Martin F
Aktiv medlem
Nu har jag i stort sett bestämt mig!
Efter att ha velat fram och tillbaka mellan Canon Powershot G5 och Olympus C5050/5060 har jag nu bestämt mig för Canonen. Jag kommer att beställa den från Technikdirekt om det visar sig att Canon har Europa- eller världsgaranti.
Jag vill nu ha alla möjliga argument för att välja en annan kamera, för att jag ska kunna övertyga mig själv om att jag valt rätt.
Dessa har jag valt bort:
Olympus 5050: Ej vridbar LCD, vissa bildproblem (shallow angle jaggies mm)
Olympus 5060: För otestad ännu, för långsam lins, har gått ifrån AA-batterier (=nerköp)
Minolta A1: För dyr. Visst, priserna går ner, men jag vill ha kameran nu. Ingen fjärrkontroll, medelmåttig macro.
Canon 300D: För dyr + att jag inte vill ha en (till) systemkamera. Blir eventuellt mitt nästa steg om nåt år.
De fördelar jag ser med Canon G5:
Snabb lins (F2.0-3.0)
Hyfsat zoomomfång (35-140 mm). Kommer kanske att köpa vidvinkelkonverter senare (finns för 550 spänn)
Tar mina CF-kort
Har inbyggt gråfilter via menyn
Fjärrkontroll
Möjlighet till intervallfotografering
LCD kan vridas runt för att skyddas
Bra batteritid
Finns mycket extrautrustning om jag skulle vilja ha
Alla kommentarer välkomnas!
Efter att ha velat fram och tillbaka mellan Canon Powershot G5 och Olympus C5050/5060 har jag nu bestämt mig för Canonen. Jag kommer att beställa den från Technikdirekt om det visar sig att Canon har Europa- eller världsgaranti.
Jag vill nu ha alla möjliga argument för att välja en annan kamera, för att jag ska kunna övertyga mig själv om att jag valt rätt.
Dessa har jag valt bort:
Olympus 5050: Ej vridbar LCD, vissa bildproblem (shallow angle jaggies mm)
Olympus 5060: För otestad ännu, för långsam lins, har gått ifrån AA-batterier (=nerköp)
Minolta A1: För dyr. Visst, priserna går ner, men jag vill ha kameran nu. Ingen fjärrkontroll, medelmåttig macro.
Canon 300D: För dyr + att jag inte vill ha en (till) systemkamera. Blir eventuellt mitt nästa steg om nåt år.
De fördelar jag ser med Canon G5:
Snabb lins (F2.0-3.0)
Hyfsat zoomomfång (35-140 mm). Kommer kanske att köpa vidvinkelkonverter senare (finns för 550 spänn)
Tar mina CF-kort
Har inbyggt gråfilter via menyn
Fjärrkontroll
Möjlighet till intervallfotografering
LCD kan vridas runt för att skyddas
Bra batteritid
Finns mycket extrautrustning om jag skulle vilja ha
Alla kommentarer välkomnas!