Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag undrar vad du tycker är sämst med digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

skägga

Aktiv medlem
Ja ,, jag satt & funderade .
Upplever ni allt som possetivt med det digitala ?
Några nackdelar borde det finnas ?
Jag har läst en hel del trådar & alla verkar lyriska
Jag kör fortfarande analogt men överväger digitalt .
Men jag tycker att lovorden över denna teknik är så stor så jag blir skeptisk .
Även solen har sina fläckar & jag vill se dem nu så jag slipper upptäcka dem själv ;)

Jag är ledsen, men jag ser absolut inga nackdelar, faktiskt bara fördelar. Enda skulle vara det ev. begränsade antal bilder man kan ta. Och batteriåtgången, men det är sånt man får inse och jobba emot. (fler batterier, större minneskort) Kan inte ens säga att priset är fel.

enligt mig finns det två riktigt stora saker: dåligt exponeringsomfång och dammkänsligheten. Jag skulle gärna ha samma omfång som en negativ färgfilm(önskedröm) men i alla fall bättre än det som nu finns. Det andra, som nog stör mig ännu mer är att damm nu är ett stort problem. Med film får man ju som Du redan vet en ny "sensor" för varje bild men nu måste man ju börja göra rent, vilket är lite riskabelt. Det går ju att klona i photoshop också men i alla fall.
Men för att inte verka helt dyster vill jag inflika att det dåliga omfånget är en vanesak och om en längre tidsperiod kommer man antagligen inte minnas de underbara negativen...för att inte tala om de som växer upp idag.

[och om en längre tidsperiod kommer man antagligen inte minnas de underbara negativen...för att inte tala om de som växer upp idag. [/B][/QUOTE]

Ja det låter nog så dystert ;)
Men det här med dammet , är sensorn statisk .
Som en tv skärm ? Det var någon som sa det & då förstår jag att det blir problem .

Själva mediet i sig; att slippa filmhanteringen innebär för mig bara fördelar.
Däremot är lagringen ett problem.

enda nackdelen och det är nog ingen nackdel igentligen :) skulle vara att man förlorar lite känslan som när man fotar analogt.. När man tar bild efter bild och inte är riktigt hundra på om det blev bra eller inte.. spänningen att vänta på att dom framkallas för att se resultatet..

Följdfråga: Framkallar ni era bilder på papper eller nöjer ni er med att ha dem kvar i det digitala mediet ?

Motljusbilder som jag tycker om blir inte som jag vill med diggitalaren.
Dammet fick jag börja ta bort efter en vecka i PS.
Byter objektiv flera ggr om dan. Försöker byta ute där det finns minst damm.
Förstoringarna blir helt enormt bra. Men glöm inte att ta bort dammprickarna.
Att så lätt kunna behandla sin bild oavsett dammfläckar överskugar problemet. Att så lätt kunna skicka bilden för en förstoring är så jäkla fint. Och jag måste säga som tidigare motståndare till digitalare att jag aldrig förr med en sån enkel hantering fått så fina förstoringar som från diggisen.
Då måste jag också säga att jag har en verkligt dålig scanner för dia och neg.
Nu kör jag även svartvitt men då gör jag allt själv. Jag har aldrig provat skicka in en svartvit bild för förstoring.
Men försdtoringar upp till 50*70 cm är jag djupt imponerad av från digitalaren.
Förutom dammet som jag ändå än inte upplever som allt för störande så måste jag nog ge digitalaren ett bra betyg.
För mig som bor i utkanten så känns det förträffligt att kunna skicka en fil och få en förstoring tillbaka som motsvarar det jag förväntat mig oavsett att jag varit tvungen att klona bort dammfläckar. Har haft mycket problem med dior som förstorats tidigare.
Mvh/-Anders

Jag tycker en nackdel är känsligheten för olika färgtemperatur.
När man fotografera i mixat ljus syns det mycket tydligare än med film.

Många bilder kommer på papper, beror på ändamålet.

Reklamjobb är alltid i digital form.

Modell- och porträttbilder är alltid levererat i pappersform. (Inte porträtt som är avsedda att tryckas förstås.)

Privata bilder alltid på papper, 10x15 eller stora på väggen.

Jag tycker att det stora skärpedjupet kan vara störande emellanåt, det är alltid lite mer skärpa än vad jag skulle vilja ha.
-Christian

Jämför jag med negativ svartvit film som är mitt huvudmedium så tycker jag att digitalt har (i viktighetsordning) rackigt exponeringsomfång, ful kornstruktur och något lägre detaljupplösning. Jämför jag med mitt andramedium, färgdia, så ser jag inga nackdelar.

Det är klart att det finns nackdelar med digitalfoto, på samma sätt som det finns nackdelar med allt annat. Kommer på två just nu som handlar om själva "fenomenet digitalfoto", kanske man kan kalla det, inte om den digitala tekniken i sig.

- Den ena är att det i framtiden kommer att saknas bilder från den period som är nu och 10 år framåt. För det tar väl en foto-generation innan Svensson lär sig att spara och backup'a sina filer. Ser/hör så gott som dagligen att "gemene man" inte har en susning om fil-lagring. T.ex, sonen kommer hem med en ny-bränd spel-CD från kompisen med nya färska virus och, - Hoppsan där försvann årets semesterbilder! Om dom överhuvudtaget kommit ur kameran, när kortet är fullt så kan man ju radera dom man tröttnat på redan för att få plats med nya fina bilder. Alla vet väl att man med rätt inställning kan få plats med iallafall 200 bilder på det 16MB kort som följde med kameran, vilket motsvarar kanske två-fyra års normalt fotograferande. Å då är det ju onödigt att ladda över så gamla bilder till datorn.

- Det som brukar framhållas som den stora (eller en av dom större iallafall) fördelen med digitala kameror, den ögonblickliga återföringen, hävdar jag tar bort fotokunskaperna på ett väldigt effektivt sätt. Blir det en dålig bild, - ta en till direkt tills det blir bra (å det är bra!). MEN, återigen så kommer "gemene man" inte att lära sig någonting, det är ju bara att trycka vidare med kameran på automatik tills det ser bra ut. Det kräver ingen eftertanke, tryck, tryck, tryck, å det som inte löser sig direkt får man ju fixa i photoshop. Alltså, har du inte kunskapen så lär du dig inte via digitalfoto, har du den så tappar du den därför att det går ju att fixa efteråt i photoshop.

Men annars är jag rätt så positivt inställd! Den digitala tekniken har jag inget emot (och utvecklingen går snabbt framåt hela tiden). Det gäller bara att se sig för så att man inte hamnar i photoshop-träsket ;)

//robban

Håller med dig fullständigt robban. Folk som börjar fotografera nu, som börjar med digitalt verkar ta en sjuhelvetes massa skitbilder, som dom sedan fixar till i photoshop, och kallar sig seriösa fotografer.

Speciellt då det inte kostar någonting att ta en bild, så är det bara knäppa knäppa knäppa på tills det blir bra. Behovet av att lära sig någonting (förutom lite grundläggande photoshop) börjar försvinna.

Ett annat roligt plus i kanten är att varenda en som gått till lokala expert och köpt sig en digitalkamera för tusenlappen tror sig direkt vara en professionell fotograf, och vill pracka på _alla_ sina bilder på husdjuret, eller dyl.

skägga skrev:
Ja ,, jag satt & funderade .
Upplever ni allt som possetivt med det digitala ?
Några nackdelar borde det finnas ?

Du får ett mindre kontrastomfång än neg. färgfilm.
Det blir mer jobb för dig bakefter (om du inte framkallar själv idag) som kräver en viss "dator disciplin" för arkivering CD-bränning osv.
Man får mer "trassel" med batterier, en äldre helmanuell funkar ju även utan batteri även om ljusmätarn lägger av. I kyla så räcker inte batterierna i en digital speciellt länge...
Lyckas du med den där pangbilden du vill blåsa upp så har du i regel bättre utgångsmaterial i filmen, lite då beroende på kamera förstås. Du får i regel en mindre sökarbild (dslr). Digitalen är mer känslig för smuts. Den är sämre på de riktigt långa slutartiderna, blir en masa "hot-pixels" då. De riktigt vida vinklarna är bara att glömma. Sämre skärpedjup vid samma bildvinkel pga att man använder kortare objektiv (dslr 1.6).

Milda makter... har jag verkligen slösat över 10 papp på det där :) Nåja, den har återuppväckt ett slumrande fotointresse pga sin direkthet från klick till bild man ser. För att inte tala om hur mycket man "leker" bakom datorn me bilderna.

Dadigan skrev:
enligt mig finns det två riktigt stora saker: dåligt exponeringsomfång och dammkänsligheten. Jag skulle gärna ha samma omfång som en negativ färgfilm(önskedröm) men i alla fall bättre än det som nu finns. Det andra, som nog stör mig ännu mer är att damm nu är ett stort problem. Med film får man ju som Du redan vet en ny "sensor" för varje bild men nu måste man ju börja göra rent, vilket är lite riskabelt.
Visst är det trist med damm på sensorn (även om jag tycker det fungerar fint att rengöra med de rengöringsgrejerna jag har).
Men dammproblemet finns ju bara där..bilderna är helt skyddade mot damm när de väl är tagna, till skillnad mot film..jag anser därför att dammproblemet är långt mycket mindre än med film.

rob skrev:
Ser/hör så gott som dagligen att "gemene man" inte har en susning om fil-lagring. T.ex, sonen kommer hem med en ny-bränd spel-CD från kompisen med nya färska virus och, - Hoppsan där försvann årets semesterbilder! Om dom överhuvudtaget kommit ur kameran...
Där slår du huvudet på exakt rätt spik.
Absolut största nackdelen, generellt, är att digitalkameran kräver hyfsad datorkunskap.
Jag har erfarenheten att minst 90% av alla digitalkameraägare inte har den blekaste aning om vad en datafil ÄR. Försökte igår för 999:e gången förklara för någon (chefen) hur bilderna flyttas ur ixusen (som köptes i julas) till hårddisken. ALLT vi kom överens om är som bortblåst nästa gång kameran är full...

Jag fotar inte digitalt, men är väl lite på gränsen jag med, nästa hus blir väl digitalt skulle jag tro.

De största nackdelarna som jag ser det är
-inga diabilder/bildvisning
Projektorena är inte tillräckligt bra ännu, åtminstone inte de som kan köpas för någorlunda vettiga pengar.
- Dyra kamerahus. Som jag ser det motsvarar väl ungefär 300D 300V, fast digital.(fast det kanske är fler skillnader)

Plåtar man mycket neg film till papper hade man ju räknat in investeringen på nolltid, plåtar man som jag, dia, så blir det lite paradigmskifte över fotandet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar