Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag tvivlar alltmera på den digitala förvaringen

Produkter
(logga in för att koppla)
J. Patric skrev:
Helst, men jag har negativ som bara legat i kuvert i en byrålåda i 80-50 år och som är i hur bra skick som helst.

Digitalfotografer är inte diskvalificerade från tur. Men den här tråden handlar inte om att ha tur.

dl_4711 skrev:
Men du gör som du vill. Faktum kvarstår: ettor och nollor är kopierbara utan kvalitetsförlust, negativ är det inte. En repa.

Så länge digitala filer är hela kan de kopieras utan kvalitetsförlust. Någon osynlig etta och nolla borta och man får kvalitetsförlust, om filen ens går att läsa.

En repa på ett negativ gör inte mycket. Negativen är ändå kopierbara, även utan elektricitet. Det ska till en rejäl bortskrapning av emulsionen för att negativ ska vara oanvändbara.

Jag skannar in och retuscherar gamla fotografier som jag inte har negativen till. Där kan jag inte prisa den digitala tekniken mycket nog! Sedan låter jag ett labb göra bilderna på fotopapper, och fotograferar av till nya negativ. Höjer alltså kvaliteten på slitna foton, och ger dem till syvene och sist åter plats på lagringsmediat film.

J. Patric skrev:
Så länge digitala filer är hela kan de kopieras utan kvalitetsförlust. Någon osynlig etta och nolla borta och man får kvalitetsförlust, om filen ens går att läsa.

En repa på ett negativ gör inte mycket. Negativen är ändå kopierbara, även utan elektricitet. Det ska till en rejäl bortskrapning av emulsionen för att negativ ska vara oanvändbara.

Jag skannar in och retuscherar gamla fotografier som jag inte har negativen till. Där kan jag inte prisa den digitala tekniken mycket nog! Sedan låter jag ett labb göra bilderna på fotopapper, och fotograferar av till nya negativ. Höjer alltså kvaliteten på slitna foton, och ger dem till syvene och sist åter plats på lagringsmediat film.

Du höjer kvaliteten på dina slitna foton.
Digitala blir aldrig slitna...........

stefohl skrev:
Det innebär inte att digital lagring inte är förknippade med problem, men jag har hört detta om negativ som förvarats så mänga år utan problem så många gånger. Så ser inte verkligheten ut.

Min far brände mängder av nitratnegativ eftersom det var roligt. :-/

Jag hade praktik på Föremålsvården, som fotograferade av arkeologiska fynd, kopierade på svartvita plastpapper och arkiverade. Bara några år gamla bilder hade redan gulnat. De hade inga direktiv om att göra bilderna arkivbeständiga, inte ens ett billigt sistanbad efter sköljen. Vet inte om de använder digital teknik nu, men det vore ju ännu tråkigare om lagringen av datan är jämförelsevis lika dålig. Då ryker ju originalen utan att ens några negativ finns.

dl_4711 skrev:
Digitalfotografer är inte diskvalificerade från tur. Men den här tråden handlar inte om att ha tur.

Det är nog större chans att ett negativ som legat i en låda är användbart- än att osynliga digitala filer på en cd är det om femtio år.

Det senare är förstås bara en gissning, men jag VET att negativen jag talar om har klarat sig.

J. Patric skrev:
Det är nog större chans att ett negativ som legat i en låda är användbart- än att osynliga digitala filer på en cd är det om femtio år.

Det senare är förstås bara en gissning, men jag VET att negativen jag talar om har klarat sig.

De människorna som lägger CD eller negative i en byrålåda i 50 år ändå inte intresserade av att de ska vara bra efter 50 år.

Lars Johnsson skrev:
Du höjer kvaliteten på dina slitna foton.
Digitala blir aldrig slitna...........

Jag talar om kopior på papper, som är upp mot 100 år gamla, där inte negativen finns kvar. Jag antar att digitala utskrifter/papperskopior också slits.

Men visst, jag behåller de retuscherade bilderna även i digital form.

Jag vill naturligtvis inte att digital arkivering SKA vara dålig. Precis som alla andra vill jag kunna ha kvar mina filer av värde även i framtiden. Tips om säkerhetskopiering osv är bra, men samtidigt gör människors skepsis över arkivbarheten och det myckna arbetet med säkerhetskopior att vi kanske kan få bättre lagringsalternativ i framtiden. Det blir ju inga framsteg om alla är nöjda.

Lars Johnsson skrev:
De människorna som lägger CD eller negative i en byrålåda i 50 år ändå inte intresserade av att de ska vara bra efter 50 år.

Det tror jag nog, och att de sparat dem "för framtiden" är bevis för det.

Men de flesta är inga entusiaster som kan allt om arkiviering och säkerhetskopiering, utan vanliga svenssons som ibland "tar kort".

Därför är det viktigt att det finns hållbara lagringsmedia som inte kräver ständig uppmärksamhet. Film eller digitalt kvittar.

J. Patric skrev:
Jag talar om kopior på papper, som är upp mot 100 år gamla, där inte negativen finns kvar. Jag antar att digitala utskrifter/papperskopior också slits.

Men visst, jag behåller de retuscherade bilderna även i digital form.

Jag vill naturligtvis inte att digital arkivering SKA vara dålig. Precis som alla andra vill jag kunna ha kvar mina filer av värde även i framtiden. Tips om säkerhetskopiering osv är bra, men samtidigt gör människors skepsis över arkivbarheten och det myckna arbetet med säkerhetskopior att vi kanske kan få bättre lagringsalternativ i framtiden. Det blir ju inga framsteg om alla är nöjda.

Ingenting är perfekt, men förvaringen har aldrig varit bättre eller enklare än den är idag. Men den kommer säkert att bli ännu bättre i framtiden

Film

Just därför kommer den analoga fotografin leva kvar, filmen kommer leva kvar trots allt. Det digitala är överskattat, så är det bara. Kör med film, om ni är rädda om era motiv!

www.jhphotoart.com

/ JIm

Wolfgang skrev:
Men deras barn eller släktingar kanske.

Det var ett av dom dummaste argumenten jag hört. Han som tar bilderna bryr sig inte om dem. Men du menar att bilderna ska bli bra av sig själv för det kanske föds något barn i framtiden som vill ha dem.
Det är som om jag skulle klaga idag för att jag inte hittat några perfekta negativ från mina släktingar på 1800 talet.........

Frågan är om det kommer finnas att en apparat om 20 år som kan läsa en CD-rom.
I det sammanhanget tänker jag också på stenkakor,
ljudtråd, rullband, ljudkassetter, 8mm-smalfilm,
videoband.
Det gäller att ha ett lager av motsvarande gamla apparater hemma inkl reservdelar, eftersom det inte går att köpa nya.
Däremot kan Du framkalla och kopiera alla sorters filmformat, från småbild till storformat och har även möjlighet att pyssla med med 1800-talets ädelförfarande.
Personligen fotograferar jag börjat med digitalt, men kommer att försätta jämsides även med film, speciellt med svart-vitt negativfilm för att kunna göra arkivbeständiga kopior.
När det gäller det digitala mediet, så gäller det också att låta kopiera arkivbeständiga kopior på det som är viktigt att behålla för framtiden.

Senast ändrad:
Wolfgang skrev:
Frågan är om det kommer finnas en apparat om 20 år som kan en CD-rom.
I det sammanhanget tänker jag på stenkakor,
ljudtråd, rullband, ljudkassetter, 8mm-smalfilm,
videoband.
Det gäller att ha ett lager av motsvarande gamla apparater hemma, eftersom det inte gå att köpa nya.
Däremot kan Du framkalla och kopiera alla filmformater och dessutom pyssla med 1800-talets ädelförfarande.
Personligen fotograferar jag både digitalt och med film, speciellt med svart-vitt negativfilm.

Jag tror inte att det finns CD heller om 20 år. Men till skillnad mot dig så har jag förstått att man måste uppdatera sina lagringar och backuper hela tiden. Om 10 år kanske externa hårddiskar är borta. Då får man lägga över bilderna på något annat som har kommit då. 10 år senare är det kanske dags igen.
Det går inte att stoppa det i byrålådan 50 år för att sen ta fram bilderna.
Men jag vet ju hur mina negativ och diabilder från 70 talet ser ut idag. Det är inga fantastiska färger i dem precis.

Re: Re: Re: Film

JimSlim skrev:
Det finns ju hur mkt som helst

/ Jim

www.jhphotoart.net

Hur ofta kommer det en ny film kamera från Canon t.ex. Jämför med hur de kom för 10 år sen. Hur många tror du det kommer om 5 eller 10 år.

Det är bara ett par dagar sen Kodak meddelade att de lägger ner tillverkningen av papper till S&V för att det digitala hade tagit över.

Kodak i torsdags:

Kodak to end production of black & white paper
As a direct result of the popularity of digital and further evidence that Kodak is dedicating its future to the digital market, it will soon end its century-old tradition of producing black and white photographic paper, according to Associated Press. The demand for the paper, specially designed for black and white film and used by fine-art photographers, has declined by 25% annually. The decision to end black and white paper production will mean the closure of its plant in Brazil and takes the company closer to its target of cutting around 15,000 of its workforce 2007. (14:45 GMT)

Lars Johnsson skrev:
Men till skillnad mot dig så har jag förstått att man måste uppdatera sina lagringar och backuper hela tiden. Då får man lägga över bilderna på något annat som har kommit då. 10 år senare är det kanske dags igen.
Det var ju bra för Dig att Du är klokare än jag är, men min tanke går lite längre ändå, nämligen när jag inte finns mer och mina barn och barnbarn som förnärvarande inte har något fotointresse och absolut ingen känsla för backup, men plötsligt i framtiden kanske kan bli intresserade av mina gamla bilder och speciellt av sådana som kan ha dokumentär intresse samt familjebilderna förstås.
Därför kommer jag också att fotografera dokumentära bilder med svart-vit negativ film för att kopiera på fiberpapper som jag selentonar.
Det gäller att vara flexibel och inte digitalt enspårig.

Senast ändrad:
Wolfgang skrev:
Det var ju bra för Dig att Du är klokare än jag är, men min tanke går lite längre ändå, nämligen när jag inte finns mer och mina barn och barnbarn som förnärvarande inte har något fotointresse och absolut ingen känsla för backup, men plötsligt i framtiden kanske någon av de kan bli intresserade av mina gamla bilder och speciellt av sådana som kan ha dokumentär intresse samt familjebilderna förstås.
Därför kommer att jag fotografera dokumentära bilder med svart-vitt negativ film för att kopiera på fiberpapper som jag selentona.
Det gäller att vara flexibel och inte digitalt enspårig.

Det går ju inte att planera så långt fram för sånt som inte finns. Då kan man ju dra det till ytterligheter och planera för flera generationer framåt. Även till såna som inte är intresserade.
Man kan ju inte planera för andra människor som inte är intresserade och utan de vet om det.
Då kan man ju gå årtusende framåt i tiden......inga gränser på något

När du har gjort allt det och lagt ner så mycket tid och arbete så kastar de allt bara, om de inte plötsligt blir foto intresserade !!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar