Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag gör det nog svårare än nödvändigt... (auto vs P)

Produkter
(logga in för att koppla)

J_C

Aktiv medlem
Vad i hela friden är det egentligen för skillnad på 'auto' och läge 'P'? Om man kollar i manualen på min D90 står det att i 'auto' styrs de flesta inställningarna av kameran. Under 'P' står det att kameran ställer automatiskt in bländare och slutartid för bästa exponering.

Vad är skillnaden, förutom att man kan 'flexa' i P-läge?
 
Vad i hela friden är det egentligen för skillnad på 'auto' och läge 'P'? Om man kollar i manualen på min D90 står det att i 'auto' styrs de flesta inställningarna av kameran. Under 'P' står det att kameran ställer automatiskt in bländare och slutartid för bästa exponering.

Vad är skillnaden, förutom att man kan 'flexa' i P-läge?

På "min" kamera kan du i P-läget göra vilka inställningar du vill.
I auto-läget väljer kameran en lämplig bländare/tid och vissa inställningar är låsta.

Micke.
 
Om du läser manulen riktigt noga hittar du nog ytterligare skillnader men på de Nikon (ingen d90, tråkigt nog) jag haft så har den viktigaste skillnaden varit att i autoläget så fäller kameran själv upp blixten när den så tycker behövs.
Det kan antingen bero på att det blir för lång slutartid eller så tycker kameran den hittat en situation där det skulle behövas en liten upplättningsblixt!
 
Vet inte hur det är på Nikon men på Canon så kan man i P-läget göra en mängd inställningar som man inte kan göra i autoläget.

- Välja ISO
- Välja fokuspunkt
- Välja ljusmätningsmetod
- Välja RAW
- Välja fokusmetod

etc, etc.

Egentligen är P samma som Av, Tv, M (S, A, M på Nikon) med skillnaden att kameran väljer både bländare och slutare. Allt annat är lika så P är defintivit mycket mer flexibelt än "gröna rutan".

Mvh
Anders
 
P är bara slutarautomatik och bländarautomatik samtidigt, resten sköter du själv. I Auto-läget sköter kameran precis allting, du har ingen kontroll över ISO, blixt eller något annat.
 
Jag hatar att behöva skriva det, men sid 258 i (den engelska) handboken har en tabell (appendix 1,"Available settings and defaults"), som tydligt visar vilken funktion som finns i respektive läge.

Per.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.