Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag har en bild av Usama

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
men ingen som jag har tagit själv. Men OM jag skulle råka få med honom eller någon annan aktuell person eller händelse på en bild när jag är ute och jonglerar med kameran. Vad gör jag då? Bilden borde vara värd några spänn, men hur får jag ut dem, vart vänder jag mej? Det handlar ofta om färskvara så det gäller att vara snabb antar jag, innan resten av fotosidans medlemmar också plåtat Usama på resa i Sverige.Tips?
 
Hehe, komihåg att fråga om publiceringstillstånd så att du inte skaffar dig en ovän...

/Svante
 
KGS skrev:
Men OM jag skulle råka få med honom eller någon annan aktuell person eller händelse på en bild när jag är ute och jonglerar med kameran.

Så roligt...skrattar fortfarande. Alltså för att det var roligt inte för att det var nåt fel på frågan...känns bara så avlägset att bin laden är ute och promenerar i skogen(iaf där jag fotograferar)

Sorry var bara tvungen!
 
Faktiskt en inrtressant fråga...Man vet ju aldrig.

Galningen från Åmselemordet kikade ju in genom köksfönstret hos en kvinna i Lillpite under sin flykt.
Om hon fått med det på bild så hade det säkert varit värt en del :eek:)
 
Man skulle nog få bättre betalt om man slog kameran i huvudet på Usama och överlämnade honom till Amerikanska ambassaden. Det klart ett par bra bilder är ju bara en bonus.
 
Och även om du använder din nyinskaffade Canon 1Ds med ett 1200 mm/f5,6 så lönar det sig.

FBI ger dig då $25 miljoner att handla ny kamerautrustning för vilket med dagens dollarkurs motsvarar SEK 214 050 000.

/Svante
 
Johan K skrev:
Man skulle nog få bättre betalt om man slog kameran i huvudet på Usama

Blir han inte arg då månntro? Tog ett gäng bilder idag och har letat hela kvällen, ingen Elvis o ingen Usama, men imorgon kanske...

Skämt åsido, frågan var ju förstås vad gör man när man sitter där på kajkanten med Bilden i kameran, förhoppningsvis skarp och användbar... sen må det vara Usama eller Elvis... till vem ringer man? hur vet man att man får "rätt" betalt?
 
Snabbhet är ju A&O. Det gäller att vara först. Men som Calle skrev man hör av sig till de stora dagstidningarna eller bildbyråerna. Man säljer bilden till dem för ett rimligt pris, eller högstbjudande, och sedan lägger man till avtal om royalty på vidare försäljningen. T.ex. en bild på Usama i Sverige kanske du kan få 10.000:- för och sedan 25% av vidare försäljningen. Nu har jag ingen aning om vad man kan få för en sådan bild eftersom jag aldrig sålt någon bild på det viset. Men skulle det inträffa så skulle jag nog vilja ha betalt helt via royalty t.ex. 10 öre per upplaga. Vid en upplaga på 300.000 skulle det då ge 30.000:-.

// Johan //
 
30000 kan var väldigt bra betalt... men det kan också vara fruktansvärt dåligt betalt... jag gissar att en del bilder som spelas upp ofta i olika media o används i tidningar o dyl har betalats betydligt bättre än så. Amatörfilmen där man ser Kennedy bli skjuten t ex... filmerna där flygplanen kraschar in i WTC... fast det är ju förstås film... är det månne mer värt/intressantare/bättre?
 
Jo men visst, rörlig film betalas alltid bäst. Vill du ha bättre insyn så tycker jag att du ska ta en titt på BLF:s hem sida, där kan man gå med som medlem och får då tillgång till deras rekomendations prislistor. Man behöver inte vara proffs för att gå med där.

http://www.blf.se
 
Tack Johan, kollade även pressens bilds hemsida (http://www.prb.se) o där kan vem som helst lägga upp en bild, ringa dem o berätta att den finns där (de raderas automatiskt efter 4 timmar) o sen hoppas att nån vill köpa den... då får man provis... har ingen aning om belopp osv men den dagen den sorgen...
 
ta betalt för tusan.

Hej alla, ja detta med att ta betalt är kanske inte så svårt. Vill ni hålla er vän med oss halvproffesionella och de yrkesarbetande gör ni bäst i att hålla er till Svenska Fotografers Förbund, Pressfotografernas Klubb, eller journalistförbundets prislista eller däröver. Snälla ni, Ge för guds skull inte bort några bilder. Jag har som frilans stött på allt för många exempel där tidningar mer eller mindre vant sig vid att välvilliga och publicerings törstiga amatörer jobbat gratis eller tagit på tok för lite betalt.
Det vore ju tråkigt om en hel yrkeskår försvann bara för att folk gillar att se sina bilder i tryck.

hälsa Usama om du träffar honom
 
Nä ingen Usama den här gången heller... men jag råkade stå på åskådarplats när detta hände:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,530975,00.html

kameran var givetvis med, avståndet var hyfsat stort, men på bilderna syns tydligt hur vakter håller fast mannen o hur det lilla barnet "räddas" från den välta barnvagnen...

Har mailat aftonbladet för att kolla ev intresse.

Fråga: Ska jag ge dem beskurna, tillhyfsade filer som jag tycker ser "bra" ut, eller ska de få hela filerna o beskära o dona som de vill? Om de nu alls vill...
 
Men Dan finns någon av dom här prislistorna att tillgå för en amatör då? Om inte är ju en del av problemet att en amatör kanske inte känner för att lägga ut pengar på ett medlemskap i förening för att få tillgång till en prislista som han/hon kanske kommer att använda en gång.
 
ring omgående

Hej, ring omgående till Aftonbladet och Exressen och berätta vad du har och att du kontaktat bägge tidningarna.

Jag stötte på Carola på en strand i Israel för några år sedan och fick några bilder. AB köpte bilderna på en gång och sålde dom sedan vidare; jag fick 50% på efterförsäljningen och hyftsat för publiceringen i AB.

Till alla er toknissar som bara svammlar har jag ett råd; bätttre läsa än skriva.
Publiceringstillstånd behöver man för övrigt inte i Sverige.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.