Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag får bara hälften av pengarna...

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt Blf:s prislista så är det över 1000 kr/tim för uppdragsfotografering. Helger över 1500 kr.

Jag gör få uppdragsfotograferingar, men då tar jag samma pris som jag gör som datakonsult, det vill säga runt 600 kr/tim. Nu bor jag på en liten ort, hade jag bott i storstan hade jag tagit mer.
 
Hej igen! Ligger just nu i förhandling med min uppdragsgivare om lön mm.


Ang. lönen på 1000kr/uppdrag så gick jag in med en förhoppning om att få upp den ett par hundralappar... Jag är en usel förhandlare märkte jag idag...
Men, han erbjöd istället ett bonussystem som går på att jag varje kvartal får 10% i bonus på de uppdrag som har inbringat pengar till verksamheten, dvs de som är sålda hos mäklaren.
Detta innebär i praktiken att jag får mellan 80 och 100 kr mer (+moms) per uppdrag... inte fullt så mycket som jag hade önskat men ändå...

Jag har å andra sidan effektiviserat jobbet i Photoshop nu så att jag har fått ner totala arbetstiden för ett normalt uppdrag till 2,5 timmar, vilket ger en timlön på ca 425-435kr i timmen med bonusen inräknad.

Åsikter om det?


Sen har jag också fått ett kontrakt som han vill att jag ska skriva på där det bland annat står att jag inte får ta uppdrag för konkurrerande verksamheter, (andra mäklare och andra firmor som förmedlar uppdrag via mäklare), och inte heller starta konkurrerande verksamhet själv i Bergen + angränsande kommuner. Detta ska enligt kontraktet gälla 6 månader efter kontraktet har sagts upp.

Är detta rimligt??


Behöver respons på detta snarast då han ligger på om att vi ska bli klara med kontrakten så fort som möjligt... (Det vill jag också för det är ganska otrevligt att löneförhandla... =)

/Gustaf
 
Jag skulle ALDRIG skriva på ett sådant kontrakt!

Vet inte hur det är i norge men jag är osäker på om att ett sådant kontrakt är bindande i sverige ens om man skriver på det. Enda sättet att hindra någon från att jobba med konkurerande verksamhet är väl att ha kvar dem som anställda. Vad en person gör när den inte längre är anställd har företaget inget med att göra. Speciellt inte om de inte fortsätter att betala dem under "karensperioden". Du är ju dessutom inte ens anställd av honom till att börja med.

OM du ska skriva på ett sådan kontrakt ska du räkna ut ungeför vad du tjänar under en sådan period och få den summan av honom. Men jag förstår inte riktigt när ett sådant kontrakt skulle träda i kraft? Har ni haft något avtal hittils? Trodde du jobbade på uppdragsbasis.

Sedan tycker jag att din löneförhöjning var rätt mesig, men det beror som sagt på hur långt du är berädd att gå.

Jag tycker det låter som att han är livrädd för att du ska börja ta uppdrag själv, vilket han absolut har skäl att vara. Och om jag var du är det precis det jag skulle göra om han inte sänkte sin del till ca 20%.

Om han har annan fast anställning och inte tar många fotouppdrag själv så borde han inte bli hur arg som helst. Eller.. klart att han blir sne om hans personliga pengagenerator struntar i honom för att generera mer pengar åt sig själv.. men det är inte riktigt ditt problem. Du lever ju trotts allt för din egen skull, inte hans.
 
Senast ändrad:
Jag är heltidsanställd (inte som fotograf) och jag får inte hålla på med liknande verksamhet vid sidan av. Men att du som jobbar på uppdrag skulle skriva på ett sådant kontrakt är absurt. Tänk om konsultfirmor endast fick ha en kund åt gången!
Jag skulle inte förhandla så mycket i % av vad han drar in. Räkna på hur många timmar och vad du vill ha betalt per timme, detta ger vad du vill ha per uppdrag. Ge honom den summan, vill han sedan ha en motivation så kan du då förklara hur du kom fram till det. Sedan får han ta/förhandla med sina kunder så mycket han vill, det är hans sak.
Tycker jag.
/tj
 
Vem är det som har rättigheterna till bilderna du tar? Om det är du kan du ju börja jobba på en bra hemsida/marknadsföringstaktik. Börja göra upp listor på tänkbara kunder etc. etc. Om det skiter sej med honom så är du redan långt ute ur startblocken!
/tj
 
Gnurra skrev:

Sen har jag också fått ett kontrakt som han vill att jag ska skriva på där det bland annat står att jag inte får ta uppdrag för konkurrerande verksamheter, (andra mäklare och andra firmor som förmedlar uppdrag via mäklare), och inte heller starta konkurrerande verksamhet själv i Bergen + angränsande kommuner. Detta ska enligt kontraktet gälla 6 månader efter kontraktet har sagts upp.

Är detta rimligt??

Nei. Det synes jeg ikke er rimelig. I følge norsk (og svensk) lov vil en slik kontrakt så vidt jeg vet være gyldig.

Han du beskriver virker diktatorisk og minner om en av mine gamle sjefer (i Bergen ;-) (kan det være samme mann?)).

Hva er "best" for _deg_?

1. Å skrive under på "kravene hans" og forholde deg kun til hva han gir deg av jobber? Kanskje du ikke får nok jobb de kommende månedene?

... eller ...

2. Å ha friheten til å søke jobb- eller lage din egen arbeidsplass.

Skriver du under på en slik kontrakt (i Norge) vil _alle_ bilder du tar og publiserer fort være "hans eiendom" og får du mulighet til å selge et bilde direkte vil han altså kunne kreve deg for "tapt inntekt" for "det bildet".
 
Gnurra skrev:

Sen har jag också fått ett kontrakt som han vill att jag ska skriva på där det bland annat står att jag inte får ta uppdrag för konkurrerande verksamheter, (andra mäklare och andra firmor som förmedlar uppdrag via mäklare), och inte heller starta konkurrerande verksamhet själv i Bergen + angränsande kommuner. Detta ska enligt kontraktet gälla 6 månader efter kontraktet har sagts upp.

Är detta rimligt??

/Gustaf

Jag tycker inte det finns anledning för dig att skriva på ett sådant kontrakt. Inte med mindre än att du får betalt för det. Jag vet att det förekommer bland högre chefer att de inte får sluta på (tex) Saab för att börja hos (tex) Volvo. _MEN_ de får betalt för det! Om du också får betalt för det hamnar allt i ett annat läge, men personligen hade jag inte skrivit på något sådant.
 
Blotta nämnandet av det kontraktet visar på att han är medveten om att du som fotograf kan gå direkt på kunden istället och att som egen företagare har du full rättighet göra det.

Det vill han ju inte...
 
En fråga som poppat upp i mitt huvud är om du har några förpliktelser mot din kontakt. Om han får en ett jobb från en mäklare, är du skyldig att plåta eller kan du säga att du inte känner för det just idag?
 
Sen har jag också fått ett kontrakt som han vill att jag ska skriva på där det bland annat står att jag inte får ta uppdrag för konkurrerande verksamheter, (andra mäklare och andra firmor som förmedlar uppdrag via mäklare), och inte heller starta konkurrerande verksamhet själv i Bergen + angränsande kommuner. Detta ska enligt kontraktet gälla 6 månader efter kontraktet har sagts upp.

Är detta rimligt??




Vad händer om du får sparken av honom, kan du då inte jobba som fotograf hos andra mäklare för än om 6 månader?
 
The Ghost skrev:
...6 månader efter kontraktet har sagts upp.

Är detta rimligt??


Vad händer om du får sparken av honom, kan du då inte jobba som fotograf hos andra mäklare för än om 6 månader?
Har man skrivit på så har man.

Men jag hade inte skrivit på om det inte gällde att få mat på bordet NU!.
 
Gnurra skrev:
Ok, hehe viste inte det. Men det ær væl inte ett aktivt val av den anstællde. Han kan væl inte direkt vælja om han vill ha semesterersættningen utbetald under resten av året istællet?

Jo faktiskt. Eller så har det varit för mig åtminstonne när jag var dagtidsanställd. Då frågade min arbetsgivare om jag ville ha ut Semesterersättningen i pengar varje månad eller i en klump under semestertiden. Fast antagligen ställde han frågan eftersom att jag var visstidsanställd och varken han eller jag visste om jag skulle jobba hela året.

Nu är jag skiftarbetare så då slipper jag tjaffs med en fjuttig semester en gång om året. Är ledig halva året istället. =)
 
Konfunderad

Som egen företagare blir det ungefär (mkt förenklat) så här om man får 300:-/tim.

60:- är moms. Återstår 240:-, Avsättning egenavgifter schablon 25% av 240:-=återstår 180:-
vilket ska betalas vanlig skatt på. Den beräknas på 75% av beloppet 240:- med drygt 66%= minus 118.

240-118=122:- och i de pengarna ingår semester (om man nu har råd att ta någon). Dessutom ska avdrag göras för inventarier/förbrukningsartiklar/resor/försäkringar mm.

Börjar man räkna på det sättet (som är korrekt enl revisor) så hamnar någonstans där Jeppe skrev. Typ 10%. D v s det faktiska resultatet.

Så jag blir konfunderad över att Gustaf kan klaga över sina villkor. fattar inte hur han kan vara egen företagare och anställd samtidigt?

Ingen kan slå en om man hamnar så att man har få uppdragsgivare, men intentionen ska vara vara vinstsyfte. Skulle du under ett år råka få endast 3 uppdragsgivare har du all rätt i världen att vara din egen företagare i alla fall.

Förlåt om jag har fel, men jag har kanske läst tråden slarvigt. men om jag tolkat den rätt verkar det som att äta kakan och ha den kvar.
 
Ett sådant kontrakt ska bara skrivas på om det finns en garanterad mängd uppdrag från hans sida. Betalning för dessa uppdrag måste stå i relation till det inkomstbortfall som kontraktet innebär ifall det sägs upp.

I klartext måste han betala för de sex månader som du inte får ta uppdrag efter kontraktets avslutande.

Generellt har jag svårt att se vad man klagar på när man får jobben serverade på sängen. Är man missnöjd så kan man ju ragga upp andra alternativa kunder som lönar sig bättre. Det behöver ju inte vara intriör utan kan vara nått annat som produktfotografering eller så.

Mvh
Maverick
 
okami skrev:
Men jag förstår inte riktigt när ett sådant kontrakt skulle träda i kraft? Har ni haft något avtal hittils? Trodde du jobbade på uppdragsbasis.

Det skulle väl träda i kraft när jag skriver under antar jag...
När jag började fota för honom så var det sagt att jag inte fick starta en konkurrerande firma, inget annat. Ett muntligt avtal kan man kanske säga... Tänkte inte över det så mycket då eftersom jag bara var glad över att få fotouppdrag.

Jag jobbar på uppdragsbasis ja, och jag får uppdrag kontenueligt varje vecka och han ger uppdragen till mig framför att ta dem själv eftersom han jobbar med annat vid sidan av... Han vill också hellre jobba med det administrativa i firman säger han.
 
Thomasis skrev:
Tänk om konsultfirmor endast fick ha en kund åt gången!

Det är sant, men fotobranchen är ju lite annorlunda, I alla fall inom pressfoto där jag inte tror att tex Aftonbladet skulle gilla om en frilansfotograf som de använder varje vecka fotar för Expressen också, eller har jag fel? Så är det i Bergen i alla fall, där de största dagstidningarna är BergensTidene och BergensAvisen. Fotade en del för BT och då sa de att jag jag inte fick fota för BA smtidigt som jag fotade för dem...
Men jag vet inte riktigt om det går att jämföra med min situation.
 
incus skrev:
Blotta nämnandet av det kontraktet visar på att han är medveten om att du som fotograf kan gå direkt på kunden istället och att som egen företagare har du full rättighet göra det.

Det vill han ju inte...

Nej det vill han såklart inte, men jag har tänkt att föreslå som en kompromiss att jag kan skriva under på att inte gå till hans redan upparbetade kontakter vid ett avslut av samarbetet. För jag tycker ju att det är lite drygt att han ska låsa mig ute från hela marknaden, även de firmor som han inte jobbar åt.

Vad tror ni om det?
 
Uffe_Nordholm skrev:
En fråga som poppat upp i mitt huvud är om du har några förpliktelser mot din kontakt. Om han får en ett jobb från en mäklare, är du skyldig att plåta eller kan du säga att du inte känner för det just idag?

Jag behöver inte tacka ja till något om jag inte vill.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.