Jag håller helt med Jarl Rideg. Tänk när alla dagens "digitalister" om 5 - 10 år skall gå över till nytt datorsystem. Hur många av dagens tusentals bilder orkar ni konvertera?
Kolla man lite snabbt i listan i photoshop vilka format den klarar hittar jag ett gäng som jag själv inte använt på över 10år, och formaten i sig är runt 20 år gamla.
Dels Truevision Targa som är ett relativt användbart format, det kom 1984, och sedan fick en del extensions vid 1989.
Dels PCX som är ett format som oftast används till lågupplösta bilder, användbart till vga, 320x200x13h där varje pixel blir exact en byte.
Kom väl runt 1985 om jag kommer ihåg rätt.
Rätt oanvändbart för bildbehandling i photoshop i dagens läge, men nog går det att läsa och skriva.
Så att vara orolig för att formaten inte kommer att gå att läsa är inte direkt en välgrundad åsikt. Sen visst, någon gång kommer man behöva föryngra arkivet genom en nybränning eller konsolidering, men å andra sidan, det måste man med Dia eller Negfilm också.
Min personliga uppfattning är att projicerad är digitalbilden pinsamt dålig jämfört med diabilden. Och det är ju så diafilmen i första hand är tänkt att visas eller.......?
Visserligen beror detta främst på projektorerna men inget system är starkare än svagaste länken.
Än så länge är det det för hemmabruk, men HDTV projectorerna är på frammarsch och har börjat gå ner i pris, och dom bättre där klarar trots allt en 1900x1080 pixlar i upplösning.
Att betänka är ju att dia fortfarande är ett analogt system. Det ger många fördelar med projecering, men visst, snart är det digitala ikapp. Det är inte farligt många som klagar på att det är megataskig bild när dom går på bio, och den duken är ändå bra mycket större än dom flesta dia dukar jag någonsin sett.
Sen är frågan vilka som är målgruppen, är det vanligt folk hemma i soffan tror jag dagens projar räcker fint. Dom flesta kan inte ens skilja en bra diabild från en dålig med hur skärpa och exponering ligger. Sen tillkommer också en fråga vilken granularitet dukarna har. En ny duk är klart bättre än min gamla från 70-talet, min dia proj kan lätt upplösa kornen från en velvia 50 film, men dukens celler är grövre så om man inte håller ett papper eller dyligt framför kommer det ändå aldrig att synas. Därtill kommer betraktningsavståndet. Hur många håller fram ett papper och lusgranskar kornen på 30cm avstånd från duken. Kanske den som tagit bilden.
För vanligt folk och familjevisningar tror jag det mesta räcker rätt gott idag, speciellt nu när HDTV projarna har kommit ner under 20k, och om man som jag planerar att alltid ha den i taget till hemmabion, så kan man lika gärna använda den för bildvisningar också.
Men visst, jag älskar dia och finkorninga filmer som velvia 50.