Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

jag söker en jätteliten "proffskamera"

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Nord

Medlem
Jag är ute efter en jätteliten "proffskamera". Ett krav är att den skall ha väldigt lågt brus eftersom jag fotograferar på mörka platser väldigt ofta.

Jag har klarat mig med en väldigt enkel kamera rätt länge, en vanlig KONICA MINOLTA DiMAGE G400. Det går att få till det bra med enkla medel om man har tålamod, stativ och kan ratta manuella inställnignar.

Se själva hur bra det kan bli med enkla medel;
** http://foto.salamander.se
lågt brus, men dock det är bara 4 megapixel så det blir ju bra då, ingen megapixelhysteri här inte.

Hursomhelst, jag sitter som många andra och väntar på Pentax 645D, mellanformataren som aldrig verkar dyka upp.

Tills dess, är jag ute efter en liten kamera. Det behöver inte vara en systemkamera där man kan nyta ut objekiv, då blir det ju inte så litet..

utan mer en mindre kamera som är en ren fullträff vad det gäller;

* lågt brus
* mkt goda manuella inställnignar
* god optik
* helst mer än 4 megapixel
* pris, hmm ingen aning men jag kan tänka mig att betala bra för en duktig kamera.

Idag får man mycket för pengarna, men det är så mycket fokusering kring megapixels just nu så man tappar lätt bort sig.

Vad säger ni? Tacksam för hjälp. leica/Panasonic verkar intressanta..

/niklas

Just Panasonic (och Leica då det är samma kameror) är ju kända för att ge brusrika bilder i sina kompakter. De använder inte som de flesta andra Sony sensorer, vilket kanske varit bättre då de inte riktigt har någon kontroll på sitt brus.

Annars brukas det rekommendera typ Fuji F30 om det ska vara lite brus i en kompakt. Fuji kör i den med sin egen sensor. Nackdelen med den är att du får gå över till xD-kort, istället för standard SD.

Lennart, tack för svar!

jo jag vet att det är samma kameror Leica o Panasonic, det är väl bara lite mjukvara som kan skilja ibland..

Fuji F11 har jag testat och vart intresserad utav förut. F30 skall vara en efterföljare då.

Dock, de kändes inte sådär tåliga kanske.

Om du ska kunna fotografera i mörka miljöer, som du skriver och utan blixt och stativ får man väl förmoda (?), så lär det inte finnas någon "proffskamera" med särskilt liten optik att tillgå (såvida du inte kan tänka dig att fota på höga ISO-tal med mycket brus som resultat). Kan du tänka dig betala bra för en duktig kamera är väl det mest kompakta man kan tänka sig en sån här med en ljustark optik. Finns ju även alternativa optiker med liknande ljusstyrka från Leitz och Zeiss.

Inte megaliten och inte proffs, meen en Canon EOS 400D, med ett 50/1.4 kanske? Väldigt lågt brus även vid ISO 800, och storleksmässigt väldigt liten för att vara systemkamera. Jag rymmer min EOS 350D i jackfickan.

En liten och behändig kamera skulle kanske vara Canons S80. Den har en del manuella möjligheter, bra bildkvalitet och 28 mm som vidaste läge. Inte så liten för att vara en kompakt men ändå liten jämfört med en DSLR. En riktigt läcker kombination kunde vara Nikons nya D40 ihop med af-s 18-70. Det minsta i professionell väg som går att hitta idag.

Finns ju förstås även den här 40mm/1,4 mycket kompakta Noktonen också att sätta på M:8an. Mindre än så och med den ljusstyrkan kan man nog inte komma.

På gamla onda analoga tiden fanns ju Nikon 35 Ti som var en jätteliten kompaktkamera med fast 35 mm glugg och bildkvalité som en bättre systemkameraglugg.
Nåt sånt digitalt skulle jag vara synnerligen intresserad av.

Hmm, ja men själva grejen är typ att ha en rätt liten kamera, sedan när mellanformataren kommer - blir de den också.

En Canon 400D är för mycket. Men typ Canon S80 va ju bättre i storlek.

Läre väl finnas en helgjuten kamera som är liten..

Såklart, fast vilken väljer man liksom..

Kanske en Pentax istDL med 40/2.8 pannkaksoptik. Förmodligen det minsta som finns med extremt lågt brus och bra intsällningsmöjligheter.

iof om ni kollar på mina bilder så ser ni att de duger med rätt enkla kameror eftersom jag ändå "förstör" dom i photoshop hehe !

Jätteliten och proffskamera går inte riktigt ihop, speciellt i avseende bilder i mörka miljöer. Fujin saknar väl dessutom manuella inställningar, har jag för mig. Men jag kan ha fel.
Tittar man på vad proffsen anser som (små kameror) så har ju Leica M serien tidigare passat på den beskrivningen. M8 verkar bra, men även prissatt i proffsnivå. En liten systendigital verkar dock inte vara mycket större. Kanske en K100D med 21/3,2 pancake och 70/2,8 pancake.
Små chip ger alltid avsevär brus. 4/3 chippen är väl nästan det minsta man kan komma med hygglig bildkvalitet. Tyvär har ju olympus/panasonic nästan inga fasta ljusstarka små objektiv till dessa kameror, utan bara mer eller mindre klumpiga zoomar (+dåliga sökare).
Klarar man sig med små chips så finns det ju en hel uppsjö av minikompakter som ger fina bilder på iso 50-200.
Tror du behöver precisera frågeställningen för att kunna få någon vettig hjälp.

Tacksam för svar. Jag visste inte att det inte riktigt fansn någon riktig proffskamera som är liten. Därför blev det ju svårt att svara på min fråga.

En systemkamera med bytbara objektiv blir för stort. Det skall vara mittimellan kompakt och systemkamera.

Niklas Nord skrev:
Tacksam för svar. Jag visste inte att det inte riktigt fansn någon riktig proffskamera som är liten. Därför blev det ju svårt att svara på min fråga.

En systemkamera med bytbara objektiv blir för stort. Det skall vara mittimellan kompakt och systemkamera.
Ta en titt på Nikon D40 för den är verkligen liten. Visserligen blir den externa optiken en aning skrymmande, men det finns små alternativ även där. Bredvid en Nikon D50 tycks den för ögat vara ca hälften så stor.

Det enda som passar in på din beskrivning är väl just en mätsökare? Det finns ju gott om "proffs" som använt sådana.Det finns ju ganska många analoga mätsökare som inte är så blodigt dyra.

Om du vill ha en digital kamers så sjunker dock utudet till i princip två, Epsons variant som väl inte så jättebra samt redan nämnda Leica M8; den senare kostar dock rejält med pengar.

Olympus har tillverkat en del "kompakt"-kameror med ljusstarka objektiv. C-5050 och kanske några till har haft ljusstyrka 1.8. Tyvärr har maxISO inte varit mycket att skryta med...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar