Annons

Jag tänker köpa en Canon G5 - ge mig anledningar att välja en annan kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Kommer någon ihåg Canon G1? Pekka Saarinen hade en sån och inspirerade mig mycket med sina bilder samt visade att noggrannhet, kunskap och känsla är viktigare än att ha senaste modellen...
Hans bilder finns här.
 
Grattis Martin!
Jag tror att G5 är en väldigt bra kamera.
Jag hadde en fantastisk tid med min G2.
Sedan är det ju klart att dom lite mer kompakta kamerorna inte har dom möjligheterna som tex 300D/10d mfl.

Min G2 med närbilds filter 4+ var helt otrolig på macro bilder.
 
Haraldus skrev:
Jag har hört och sett att G5-an kan ge kromatisk aberration i vissa lägen. Händer vid hårt ljus vid stor bländare och brännvidd kring 10 mm. Detta står det faktiskt en del om i testet i 3/2003 i tidningen Foto. Enl. samma tidning anser de att det är OK därför att detta är vanligt på digitalkameror…
Detta problem har även uppmärksammats i Cyberfotos beskrivning av denna kamera. Där förordade man istället G3 som de tyckte gav bättre bildkvalitet. Dock har dessa noteringar nu tagits bort. Förmodar att de har bra avans på G5-an. Fast man har skrivit att G5-an är brusigare än konkurrenterna och att bruset är bra på ISO 50…
Kolla förresten sökarbilden. Man ser inte hela bilden i den vid vissa brännvidder.
Kanske får du bättre bilder med Ixus 400 eller Minolta A1. Ett sätt att krångla sig förbi vissa av G5s brister är kanske att undvika dess höga ljusstyrka fast då kan man kanske tycka att det vore bättre att undvika den barlasten…
/Harald


Skulle bara villja säga, läs mitt första inlägg i denna tråden. Åter igen måste man påpeka, och upplysa människor om att recensioner få gånger skilldrar verkligheten. Den som säger att man tar bättre foto med en IXUS 400 än en G5:a vet inte vad han snackar om. Visst vi kan alltid jämnföra en 3-åring med en EOS 10D, och en yrkesfotograf med en IXUS V2, vem tar bäst bilder? Men det är ganska löjligt att föra ett sådant resonemang. Att grunda sitt kameraköp på vad en recensett från ett fjärran land har skivit på en sida är ungefär lika seriöst som att köpa en bil på VISA-kort från en Bilhandlare i Bombei.

Man vet inte vad man vill ha förrens man har haft något i handen. Man kan läsa, lära, skaffa sig en insyn i något, men man kan aldrig bilda sig en EGEN uppfattning efter vad någon annan har sagt.

Självklart tar EOS300D bättre bilder, men då får man också tänka på att det är rätt många tusenlappar till på priset, för att inte glömma hur objektiven man måste köpa till för att få samma omfång av bildmöjligheter.

Om man nu ska jämnföra kameror så får man väl ändå utgå från priset, användningsområdet sen bildkvalitet och prestanda. Annars skulle vi inrikta oss på astronomiskt stora marknader där allt kan stå i paritet till vartannat.

Canon Powershot G5 är en bra kamera i sin prisklass, och det finns nog ingen som äger en, eller har testat en som inte kan hålla med mig om det. Sen ligger det ju alltid i fotografens intresse hur bra bilder man vill ta med den.

Men visst, för den sakens skull. Vill man ha en klick-and-go kamera så köp ingen G5, för det är inte det den är gjord för. Lika lite som Olympus E1 är en kompakt familjekamera man har med sig på fylleslaget.

Sen ska man nog akta sig för att jämnföra en gammal Gx med en ny. Det ter sig som skillnaderna mellan en Volvo PV och en C70. Tiden gör sitt på teknikens revolution, och jag tycker den ska få göra det ifred.

Digitalt och Analog fotografering är helt vitt skillda saker, och det ska heller inte sättas i paritet. Ingen skulle jämnföra en akryltavla med en akvarell. Så var kommer gnället ifrån?

Kommer inte på mer bra att skriva utan att låta tempramentet flöda över, så jag nöjjer mig här för idag. Tänk efter är ni snälla!

Kärlek och Respekt
 
Här fortsätter tipsen att strömma in, men ni kan tracka G5:an hur mycket ni vill nu eftersom jag redan köpt den :)
Jag ville INTE ha en peka-och-klicka-kamera utan det var precis de mer utökade funktionerna jag var ute efter. Jag har sett/kännt på både G5 och 5060 i verkligheten och tycker betydligt bättre om G5. 5050 hade bättre form än vad 5060 har tycker jag.

Dessutom gillar jag bilderna från G5 bättre än de från 5060. Jag tycker att de ser mer fotolika ut. Inte så typiskt digitalkameraaktiga.
 
Du hade mer tur än jag då med din G5! Fick hem min i tisdags från Tyskland, hann inte ens testa kameran förrän jag fick lämna den på service, fungerade helt enkelt inte. Gick trots allt rätt smidigt, lämnade in kameran på ett canon center istället för att skicka den till Tyskland.
 
Beställt en G 3

Jag har funderat ett tag på vilken jag skulle välja, G3 eller G5.Det blev en G3 för jag tyckte inte att det högre priset för G5 motiverade skillnaden.Jag har beställt och inte fått kameran ännu så jag har möjlighet att ändra mig.Rätt eller fel?
 
Jag vet inte om du valt rätt. Jag hade kanske valt G3 om jag inte krävt 5MP. Skiljer det så mycket på priset då? Jag gav 5800 (+frakt 180) för min G5 från Technikdirekt.de. Vad kostar G3:an?

Jag har ännu inte fått hem kameran, den kommer troligen imorgon, så jag kan också råka på problem. Det är aldrig för sent att få ett måndagsexemplar :)
 
G3 helt klart

Har en G3 själv och är våldigt nöjd (trots att jag hellre skulle vilja ha en Digital SLR). Skulle inte köpa en G5 om det inte är extremt viktigt med att förstora upp bilderan (4 och 5 mio pixlar kanske inte så myckyt skillnad trots allt...). Har lämnat in bilder från G3an för förstoring upp till A4 (20x30 cm) och det blev väldigt bra.
G3 sägs ju har mindre brus och bättra kvalitet överlag. (Tycker dock att bruset vid ISO 400 är på tock för mycket) Nu kan du dessutom få löss den ganska mycket billigare än G5an (evtl begangnat t.o.m.).

Förrutom skillnaden i upplösningen gör du säkert en bättre deal med G3an.

/David
 
Johan,
Jag gav dej den info jag har om bl a Canon G5. Jag har använt bilder från den kameran och från andra kameror. Jag kan upplysa dej om att G5:an ger kromatisk aberration i vissa lägen. Den kan till nöds trollas bort med viss efterbehandling som finns beskriven i detta forum. Detta problem vägrar tydligen du och vissa andra att ta till er. Det är ju allmänt känt och det står t.o.m. i tidningen Fotos recension… Jag anser att t ex IXUS 400 i många avseenden är en bättre kamera eftersom resultatet från den kameran oftast blir jättebra!

Dina övriga påhopp och märkliga jämförelser visar ganska klart att du inte alls är intresserad av att få någon hjälp med ditt kameraköp. Dina sista meningar visar ju klart att det är andra saker du behöver hjälp med men någon sådan hjälp får du inte av mej.

/Harald
 
Ixus 400 är under inga som helst omständigheter en bättre kamera än Canon G3/G5. Utom möjligen när man vill försöka peta ner den i bröstfickan. Problemet med kromatisk aberration hos Canon G3 är knappt ett problem, eftersom det sällan märks. Det finns mer av den varan hos Olympus C-5050 och där hittar man andra problem också. Canon G3/G5 är snabbare än Olympus C-5050, har bättre reglage, bättre monitor (gå ut och ta kvällsbilder med båda kamerorna samtidigt så blir skillnaden minst sagt tydlig), snabbare reationstid, bättre blixtexponering, bättre menyer (bl.a. på svenska) och bättre strömförsörjning med ett kraftfullt litiumjonbatteri. Och nej, litiumjonbatterier är inte dyra, inte hos www.zebramedia.biz. Där kan man köpa 2 stycken till samma pris som en snabbladdare + ett set med 4 st 2000 mAh AA-batterier i fotoaffären.
Ixus 400 tar bra bilder men har sämre dynamiskt omfång än Canon G3, sämre skärpa, mer brus och har inte en 1/3 så många inställningsmöjligheter. Jag har plåtat uppdrag (personalbilder) med en Canon G3 försedd med Canons ST-E2 indfraröda blixtstyrning som utlöste 2 st Canon Speedlite 550 EX blixtar i paraplyer. Dessutom sålt bilder till en resebyrå som tagits med den kameran. Plus levererat bilder som interpolaretas upp till 18 MB till min bildbyrå (Pressens Bild) utan att någon där har gnällt över att bildkvaliteten har varit otillräcklig. Ixus 400 klarar inget av det där.
 
Christian,
du har tydligen inte läst vad jag tidigare skrivit. Vi tycks ju vara överens om G3-ans poänger. Det jag förde fram var G5:ans brister som jag själv har drabbats av. Det är klart att om man ska göra storförstorningar som jag ofta håller på med så inte väljer jag vare sig G3, G5 eller IXUS 400…
/Harald
 
Krille skrev:
Ixus 400 är under inga som helst omständigheter en bättre kamera än Canon G3/G5. Utom möjligen när man vill försöka peta ner den i bröstfickan. Problemet med kromatisk aberration hos Canon G3 är knappt ett problem, eftersom det sällan märks. Det finns mer av den varan hos Olympus C-5050 och där hittar man andra problem också. Canon G3/G5 är snabbare än Olympus C-5050, har bättre reglage, bättre monitor (gå ut och ta kvällsbilder med båda kamerorna samtidigt så blir skillnaden minst sagt tydlig), snabbare reationstid, bättre blixtexponering, bättre menyer (bl.a. på svenska) och bättre strömförsörjning med ett kraftfullt litiumjonbatteri. Och nej, litiumjonbatterier är inte dyra, inte hos www.zebramedia.biz. Där kan man köpa 2 stycken till samma pris som en snabbladdare + ett set med 4 st 2000 mAh AA-batterier i fotoaffären.
Ixus 400 tar bra bilder men har sämre dynamiskt omfång än Canon G3, sämre skärpa, mer brus och har inte en 1/3 så många inställningsmöjligheter. Jag har plåtat uppdrag (personalbilder) med en Canon G3 försedd med Canons ST-E2 indfraröda blixtstyrning som utlöste 2 st Canon Speedlite 550 EX blixtar i paraplyer. Dessutom sålt bilder till en resebyrå som tagits med den kameran. Plus levererat bilder som interpolaretas upp till 18 MB till min bildbyrå (Pressens Bild) utan att någon där har gnällt över att bildkvaliteten har varit otillräcklig. Ixus 400 klarar inget av det där.


Tack ska du ha Krille, kunde inte sagt det bättre själv. Harald verkar tro att jag är mentalt sjuk och borde spärras in bara för att Phil Askey eller killarna på cyberphoto är mina gudar. Ord upp bror!

/Nöjd
 
Älskade min Canon G3 tycker den va super i jämförelse med många andra av mina polares kameror, speciellt bildkvaliten va hur bra som hellst! Sålde den och skaffa mig en 300D annars hade ja haft den än :)
 
Johan,

Det är nog så att jag uttryckte mej lite försiktigt i mitt första inlägg. Orsaken till detta var att jag inte vill hänga ut folk som jag gör affärer med även om det ibland är personer som använder utrustning som ger andra människor problem och extraarbete.

Du begär att andra ska läsa det du skriver samtidigt som du själv inte orkar läsa vad andra skriver. Det tycker jag är dålig moral. Att tolka in att jag uppfattar dej som mentalsjuk etc. tycker jag gränsar till förtal. Det jag syftade på var bl a det du skrev om ditt adrenalin och att du därför kanske behövde hjälp med att behärska ditt heta temperament. De analogier du gjorde med treåringar etc. kan kanske få läsaren att ifrågasätta dej och din vilja att föra diskussionen framåt.

Det jag ville tillföra var och är att G5 i vissa lägen ger kromatisk aberration som ställer till ett helvete för dem som ska jobba vidare med bilderna.

Jag accepterar inte att du lägger ord i min mun som jag aldrig vare sig sagt eller skrivit!

/Harald
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.