Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
jag ska köpa ett objektiv men har ingen aning om det passar min kamera...
- Trådstartare nettan78
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Det står väl på objektivet vad det är för märke? Om det är ett tredjepartsobjektiv som passar ett annat märke än den som tillverkat det, så brukar det finnas någon bokstavskombination som talar om vilken bajonett det är. Ta reda på allt som kan utläsas på objektivet, så ska det nog gå att klura ut.
skogsbaronen
Aktiv medlem
hur vet man det? hon som har objektivet vet inte heller vilken kamera som passar.
Då måste du berätta vad du har för kamerasystem för det första. Såg att du hade både nikon och canon.
Canon är enkla. EF-objektiv passar till alla canon EOS-kameror, och EF-s- objektiv passar bara till canon EOS med sensor i aps-c storlek, dvs alla utom EOS 1D och EOS 1Ds.
Hos nikon är det lite annorlunda. Kan inte ge dig ett säkert svar där.
nettan78
Aktiv medlem
Det står väl på objektivet vad det är för märke? Om det är ett tredjepartsobjektiv som passar ett annat märke än den som tillverkat det, så brukar det finnas någon bokstavskombination som talar om vilken bajonett det är. Ta reda på allt som kan utläsas på objektivet, så ska det nog gå att klura ut.
okej.
jag har en canon eos 1000D och objektivet är sigmas 70-210mm UC står det oxå på
nettan78
Aktiv medlem
70-210mm F4-5.6 UC FUNKAR EJ
70-210mm F4-5.6 UC2 Serie nr 3001001 & UP går att uppgradera
70-210mm F4-5.6UC APO FUNKAR EJ
Vet inte vad Sigma tar för en uppgradering men tror det är bättre om du köper ett annat objektiv
ok tack så mycket för infon, då vet jag.
Walle
Aktiv medlem
Canon är enkla. EF-objektiv passar till alla canon EOS-kameror, och EF-s- objektiv passar bara till canon EOS med sensor i aps-c storlek, dvs alla utom EOS 1D och EOS 1Ds.
EF-s passar ej heller D30, D60 och 10D, trots att de har sensor i storleken aps-c. Jag tror 20D var första aps-c-kameran som tog EF-s.