Annons

Jag har ett problem...

Produkter
(logga in för att koppla)

flavour

Medlem
Nu är det så här att på lördag mellan tiderna
10-15 ska jag iväg och fotografera en stor skid/snowboard jibtävling. Nu när jag tittade över hur vädret skulle se ut under lördagen så blev jag något besviken. Eftersom det visade sig (nu är det inte helt omöjligt att metrologerna har fel) att det skulle bli molignt och nära på regn.
Så jag undrar om ni har något bra tips över hur man eventuellt kan göra att bilderna inte blir så tråkiga trots allt. För enligt mig är ljuset enav dom absolut viktigaste källorna till att det blir bra bilder.
Alla tips är välkommna.
Ha det så länge!
Mårten
 
perfekt ju! ljusförhållande blir ju mjukare när det är molnigt..än korta hårda skuggor när det är strålande solsken..klart att det är lite trist att fota mot grå himmel..men ljuset blir ju iaf lite bättre! glöm inte att exponeringskompensera för snön bara så ska det nog lösa sig ;)
 
Inget problem

som jag ser det. Förutom det som redan nämnts brukar åkarna alltsom oftast ha väldigt färggranna kläder på sig, vilket i kombination med lite gråmulet väder kan få dem att "stå ut" från bakgrunden ännu mer.

Visst är det schysst med en djupblå himmel men samtidigt tycker jag det är småläckert när bakgrunden ser ut att vara nästan svartvit (på grund få saker med färg och ett lite trist, grått, väder) men där motivet har klatchiga färger.

Kolla tex in FS medlemmen Anton's bild "Chillin" som exempel (inte min bild, jag hoppas fotografen inte misstycker till att jag använder den som exempel på hur jag menar):
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/603249.htm?set=lp2

Nu är det ifos inte en skidåkare på bilden men ändå, lite färg på bakgrunden och ett mjukt jämt ljus över en pastellfärgad åkare behöver inte vara så fel... ;-)


Vänlig hälsning,
Kjelle
 
tack för även detta svar.. riktigt bra åsikter, plus att man får dom snabbt =).. har aldrig riktigt insett fotosidan.se kapacitet. men nu gör jag det=).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.