Annons

Jag tänker köpa en Canon G5 - ge mig anledningar att välja en annan kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Nu har jag i stort sett bestämt mig!

Efter att ha velat fram och tillbaka mellan Canon Powershot G5 och Olympus C5050/5060 har jag nu bestämt mig för Canonen. Jag kommer att beställa den från Technikdirekt om det visar sig att Canon har Europa- eller världsgaranti.

Jag vill nu ha alla möjliga argument för att välja en annan kamera, för att jag ska kunna övertyga mig själv om att jag valt rätt.

Dessa har jag valt bort:

Olympus 5050: Ej vridbar LCD, vissa bildproblem (shallow angle jaggies mm)

Olympus 5060: För otestad ännu, för långsam lins, har gått ifrån AA-batterier (=nerköp)

Minolta A1: För dyr. Visst, priserna går ner, men jag vill ha kameran nu. Ingen fjärrkontroll, medelmåttig macro.

Canon 300D: För dyr + att jag inte vill ha en (till) systemkamera. Blir eventuellt mitt nästa steg om nåt år.

De fördelar jag ser med Canon G5:
Snabb lins (F2.0-3.0)
Hyfsat zoomomfång (35-140 mm). Kommer kanske att köpa vidvinkelkonverter senare (finns för 550 spänn)
Tar mina CF-kort
Har inbyggt gråfilter via menyn
Fjärrkontroll
Möjlighet till intervallfotografering
LCD kan vridas runt för att skyddas
Bra batteritid
Finns mycket extrautrustning om jag skulle vilja ha

Alla kommentarer välkomnas!
 
Canons Powersho Gx-serie har iallmänhet fått grymt bra kritik, så förutom specarna, så köper du en väldigt bra kamera. Det spelar ju ingen större roll vilka funktionern om kameran behandlar färger fel eller har kass optik. Lixom.

Sedan är den vridbara LCD-skärmen jäkligt mysig!
 
Att du lägger ut en sån här tråd när du väl bestämt dig. Själv velade jag fram och tillbaka i en månad mellan framförall G5 och Olympus c-5050, Även Nikon 5400 var jag inne på ett tag. Det blev till slut Olympusen. Jag gick ner till handlarn och Olympusen kändes helt enkelt helt rätt i handen på mig. Kändes kvalitet helt enkelt. Har nu haft den ett tag och är mycket nöjd. Men en G5 är säkert en mycket bra kamera och du blir säkert nöjd med den.
 
Canons G4:a ger bättre kvalité trots att den har 1MP färre.. Sensorn i G5 är precis lika stor som i G4:an, men det trängs alltså 1MP till, detta resulterar i högre brus och sämre bildkvalité.

Annars är Nikon CP 5400 ett fint val..
 
G5 ger i alla fall sämre bildkvalitet än 5060. G4 vet jag inget om, men resonemanget stämmer nog bra på G3. Jag har inte provat, men jag misstänker att G3 är ett bättre köp än G5 om man vill ha bra bildkvalitet och lågbrusande bilder.

Med 5060 kan man justera uppskärpning och kontrast, precis som på 5050. Det gör att jpeg-komprimeringen inte försämrar bilden så mycket som den gör på G5, under förutsättning att man ställer ned uppskärpning och kontrast lite.

Jag tittade återigen i G5:ans manual nu och jag ser ingen inställning för uppskärpning och kontrast. Men en G5-förespråkare kanske vill använda raw hela tiden?
 
Jag lägger upp tråden trots att jag bestämt mig för man kan ju alltid ändra sig om man blir överbevisad.

Jag tror att man kan ställa skärpa och sånt på G5:an också, men jag blir lite osäker.

Peter Löf: Det är inte möjligtvis så att du har en G5 till salu?

5060 har för dålig ljusstyrka tycker jag även om 27 mm vidvinkel lockar.
 
Tänkte bara påpeka att någon G4 finns det inte och har aldrig funnits.

Har själv beställt en G5 från technikdirekt, kommer troligtvis nästa vecka, tror det blir skitbra!

Så här skriver dpreview om uppskärpning och kontrast inställningar i G5:

The G5 has a dedicated 'Effect' menu which allows you to apply canned image processing settings to the images before they are stored, these include effects such as black and white, sepia, low sharpening and vivid color. In addition there is a Custom Effect setting which gives you control over three aspects of image processing. You can alter the sharpening, contrast and saturation of images. Although these settings are available in RAW mode they are not applied to the image in-camera but are stored in the RAW image header as the default settings for Canon's File Viewer Utility.
 
Det har kanske sagts innan, men det tål att sägas igen. Bedöm inte en kamera på grunder av vad en recensent säger att den är. Det finns många duktiga recensenter ute på nätet. Alla känner vi väl till Phil Askey, men sina djupgående, och förklarande recensioner. Men vår vän Phil Askey på www.dpreview.com har ingen aning om vad det är för bilder du ska ta, eller hur just du jobbar med dina bilder.

Jag har ägt en G5:a i några veckor nu, och ju mer man använder den, desto mer älskar man den. Det har gnällts mycket om noise-nivåer, och ultraviolett överstrålning, långsam autofokus, det ena med det andra, och visst, allt detta upplever man om man fotograferar ett upplyst bibliotek med högsta möjliga ISO-tal, om man plåtar aluminiumfolie med en helvetisk blixt, eller försöker fokusera i skymning på en helt enfärgad vägg utan någon struktur. Nämn en kamera som klarar detta utan manuell inställning. Manuell inställning är vad foto handlar om för många av oss. Att manipulera vad kameran (ser) för att göra en så bra bild så möjligt. Det är vad som skiljer "fotografer" från människor som vill rikta en klump metall mot något som de tror sig tycka är fint och trycka på en knapp. Människor som förväntar sig att deras kamera är lika med deras öga. Jag vet, (vi?) vet att det inte är så!

Mitt tips till dig är att låna en G3:a eller G5:a, ta den med ut på lite fotoexpedition, lek med den, se vad den går för helt enkelt, först då vet du om det är en G5:a du vill ha. Jag vet inte vem det var som spydde sin galla över G5:an, men förmodligen har det varit en människa med för höga förväntningar på vad en kamera i denna prisklass faktiskt levererar. Man ska akta sig för sådanna uttalanden såvida man inte har fruktansvärt lång erfarenhet av digitalfotografi. (Dessutom valde denna människa att fotografera i AUTO-läge) vilket för mig säger en hel del.

Anledningen till att man köper en G5 är att man vill ha möjligheter utöver en kompaktkamera, och möjligheten att komma åt funktioner på ett lättare och smidigare sätt.

Tar man bilderna på rätt sätt så har inte G5:an mer brus än någon annan kamera i klassen, snarare tvärtom, och jag har belägg för det. Om man inte är medveten om att G5 inte är utrustad med en EVF, och inte kan uppskatta den grymt bra TFT:n som den är utrustad med. Då ska man nog låta bli att köpa den, eller returnera den man redan har.

Annars kan jag inget annat än att varmt rekommendera denna grymt mysiga kamera.

PS. Ett tips är att köpa till/med ett stort CF, eller en MicroDrive, du lär bli "trigger-happy" fortare än kvikt.

//Johan
 
Tack för alla värdefulla tips!

Jag har nu slagit till och beställt min G5:a från Technikdirekt. Det känns så jäkla bra! Jag passade på att beställa linsadaptern och en +4 macrolins från Hoya samtidigt.

Jag har kollat en hel mängd tester och det är egentligen bara på dpreview som man gnäller över högt brus. Efter att ha kollat 30-40 testbilder tagna med kameran tycker jag dessutom att det brus som finns är betydligt mindre synligt än hos t.ex Minolta eller Olympus kandidater. CA stör mig inte eftersom det går att ta bort hyfsat bra och det är ganska sällan jag fotograferar motiv där det kommer att vara ett problem.

Jag kommer nog att vara jättenöjd med min nya kamera. Hej då sunkiga 2MP, välkommen 5 MP :)
 
Johan:Har du någon bra väska till G5an? Har kollat lite på lowepro:s väskor men vet inte vilken som passar bäst storleksmässigt.
 
Martin Fransson: Nej, den är köpt på mitt jobb, så den lär blir kvar.

I fredags var jag på en fest och tog en uppsättning normala festbilder. Lät 5060-kameran gå laget runt så alla fick ta bilder. Flera kommenterade att: -- oj, den tar ju korten nästan direkt. Vana av andra digitalkamerors fördröjning. Jag reagerade på samma sak när jag fotograferade ute i gråväder i går. Snabbare AF än G5. Så objektivet på 5060 är klart snabbt vid AF, men kanske lite i långsammanste laget vid zoomning.

Men det är klart, är man nöjd med hastigheten på G5, vem behöver då snabbare.

Ljuskänsliga objektiv behöver man ju alltid. Men alla kan ju inte göra en 50/1.0, som Leica... eller vem det var som gjorde ett saftigt objektiv en gång i världen.

Intressant att se uppgifter om effekter på G5, jag ska ta fram tången och kolla på den imorn. :) Men det stod inget om skärpa i registret i manualen.
 
andersXXD skrev:
Johan:Har du någon bra väska till G5an? Har kollat lite på lowepro:s väskor men vet inte vilken som passar bäst storleksmässigt.

Tjenna Anders!

Jag köpte en Soligor-väska till min i alla fall. Däri sitten den som en hand i en handske, bra stoppning i den också, tror nästan jag skulle kunna släppa den i golvet utan att något skulle hända. (Inte för att man nu vill göra det, men ändå). Den kostade 175 spänn på cyberphoto... vilket är rätt mycket billigare än Canons egna väskor. Samt att den är regälare och mer allväderssäker. Det sura med det hela är väl att om du köper en filteradapter så får du inte längre ner kameran om du har den monterad. Men det är kanske smällar man får ta? Vet ingenting om LowePro-väskorna, har inte haft dem i handen. Men är du ute efter en simpel bra väska för din G5:a så är Soligers att rekommendera.
 
Ni som köper dessa budget digitalare.. tänk på att det är omöjligt att få kort skärpedjup (undantag makro)

Jag tycker själv det känns lite som att ha en kass semesterkamera trots 5mp och finfina spec.

Kommer nog så smått gå tillbaka till analogt tills dig. sysemkamerorna blir billigare.
 
Oscar: Jag tycker faktiskt min nya 5060 kan ersätta min Konica Lexio 70 på alla punkter utom storlek. T o m G5 kan ersätta Konica Lexio 70.

Däremot så kan de inte direkt ersätta min gamla Konica FT1 med 135/2.5 eller 85/1.8 när jag ska ta telebilder eller 18/2.8 när jag ska ta vidvinkelbilder. Men det är ju inte syftet.

Ibland vill jag ha bilder mycket snabbt, och då fungerar både G5 och 5060 bättre än min gamla Polariodkamera.

Men hur än man vänder det hela ska man väl köpa det som bäst passar ens behov, och därför är det väl bra att fråga, diskutera och argumentera?
 
Jag har hört och sett att G5-an kan ge kromatisk aberration i vissa lägen. Händer vid hårt ljus vid stor bländare och brännvidd kring 10 mm. Detta står det faktiskt en del om i testet i 3/2003 i tidningen Foto. Enl. samma tidning anser de att det är OK därför att detta är vanligt på digitalkameror…
Detta problem har även uppmärksammats i Cyberfotos beskrivning av denna kamera. Där förordade man istället G3 som de tyckte gav bättre bildkvalitet. Dock har dessa noteringar nu tagits bort. Förmodar att de har bra avans på G5-an. Fast man har skrivit att G5-an är brusigare än konkurrenterna och att bruset är bra på ISO 50…
Kolla förresten sökarbilden. Man ser inte hela bilden i den vid vissa brännvidder.
Kanske får du bättre bilder med Ixus 400 eller Minolta A1. Ett sätt att krångla sig förbi vissa av G5s brister är kanske att undvika dess höga ljusstyrka fast då kan man kanske tycka att det vore bättre att undvika den barlasten…
/Harald
 
Hej

hade en G2 i ett halvår... blev inte nöjd alls... shutterlag, brus, dålig wb, dålig af, dålig blixexponering... mm... men kanske är G5 bättre...

Mvh
Johan
 
Fundera en gång till!

Jag har en Canon G3 och den är jag rätt nöjd med men det finns ett par saker som gör att jag skulle fundera på något annat än Canon:

* Autofokus - Vid närbild missar kameran ofta, Vid dis är det nästan omöjligt att använda autofokusen. Dessutom är autofokusen långsam.

* Exponering - Generellt upplever jag att bilderna är överexponerade, får kompensera minus ett steg på 75% av alla bilder.

Canon har bäst teknisk prestanda men är det de bästa kamerorna?




Mvh

Martin
 
Re: Fundera en gång till!

Hej

med anledning av ditt inlägg så undrar jag hur du kan uttrycka detta..... ;-)

Jag jmf, då det begav sig, min toppklassade G2 med en Olympus (kommer inte ihåg beteckning, men det var en liknande kamera/prestnda)... Olympusen var klart bättre i alla situationer vi testade...förvisso en helt ovetenskaplig test, men ändå...

Det bekräftade mina misstankar och jag sålde den asap.
Mvh
Johan

Norfen skrev:
....Canon har bäst teknisk prestanda men är det de bästa kamerorna?...
.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.