

Min pappas kusin fotade med spegelreflex hela sitt liv. Foto var hans liv. I början av 70-talet kommer jag ihåg att han stod med ljusmätare med flera mätare. Tryckte på knappar och rattar på sin kamera. Och till slut: -TAGNING
.
.
<klick>
.
Hans bilder blev alltid bra, mycket bra. Han var tvungen att använda sig av de fotokunskaper han hade och hela tiden förvärva mer kunskaper för att på så vis bli en bättre fotograf.

Idag tar folk kanske 200 bilder och behåller 4, varav 1 eller 2 av dessa blev riktigt bra. (lite som att Skanåker skulle skjuta på måfå)

-----

Jag ser en tendens till detta även bland många här på fotosidan. Titt som tätt ser man bland kritikbilder, bilder som modifierats i photoshop. Tråkigt. (att reklambilder retucheras är en annan sak och förståeligt)

Vem som helst kan lära sig photoshop, men vem som helst kan inte lära sig (få känslan för) fotografering.

Istället borde man varje gång photoshop laddas fundera på varför man inte var kapabel att göra det rätt från början...

- Det tar ännu längre tid innan kärkraften är helt avvecklad.

- Framtida forskning är hotad (forntida grottmålningar kan vi se än i dag).

Det där om att folk inte fotar ordentligt, utan tar 200 bilder o behåller en. Synd för dom, det är deras förlust. Upp till var o en att göra rätt från början.

Måste erkänna att första dagarna med 10D på jobbet fotade jag så, tog bilder på ingenting, MASSA bilder, helt i onödan. Kom rätt snabbt ifrån det, och nu är det inte ovanligt att jag tar 1 eller 2 bilder, och använder båda.

zidden skrev:

Min pappas kusin fotade med spegelreflex hela sitt liv. Foto var hans liv. I början av 70-talet kommer jag ihåg att han stod med ljusmätare med flera mätare. Tryckte på knappar och rattar på sin kamera. Och till slut: -TAGNING
.
.
<klick>
.
Hans bilder blev alltid bra, mycket bra. Han var tvungen att använda sig av de fotokunskaper han hade och hela tiden förvärva mer kunskaper för att på så vis bli en bättre fotograf.

Idag tar folk kanske 200 bilder och behåller 4, varav 1 eller 2 av dessa blev riktigt bra. (lite som att Skanåker skulle skjuta på måfå)

Låter inte som de mest spontana bilderna.... Digitaltekniken främjar spontana bilder, man vågar chansa. Blir inte första bilden bra kan man utan kostnad ta en till eller ytterligare en. För många ovana är detta ett suveränt sett att utvecklas på. Jag tror på det hela taget att digitaltekniken främjar folks fotografiska utveckling och vi kommer att få se en många fler duktiga fotografer av båda könen i framtiden.

När man fått upp sitt fotointresse (vilket lätt kan dödes i början med dyra framkallningskostnader) börjar man så småningom efterfråga att behärska tekniken också. Så jag tror att du kan vara lugn.

froderberg skrev:
Det finns ännu inte en enda bra digital kompaktkamera. Alla har för små sensorer vilket gör tokmycket brus. Min Ricoh GR-1v laddad med Fuji 800 kan ingen kompaktdigital konkurrera med, än så länge.

**

Hur står det till med denna kamera i sensorjämförelse med "vanliga" digitala kompakter? Kostar ju en rejäl slant, men om vi bortser ifrån den aspekten..

Sensorn ser ut att ha en faktor på ca 1,9x eller misstar jag mig nu,,, Eftersom det är en 5mp-sensor så är det klart att pixlarna blir små men hur små jämfört med dem på typ en ixus?

Leican ser ju mums ut i alla fall för ögat,,,

http://www.dealtime.com/xPF-Leica_Digilux_2

Mvh Niclas.

Bilagor

• 21517501.jpg
    21517501.jpg
    4 KB · Visningar: 142
Okunskap o bildblindhet

Jag måste säga att det är bara en sak som stör mig med digitalkameror.. och det är det stora skärpedjupet!
Christian har helt rätt när han säger att det alltid blir lite mer skärpa än vad man skulle vilja ha!

Det är den absolut största nackdelen, sen finns det ju flera, men det är kanske främst automatiken, bildblinda människor tror de kan ta fantastiska bilder och skryter om sina bravader med kameran. När man sen frågar hur de gjorde..
"Helautomatik o sen var det bara att trycka tills det blev bra!"
OCH ALLTID DESSA HEMSKA BLIXTBILDER!!!!

Detta retar mig något enormt! Jag brukar försöka att inte vara gammalmodig o konservativ som en gammal kärring, men just denna okunskap om fotograferingsteknik och så simpla saker som bländare, slutartider och tex ISO får mig att må illa!

Tror inte att den digitala tekniken kommer att få folk att börja studera fotografering direkt..

Herregud vad jag är bitter.. *suck*

Finns nog skräckexempel på båda sidor om "vs temat" inget att bekymmra sig så mycket över.

Dem som driver sitt intresse längst kommer ändå att utvecklas förbi dessa stadier, inget att bekymmra sig för.

Jag tror inte att världen tappar talanger pga det digitala intåget, inte heller tror jag att det blir flera. Inget att bekymmra sig för.

Du har en stoor poäng i det du skriver, visst irriterar det en när folk på fest står och bränner iväg 15blixtar i mörkret i stället för "som vanligt en" :) uutan att bilderna blir bättre,,, oftast:)

mvh Niclas.

Nackdelar med digitalt

Upplosningen.
I manga fall duger inte upplosningen till mina andamal.

Fordelar, a andra sidan, ar att jag inte behover en polaroid for att se ifall blixt/ljusutrustning ar korrekt installd.

Re: Okunskap o bildblindhet

Danlo skrev:
Det är den absolut största nackdelen, sen finns det ju flera, men det är kanske främst automatiken, bildblinda människor tror de kan ta fantastiska bilder och skryter om sina bravader med kameran. När man sen frågar hur de gjorde..
"Helautomatik o sen var det bara att trycka tills det blev bra!"
OCH ALLTID DESSA HEMSKA BLIXTBILDER!!!!

Detta retar mig något enormt! Jag brukar försöka att inte vara gammalmodig o konservativ som en gammal kärring, men just denna okunskap om fotograferingsteknik och så simpla saker som bländare, slutartider och tex ISO får mig att må illa!

Tror inte att den digitala tekniken kommer att få folk att börja studera fotografering direkt..
Men så har det alltid varit, även för 10-20 år sedan. Tekniktokarna har alltid brytt sig mer om finesser, vare sig det handlar om digitalkameror eller analoga.
Det kommer alltid finnas de som helst babblar skärpedjup, TTL och annat larv och lägger ner massor med pengar på dyra fina objektiv men det enda de åstakommer är, som du säger, trista bilder.

Inget nytt under solen, alltså.

Som svar på ursprungsfrågan...

...har jag ännu inte hittat ett lagringsmedium som jag litar på till 100 %.

Re: Som svar på ursprungsfrågan...

Loj skrev:
...har jag ännu inte hittat ett lagringsmedium som jag litar på till 100 %.
Instämmer helt och det skrev jag ganska tidigt i denna tråd.
Jag tycker det är konstigt att inte fler funderar över lagringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar